Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Felindikering EOS1

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Hejsan

när jag startar min eos 1 så blinkar symbolen för filmen och det går inte att göra nånting. Försöker trycka in knappen för tillbakaspolning men då skriker bara kameran.

vad kan det vara?

Nu kan jag inte Canon, men det låter inte alltför långsökt att filmen har lossnat från spolen. Kör du hemrullat?

Har du precis satt i filmen?

Det vanliga när filmsymbolen blinkar är att det sitter en rulle i kameran, men att spolmekanismen inte har greppat filmändan ordentligt. Om filmen är alldeles nyinsatt så öppna bakstycket och se efter så att filmändan verkligen greppas rätt (bortanför röda märket skall den vara...). När du sedan stänger luckan igen skall det spola som vanligt igen...

Om du har tagit några rutor redan verkar det som om någonting har gått sönder på spolmekanismen, och då skulle jag föreslå verkstad, men andra kanske har fler tips.

Hoppas det hjälper...

/Ingo

Filmen var exponerad kanske 16 rutor.. Jag plockade ur batterierna för att ladda dem och när jag satte i dem igen ås var det så här.. Inget funkar

Ja, har försökt spola tillbaka filmen. Då"exponerar" kameran, surrar och fortsätter blinka.

Ja, borde förstås ha testat att öppna och stänga. Men jag öppnade den i ett mörkt rum och drog ur filmen.. Ville inte riskera något

ANNONS
Götaplatsens Foto