Annons

Felfokuserande EF 70-200/4

Produkter
(logga in för att koppla)

Ellery Sneed

Aktiv medlem
Egentligen trodde jag att detta var ett symtom på nå´n form av perfektionism. Nu har jag insett att det verkligen förekommer.
Mitt nya 70-200/4 L USM felfokuserar riktigt rejält, inte ett dugg kul med tanke på vad det kostar och det riktigt fina objektiv egentligen är.

Har du ett filter på objektivet?
Mitt Canon 17-40mm/f4 L USM fokuserade konsekvent framför med HOYAs billigare UV-filter medan fokus satt klockrent utan filter eller med HOYAs Pro-filter.
Bara en chansning...

Eller så är det kameran. Jag har en 20D och ett sigma 18-50 som jag var säker på att felfokuserade, eftersom alla andra gluggar funkade. Men efter att huset blivit justerat hos Canon blev det bra, och de andra gluggarna bättre. så mitt råd är att börja där. Går på garantin.

Svårt att tro att det är huset, om alla andra objektiv fungerar, allt från 50 mm till Sigma 70-300 och EF 400/5,6
Men...har du själv råkat ut för det så visst kan det ligga nå´t i det. Även om logiken inte riktigt tilltalar mej.

Glenn: Ser att Du skrivit i recensionen av objektivet att "stativfästet till 400 5,6L inte alls passade fast att det var sagt så".

Är det inte så att det är 300 4L som har ett passande stativfäste till 70-200 4L?

Jag var säker på att det var gluggen, men efter att jag fått huset fixat blev allt bra.
Det är inte alltid lätt med dessa fokustest-ark. Så var det iaf för mig.

Anledningen till att jag såg att objektivet felfokuserade var det att det är så uppenbart att jag inte ens behöver granska bilderna närmare. Det syns direkt på kamerans display.
Det är nog frågan om 3-5 cm fel.

Enligt Canons hemsida i USA är det samma beteckning på stativfäset,tripodmount A (W) så det borde passa.

mvh Dick.

Om man nu ska justera huset, var är det bäst att lämna in kameran och HUR LÅNG tid tar det?

Reflektion: Om nu alla andra gluggar är bra hur blir då de efter justeringen?
Logiskt bör även dessa bli förändrade?

ANNONS