Annons

Felfokuserande objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Sahlberg

Aktiv medlem
Har skaffat mig ett Tamron SP DI 28-75mm 2.8, det är superskarpt vid mindre bländare men jag får bara suddiga bilder vid 2.8 så jag misstänker att fokusen är lite felinställd. Jag har provfotat lite och jämfört med andra objektiv. Det verkar som om fokus ligger c:a 1-1,5cm närmare kameran än där jag fokuserar. Problemet syns tydligast vid 75mm.

Jag har kontaktat Dustin där jag köpte det och de sa att jag får returnera det för felsökning. De kelibrerar om det OM de hittar något fel på det, om inte så får jag betala en avgift på 250+moms. Är det någon som vet hur mycket fel det skall vara för att de skall anse att det behöver kalibreras???

Som det är nu kan jag inte använda det till macro för det blir bara suddigt.

Lägger med två exempelbiler, den första är tagen med Tamron @ 50mm f2.8, focus ligger exakt på "ok"-knappen:

Bilagor

• tamron.jpg
    tamron.jpg
    36.8 KB · Visningar: 582
Och här är samma motiv taget med ett Konica-Minolta objektiv @ 50mm f2.8:

Bilagor

• km.jpg
    km.jpg
    38.9 KB · Visningar: 580
Har gjort det och fokus ligger närmare kameran än vad den ska. Texten som skall vara i "perfect focus" ligger precis på gränsen till där det suddiga börjar och inte mitt i fokusområdet som är fallet med t.ex. mitt Minoltaobjektiv.

Är du helt säker på att fokus ligger på ok-knappen? Hur många exponeringar med omfokusering gjorde du?

Om problemet är så stort så att det stör vid normal fotografering så ska du självfallet fixa det men jag funderar på om detta är ett problem vid normal fotografering?

Jag skulle aldrig våga testa mina objektiv, min vidvinkelzoom behövde jag inte testa då den är oanvändbar på AF, kör bara MF på den. Min 50/1.7 tror jag ligger suvve, det ser jag på ögat jag lagt skärpan på & jag vill inte testa det på nån närbild på en skala eller nåt liknande. Min 70-210/4.0 är osäker, funkar oftast men frontfokuserar lätt vid 210mm, då kör jag MF om bländaren är stor annars så bryr jag mig inte...
Min KM 28-75/2.8 ligger alltid bra på porträtt, men som sagt, jag har inte testat.

Jag bedömmer objektiven vid normal fotografering & har fått mycket mothugg för det här på FS. Min vidvinkelzoom som är oanvändbar på AF är inte värd att kosta på & min 70-210 har jag för små problem med för att skicka iväg grejorna för...

Som sagt, fixa objektivet om det stör men är det värt det bara för att en testbild typ den du gjort visar några mm fokusfel?

//Larsa

jeskata skrev:
Det är ju självklart att ett objektiv som man köpt nytt ska förväntas fokusera rätt.
Ja, men som jag så ofta skrivit, tänk om det sitter i kameran då? & så skickar man in den & objektivet & sen felfokuserar de andra objektiven?

Detta med felfokusering är ett dilemma. Läste om en professionell fotograf som skickade in hela sin utrustning för kalibrering samtidigt för att få det rätt med alla objektiv & hus, tror att det bara handlade om originaloptik...

//Larsa

Senast ändrad:
Inte kameran

Om kameran fokuserar rätt med andra objektiv behöver du inte vara orolig för att det är kameran. Be dom skicka en förskriven adresslapp så att du kan skicka tillbaka objektivet gratis (bara att fästa lappen på paketet - Detta om du inte bor nära så att du kan lämna in den.

Hur kan det bli fel?

Kan nån förklara hur ett objektiv kan fokusera fel? af sensorn sitter ju i huset, har ett billigt sigma 100-300 som i 100mm läget focuser framför,

Har att göra med hur algoritmerna för fokusen är utformade. Vad jag förstått gör iaf Canons AF bara egentligen en första mätning, kör motorn en kort bit, och gör sedan en andra mätning.
Efter det vet mjukvaran dels åt vilket håll fokusmotorn skall köras, och del hur långt.Det märker man ibland av genom att fokusmotorn byter riktning i början.

Kallas med reglertekniska termer för "dead-beat-reglering".

Sedan kan det hända att det finns olikheter i optiken och motorns egenskaper, så fokus inte hamnar rätt. Dessa olikheter finns tydligen lagrade i objektivets EEPROM-minne, och går att justera.

Problemen kunde undvikas helt genom att ha en återkopplad reglering, typ PID, men då skulle den antagligen ta betydligt längre tid på sig att leta upp bästa fokus.

Senast ändrad:
Oj många svar.
Så här är det; som princip anser jag att en vara som man köper ny skall vara felfri. Är den inte det skall detta åtgärdas. Hur mycket felfokusering som krävs för att kallas fel är ju en bedömningsfråga, men jag anser inte att objektivet är felfritt när jag inte kan ta en enda skarp bild vid f2.8.

Som sagt så fungerar kameran felfritt med en mängd andra objektiv.
Jag håller delvis med dig Larsa men jag lutar mig ända mot vad jag skrivit ovan. Bilderna jag bifogade är inga engångsbilder utan bara en i mängden oskarpa bilder jag har tagit vid 2.8.

Jag fick adresslappen idag, så jag skickar iväg det snarast möjligt. Antingen får dom laga det eller så returnerar jag det under öppet köp. Jag vill inte ha ett objektiv som tar suddiga bilder.

Tack för era kommentarer!

En liten uppdatering.

De utlovade två veckorna för kalibrering av objektivet har nu blivit två månader så jag hörde av mig till Dustin och undrade vad det var frågan om. Tydligen ligger verkstaden i Tyskland efter så de har inte börjat med mitt objektiv än! Jag har alltså väntat två månader på ingenting. Dustin som som vanligt är bra att ha att göra med erbjöd mig pengarna tillbaka så jag kunde köpa ett nytt objektiv. Jag bad dem att istället skicka mig ett nytt likadant objektiv. Så nu får vi hoppas att det är felfritt, annars var det sista gången jag köpte tamron.

Jaja, ville bara skriva av mig lite... =)

ANNONS
Götaplatsens Foto