Annons

Felfokus endast med högprecisionssensor, möjligt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant.

Egentligen ska väl verkstaden ha både objektivet och huset för att matcha dem?
Hur blir det då om man lämnar huset till Canons service-ställe? Tar de i "piratobjektiv" ens med tång?

En liten parallellhistoria.
Jag köpte ett begagnat Sigma 50-500mm och tyckte att det verkade OK. Kanske inte att alla bilderna blev skarpa. Men man kan ju missa lite med skakningar och annat, tänkte jag.
I somras lade fokuseringen av helt och hållet och jag trodde det var kört. Skickade objektivet till Tura för reparation och fick tillbaks det efter semestern. Det var glapp i fokuseringen och grejor satt löst.
Nu blir bilderna skarpa. Det blev en märkbar skillnad efter justeringen och när jag tittar tillbaks på de "gamla" bilderna så ser jag att det brister i fokuseringen.

Kan problemen med 300D och den nya Tamronzoomen handla om bristande kompabilitet? Objektivet är ju trots allt nytt och av avancerad konstruktion.

Verkar ju inte som nån annan än jag har problem med objektivet heller...

Vad jag har hört så ska hus och objektiv inte justeras för att "matcha" varandra, de justeras enligt ett referensobjektiv/hus och ska därefter fungera korrekt.

I andra trådar finns det beskrivet att Nikon arbetar så.
Men att Canon har problem med en del äldre gluggar som inte matchar nya hus fullt ut. Och att folk har blivit ombedda att skicka in både hus och objektiv till Canons service-ställen.
Jag vet inte vad man ska tro.

Jag kan tänka mig att många som köper Tamrongluggen har nyare kameror typ 350D, 20D, 30D.

ANNONS
Götaplatsens Foto