Annons

Felfokus endast med högprecisionssensor, möjligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

jeskata

Aktiv medlem
Fick mitt Tamron 17-50/2.8 igår, och givetvis frontfokuserar det på min 300D. Min Tokina 28-70/2.6-2.8 gör likadant. Tokinan är visserligen prövad på en 20D med lika dåligt resultat.

Har inga problem med varken kitobjektivet EF-S 18-55/3.5-5.6 eller EF 100-300/4.5-5.6 USM.

Nu kommer nån att säga att det är huset som fokuserar fel och att det bara syns tydligare med mindre bländare, men telezoomen ger ändå så korta skärpedjup att det borde synas där också.

Kan det vara så att bara högprecisionmätningen får den att frontfokusera? Har prövat också att fokusera med fokuspunkterna i kanterna, men de ger samma fokusfel. Och det är väl ändå bara sensorn i mitten som har högre precision med gluggar med f/2.8 och större?

Eller är det bara två citroner jag fått?

Dels fokuserat på oändligheten utomhus, både i tele- och vidvinkelläget, dels fokuserat på den vanliga test-charten.

Ja det ser sjukt ut, måste vara fel på objektivet. Lämna tillbaka.

(såå mkt fel kan man nog inte göra)

Det verkar som att det är dags att låta en verkstad kolla optiken. Det mesta tyder ju på att objektiven lider av klara felaktigheter.

Är det så att bak- el frontfokus blir värre med avståndet? Om man testar på ett ark och får 1 cm fel från 50 cm hur blir de då på 50 m?

FotoGunnar skrev:
Det verkar som att det är dags att låta en verkstad kolla optiken. Det mesta tyder ju på att objektiven lider av klara felaktigheter.
Gör en riktig fokustest först. Var på den rosa väggen har du fokuserat: Det måste finnas ett skarpt vertikalt streck och ett horisontellt inom röda fyrkanten som du fokuserar på för att du skall vara säker på att den har låst helt rätt.
Röda väggen ger ingen fokusinfo.

Gör Canonservicens prov som jag beskrivit här och där här på FS.

Det är det enda som gäller, kommer du med en sån bild till dom får du ett tio minuter långt föredrag hur man kollar fokus.

Så här kan du bygga upp testriggen:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/731456.htm

Lycka till

OK, några nya bilder, i alla fyra fallen har jag fokuserat på texten på UV-filtrets fodral, taget med stativ och tidsfördröjning.

jeskata skrev:
OK, några nya bilder, i alla fyra fallen har jag fokuserat på texten på UV-filtrets fodral, taget med stativ och tidsfördröjning.
OK, du verkar ha frontfokus. Osis. Titta om du har en linjal hemma och rigga den 45 grader så nära den text du fokuserar på som möjligt och mitt i bilden, så du får en tydligare bild att argumentera med om ett nytt objektiv.
Du bör absolut få byta det.

Nu två månader senare har jag fått hem ett nytt exemplar av Tamron 17-50/2.8 (från annan butik), och det gör exakt likadant!

Börjar misstänka huset (300D), men hur är det då möjligt att det fokuserar rätt mina ljussvagare objektiv?

jeskata skrev:
Nu två månader senare har jag fått hem ett nytt exemplar av Tamron 17-50/2.8 (från annan butik), och det gör exakt likadant!

Börjar misstänka huset (300D), men hur är det då möjligt att det fokuserar rätt mina ljussvagare objektiv?
När Canon Centralservice skall justera så börjar dom alltid med kameran och ser till att den blir injusterad enligt den snäva pro-normen. Sedan testar dom kamera med objektiv och ställer in det.

Jag har min kamera injusterad av CS och när jag gjorde testen på mitt 17-50 låg det exakt rätt.

Se här så bra det var:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/731456.htm

Om du testar 2 objektiv och båda har fel fokus åt samma håll så är nog risken stor att det är kameran det är fel på.

Det är viktigt att du gör helt rätt så att AFen kan låsa på vertikala och horisontella streck som är 90 grader mot kameran precis som visat i bilden.

Men det är ju konstigt att den fokuserar exakt rätt på med min EF 100-300/4.5-5.6 USM, som det borde synas ännu bättre på om den fokuserar fel.

Har du någon fotovän där du bor så att du kan få prova med objektiven i en annans kamera och på så sätt ringa in felet.

Nu har jag prövat objektivet på en 10D helt utan problem.
Konstiga är att mitt 300D-hus fokuserar bra på långa avstånd också med ett 50/1.8.
Antar att jag får lämna in huset för justering.

ANNONS
Götaplatsens Foto