Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Felfokus på 60D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, jag har ett tag haft en gnagande känsla av att min kamera felfokuserar lite grann, men då jag inte fotat så mycket har det inte stört mig, men efter att ha fotat en del med mitt 50/1.4 igår på största bländare tycker jag att det verkligen är fel.

Så idag satte jag upp kameran på stativ, la upp en tumstock och tog några testbilder. Dels med 50/1.4 och del med mitt 24-105/4L. Båda Canon-objektiv.

Jag har i båda fallen siktat på strecket vid 10 cm. Objekviten är vid båda fallen nära ändläget i fokus för att få så litet skärpedjup som möjligt. Endast mittersta fokuspunkten är vald.

Canon 50/1.4 största bländare:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...stest/50mm.jpg

Canon 24-105/4L @105mm, största bländare:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...test/105mm.jpg

Så efter att ha kikat på dessa bilder är det väl inget snack. Något är galet. Jag har hört att objektiv ibland fokuserar fel, men det känns konstigt att två objektiv helt fristående från varandra skulle missa på samma sätt.

Jag förutsätter då att det är något fel på kameran.

Är det någon som känner till något liknande och vad det kan vara för fel?
Framför allt undrar jag vart jag kan lämna in kameran(i västsverige helst) för att få den undersökt och eventuellt reparerad? Är det bara Canon center i Mölndal som gäller eller finns det alternativ?
Samt vad det kan tänkas kosta.

En sak till. Jag har hört att man kan kalibrera objektiven mot kameran, men då jag inom 2 veckor tänkt köpa ett till hus(6D), finns det då i så fall en risk att objektiven kalibrerade mot min 60D blir fel med det nya huset?

Det går inte att se bilderna. Det blir bara Dropbox "Error (404)".

AF är ett besvärligt kapitel, och många har problem med sina kameror/objektiv.

Ofta handlar det om att man inte känner till begränsningarna i olika AF-system i allmänhet och i sin egen kameramodell i synnerhet. Men det är tyvärr alldeles för vanligt att AF:en är feljusterad när det gäller OVF/DSLR-kameror. Justeringen är nämligen tidskrävande/kostsam när det gäller dessa.

En vanlig orsak till felfokusering är att man inte är medveten om att AF-punkten är känslig EN BRA BIT UTANFÖR den ruta eller rektangel som avbildas i sökaren. Ifall det är en OVF-kamera (som 60D) så kan sökaroverlayen dessutom vara feljusterad, så att AF-punkten ligger mer eller mindre långt förskjuten åt något håll från det man ser i sökaren (kan t.o.m. ligga helt utanför markeringen).

Detta behöver man känna till ifall man ska testa autofokusen. Att fokusera t.ex. på 20 cm-strecket på en snedställd linjal FUNGERAR INTE ALLS. Som du förstår behöver du ha en rad föremål som är tydligt separerade ifrån varandra i sidled, och med "lagom" separation i djupled.

Sedan är det inte ovanligt att kameran kan fokusera rätt på 1 m avstånd, men fel på 4 m (eller tvärtom). Vad man också kan råka ut för med vissa kameramodeller är att de fokuserar olika i dagsljus och i konstljus. Detta problem verkar inte vara helt lätt för tillverkarna att fixa, de lyckas olika bra i olika modeller.
.

Senast ändrad:
Så idag satte jag upp kameran på stativ, la upp en tumstock och tog några testbilder. Dels med 50/1.4 och del med mitt 24-105/4L. Båda Canon-objektiv.

Jag har i båda fallen siktat på strecket vid 10 cm. Objekviten är vid båda fallen nära ändläget i fokus för att få så litet skärpedjup som möjligt. Endast mittersta fokuspunkten är vald.

...

Jag förutsätter då att det är något fel på kameran.

Gunnar har många bra poänger. Jag skulle vilja först förenkla vad han skrivit och sedan komma med ett konkret tips:

Om du testat AF-systemet genom att försöka fokusera på en yta som varken är parallell med fokusplanet eller på tillräckligt avstånd ber du om problem.

Såhär har jag uppfattat att man med enkla medel bör gå tillväga för att få rimligt pålitliga resultat:

Ställ en liten spegel på minst 50*brännvidden i avstånd (2.5m för 50mm) och se till att stativmonterade kameran syns mitt i den när du kollar i sökaren. Fäst ett papper, med motiv som går bra att fokusera på, på spegelglaset. Lägg tumstocken bredvid spegeln, lutad så att du kan avläsa måtten och med ett streck precis vid papperet. Ta sedan åtminstone fem bilder där du inför varje börjar med att manuellt vrida fokus till oändligheten. Om fokusplanet lika ofta hamnar både framför och bakom papperet på bilderna kan varken du eller canon göra speciellt mycket.

ANNONS
Götaplatsens Foto