Sahlberg
Aktiv medlem
Har skaffat mig ett Tamron SP DI 28-75mm 2.8, det är superskarpt vid mindre bländare men jag får bara suddiga bilder vid 2.8 så jag misstänker att fokusen är lite felinställd. Jag har provfotat lite och jämfört med andra objektiv. Det verkar som om fokus ligger c:a 1-1,5cm närmare kameran än där jag fokuserar. Problemet syns tydligast vid 75mm.
Jag har kontaktat Dustin där jag köpte det och de sa att jag får returnera det för felsökning. De kelibrerar om det OM de hittar något fel på det, om inte så får jag betala en avgift på 250+moms. Är det någon som vet hur mycket fel det skall vara för att de skall anse att det behöver kalibreras???
Som det är nu kan jag inte använda det till macro för det blir bara suddigt.
Lägger med två exempelbiler, den första är tagen med Tamron @ 50mm f2.8, focus ligger exakt på "ok"-knappen:
Jag har kontaktat Dustin där jag köpte det och de sa att jag får returnera det för felsökning. De kelibrerar om det OM de hittar något fel på det, om inte så får jag betala en avgift på 250+moms. Är det någon som vet hur mycket fel det skall vara för att de skall anse att det behöver kalibreras???
Som det är nu kan jag inte använda det till macro för det blir bara suddigt.
Lägger med två exempelbiler, den första är tagen med Tamron @ 50mm f2.8, focus ligger exakt på "ok"-knappen: