Annons

felfokusering och eos 10D mfl?

Produkter
(logga in för att koppla)

dsmannen

Aktiv medlem
Hur går det för alla nya 10D användare där ute. Någon som upplever feljusterad fokus?

Testa t.ex. om någon har ett 70-200(2.8) och testskjut lite på 5 meter eller längre.
Om det är svårt att se, så sneställ t.ex. en linjal och gör en fet markering mitt på linjalen. Låt kameran låsa fokuseringen där, kolla sedan på bilden var den verkliga skärpan hamnar.

Om man kör med kort skärpedjup märker man relativt omgående om skärpan ligger fel.

Min historia (inget ont om Canon nu, bara fakta hur läget är för mig):
Med mitt 70-200 ligger skärpan ca 1.5 deci bakom där skärpan låst på 5 meters avstånd. På längre avstånd ligger skärpan GRYMT långt bakom.
Får samma resultat på min ds med 70-200:at, min 28-70 ger ungefär samma resultat, men kanske 2 decimeter på 5 meter istället.
Med mitt 300:a ligger istället skärpan ca 1 deci framför på 10meters avstånd, och ca 1 meter framför på 30 meters avstånd :)

Skickade idag in både min ds, 10d, 28-70, 70-200, och 300 på service pga detta.

Jag brukar ha otur i allt jag pysslar med, kanske fick måndagsexemplar :)

Snackade med några killar på fotohörnan och de hade själva upplevt liknande "fel", även på en D60.

Inget ont om canon, har hört om dessa problem även med Nikon D1, men personligen tror jag att det är autofokussystemet som är kass uppbyggt.
Eller är det en bugg i mjukvaran inuti kameran?

Eller är det cmos-sensorn som ligger fel i förhållande till filmplanet? Isåfall borde man väl få likvärdiga (dåliga) resultat med alla gluggar?
Har hört att man även kan löda om inuti objektivet för att fixa objektiv.

Jeppe: ska man ta upp sådana här synpunkter (klagomål?) i forumet? :)

/Herman.. som hoppas att det bara är en bugg i programvaran men inte vet vad han ska tro just nu.

Hej

Har följt debatten på USA siter under D30/60 och nu D10 tiden.

Ett verkar klart, det är ingen där som gjort motsvarande tester på en analogkamera.

Vet nån här nått om detta. Det skiljer sig ju från objektiv till objektiv, från tid till annan också.

Dessutom, hur allvarligt är det i det praktiska? Är man ute efter kanonskärpa på denna nivån, fokucerar man inte då manuellt och om inte så gör ju DOF:en en del.

Roine

roinek skrev:
Hej

Har följt debatten på USA siter under D30/60 och nu D10 tiden.

Ett verkar klart, det är ingen där som gjort motsvarande tester på en analogkamera.

Vet nån här nått om detta. Det skiljer sig ju från objektiv till objektiv, från tid till annan också.

Dessutom, hur allvarligt är det i det praktiska? Är man ute efter kanonskärpa på denna nivån, fokucerar man inte då manuellt och om inte så gör ju DOF:en en del.

Roine

Har kameran autofokus så vill man ju gärna kunna använda den :) Speciellt om man satsade ett antal dollar extra bara för att få vassare autofokus..

några hade testat med en 1v och fått bättre resultat iaf. 300:at sitter klockrent på 1v:n, däremot har ibland skärpan hamnat lite fel vid porträttfotografering med stativ och 70-200. Ibland sitter skärpan närmare örat, ibland på nästippen :/

Rent praktiskt tycker jag det är väldigt svårt att fokusera manuellt på en 10D/D60 pga liten och oskarp sökare, visst det går väl men.

Har hört att problem med front-/backfokusing existerade redan med EOS3 (och modeller med liknande afsystem).

Alltså det kanske låter som en bagatell men det är det verkligen inte, jag tycker det är grymt irriterande :)

I det praktiska tycker jag det är väldigt allvarligt, med t.ex. 300mm får man otroligt kort skärpedjup (speciellt med 1Ds:en) och om du har skärpan en meter framför på trettio meter så är motivet hyfsat suddigt.

Därmed blir svårt att få sånt som rör sig skarpt...

Klart om man alltid ligger på f22 så spelar det ju nästan ingen roll men jag ligger nästan alltid på största bländaröppning.

Hursomhelst så tycker man att så dyra grejjor ska fungera som det är tänkt..

Jag hade problem med ett Sigma 24-70 2,8 som fokuserade några centimeter fel. Efter service är det numera perfekt på min D60..

Jag tycker det är stört omöjligt att se vart skärpan sitter på några meters avstånd. Självklart ser man grovt men att tex få skärpa på ett öga vid porträttfotografering är väldigt svårt. Därför blir det ju än viktigare att autofocus fungerar.

\Tomas

Hej

Helt enig att det i princip är omöjligt på en D60 att se detta. Men, hur vanligt är det på analoga?

Vem justerade Sigman, eller jsuterade du kameran?

Roine

Japp, herman...Det tycker jag, speciellt som du använt en helt korrekt forumrubrik ;)

Jag har läst och läst en massa trådar och problemet med front-focus verkar vara mer utbrett i USA? Kanske för de fick första batchen?

Dock skulle jag rekommendera att köra med en annan test. Det är en bild som ska skrivas ut på ett A4 och placeras i 45 graders vinkel i förhållande till kamera/filmplan.

http://www.hkdotcom.net/Francis Photography channel/AF_Test/index.htm

Här är mitt test...

Canon 10D + EF 70-200/4L

3 Meter till kartan och f4

Som ni ser så har min 10D en aning back-fokus, tycker jag..

Bilagor

• test1.jpg
    test1.jpg
    38.2 KB · Visningar: 3,874
Jeppe skrev:
Japp, herman...Det tycker jag, speciellt som du använt en helt korrekt forumrubrik ;)

Som ni ser så har min 10D en aning back-fokus, tycker jag..

=)

Japp.. hur upplever du fokuseringen annars på dina bilder? Märker du av det mycket i praktiken?
Var tog den där bilden vägen som du tagit(?) på en tjej i solen? Låg skärpan rätt där eller på örat? :p

EF 300/4L @ f4

Samma sak här, men inte lika mycket.

Bilagor

• test2.jpg
    test2.jpg
    34.3 KB · Visningar: 3,870
EF 100/2.8 Macro USM @ 2.8

Här tycker jag skärpan ligger långt bak..

Bilagor

• test3.jpg
    test3.jpg
    36.3 KB · Visningar: 3,806
Jeppe skrev:
EF 100/2.8 Macro USM @ 2.8

Här tycker jag skärpan ligger långt bak..

ser lite jobbigt ut det där jeppe.. har du testat att fota någonting utomhus på lite längre avstånd och kollat resultatet då?

Hade förresten en D60 och ett 300/4IS tidigare. De låg mitt i prick.

roinek skrev:
Hej

Hur påverkar orienteringen av kameran, dvs lite vertikala tester samt en av sido af punkterna

Roine

testade tidigare på min kamera med 45 punkter, blev i princip samma resultat med afpunkterna längst ut från mitten, dock lite mindre exakta resultat.
Orienteringen av kameran verkar inte spela någon roll heller.

Höjdformat på EF 70-200/4L @ 200/4
Fokusering på centrum-AF. Precis samma resultat..

Hehehe.. En kille från Canon kommer och besöker vår fotoklubb för att visa upp lite prylar :)

Han ska få sina fiskar varma ;)

Bilagor

• test4.jpg
    test4.jpg
    38.3 KB · Visningar: 3,733
ganska intressant läsning angående kamerans autofokus på den där sidan med testbilden:

"The AF accuracy depends on how accurate the mirrors and AF module are aligned as well as how you manage it.

We often heard users complain about front focus and back focus problem of their camera from internet and it seems not an isolated case. The popularity of digital camera makes this problem more pronounced since the image are loaded into the computer and viewed in pixel to pixel scale. So we need to test our own cameras to ensure we have the best tools on hand to get sharpest photos out of them. For a new camera, you have the chance of replacement by reputable shops within a week or so. You may also send it to the service department to correct it for free within the warranty period.

Usually the manual focusing screen is quite accurate but the AF focusing system may have problem due to its complication. You may run a simple check by AF focusing and then by manual focusing to see whether the results match each other. If the image on the focusing screen looks a little bit sharper in manual focusing then there could be focusing problem in your camera."

Kom på en sak.. Kan det vara så att iom att de hade "så mycket" problem med front-focusing i första batchen så har Canon justerat det FÖR mycket till andra batchen ??

Jeppe skrev:
Kom på en sak.. Kan det vara så att iom att de hade "så mycket" problem med front-focusing i första batchen så har Canon justerat det FÖR mycket till andra batchen ??

hur menar du då för mycket? du och jag har problem iallafall, den saken är klar :)

på vilket avstånd från utskriften knäppte du testbilderna?
Testa att öka avståndet.. blir mer och mer fel desto längre bort du kommer.

Mmm prövade med Macrot på mera normala 1 meter..

EF 100/2.8 Macro @ 2.8

Tyvärr är mitt rum inte längre ;)
Jag får väl bära ut det på gården och testskjuta på 10 meter...

Bilagor

• test5.jpg
    test5.jpg
    33.7 KB · Visningar: 1,157
ANNONS
Götaplatsens Foto