Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Felsök/byta moderkort

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Thorén

Aktiv medlem
Hej,
Jag har tidigare (för länge sedan) ställt frågor om min dator med förmodat trasigt moderkort (Asus P4PE2-X). Jag ska nu äntligen göra något åt den och jag behöver lite tips. Jag får inte tag i samma kort längre så frågan är om jag ska köpa ett nytt, annat kort med socket 478 (ska väl passa?) eller är det mer begåvat att byta både moderkort och processor till något bättre? Jag vill inte lägga mycket pengar på den här datorn eftersom den har några år på nacken men om prisskillnaden är liten så kan jag tänka mig att lägga lite mer än absolut nödvändigt. Felet yttrar sig så att datorn går igång men kommer aldrig så långt så att blipen från Bios hörs och följdaktligen förblir skärmen svart. Nätaggregatet är bytt och hårddisk (Maxtor D740X-6L, kollad i annan dator), CD och DVD spelare samt fläktarna snurrar på och tycks funka. Grafikkortet är ett WinFast Titanium 200 och det sitter ett Soundblaster ljudkort i också men det är av mindre betydelse då burken endast kommer att användas till fotoapplikationer. Jag har inga problem med att skruva själv men om jag kan få hjälp med val av komponenter skulle jag vara mycket tacksam!

Mvh
Peter

Har du testat ett annat grafikkort? Sen hade en polare liknande problem bara för ett tag sedan, hans dator var helt svart och vägrade bota upp osv. Efter lång och tidkrävande felsökning så kom han fram till att det var en usb kabel som han använder mellan datorn och mobiltelefonen som skapade detta problem. Så ett tips kan vara att prova att koppla ifrån allt "onödigt" från datorn oxå :)

Bios

Värker som du inte har någon bios innan du slängar kortet skal du prova att plocka ut batteriet i en tjugo minuter och sätta in det igen du skriver inte hur gammal datorn är ej heller om dit system Windows version osv,får du fortfarande svart skärm och fläktarna går har du inget bios det skall gå att plocka ut bios chippet och låta en verkstad bränna din bios på nytt eller i ditt asusus fall starta datorn med moderkortets drivrutin cd och flasha en ny bios från skivan
ett Asus P4PE2-X moderkort går iövrigt lätt at få tag i sök med google

Senast ändrad:
Hej och tack för svar,
Datorn är väl cirkus 4-5 år gammal och kör Windows XP home med SP2. Anledningen till problemet är med största sannolikhet en strömspik under åskväder. Var hittar du Asus P4PE2-X? Jag har sökt på google och lite andra ställen utan framgång. De enda jag hittar är beg på ebay men då inte i Sverige. Jag har inget emot beg eller ebay men kanske undviker begagnat utomlands.

Mvh
Peter

Peter Thorén skrev:
Hej och tack för svar,
Datorn är väl cirkus 4-5 år gammal och kör Windows XP home med SP2. Anledningen till problemet är med största sannolikhet en strömspik under åskväder. Var hittar du Asus P4PE2-X? Jag har sökt på google och lite andra ställen utan framgång. De enda jag hittar är beg på ebay men då inte i Sverige. Jag har inget emot beg eller ebay men kanske undviker begagnat utomlands.

Mvh
Peter
Ok du kan bytta ut kortet med ett nyare men du får svårt att hitta ett med din processor sockel
du kan då inte starta datorn från din installation på hårddisken men du skall kunna köra en reparation från Xp skivan och få igång den igen
om inte du har back upp och kan köra en ren installation
Har du en oem skiva blir detta besvärligt da aktiveringen är låst till din gamla hårdvare
du får ringa Microsoft
Bygga en ny dator är roligare och en dual core är et helt u-troligt prestanda kliv 4-5 år gör mycket på en dator

Senast ändrad:
Hej igen,
Har testat att ta bort batteriet och även att boota från recovery CD:n för att kunna flasha Biosen men inget funkar. Det som händer är att datorn startar upp och går igenom CD och DVD för att sedan bara stanna utan att gå vidare. Inget syns på skärmen. Jag har hittat nya moderkort med socket 478. Borde dessa passa eller är det flera parametrar som jag måste ha koll på?

Jag vet att nyare datorer är roligare (har en Dell workstation på jobbet) men jag har inte utrymme att investera i en ny burk hemma just nu. Kan jag få igång den här för några hundralappar får den duga ett tag till.

Mvh
Peter

Peter Thorén skrev:
Hej igen,
Har testat att ta bort batteriet och även att boota från recovery CD:n för att kunna flasha Biosen men inget funkar. Det som händer är att datorn startar upp och går igenom CD och DVD för att sedan bara stanna utan att gå vidare. Inget syns på skärmen. Jag har hittat nya moderkort med socket 478. Borde dessa passa eller är det flera parametrar som jag måste ha koll på?

Ok du har en recovery CD med den kan du inte få igång datorn med ett nytt moderkort
och du kan inte flasha bios med en sådan skiva
Har du provat at gå inn i bios ?
Är det åska som har slagit bör du bytta systemkortet och skaffa et skiva med ett nytt operativsystem kolla om ram minnet från datorn passer i det nya kortet och det har samma byggmått som det gamla sen får du igång den igen

Senast ändrad:
Det är knappast troligt att du får igång ditt nya system med ett nytt moderkort om det inte är identiskt med det du har. Windows kommer troligen att blåskärma så att du får installera om allt från början. Det kan gå om man har tur och vet vad man sysslar med.

Och skall man ändå installera om allting så tycker jag att du skall ta dig en riktig funderare på om du inte skall köpa nya prylar. Det blir förmodligen något dyrare men priserna har rasat rätt rejält så du får troligen rätt mycket mer kraft än du har idag för en liten slant.

För under 5000:- så får man dessutom en komplett dator som troligen är kraftfullare än den du har idag. Den bör dock kompletteras med mer minne så någon tusenlapp till bör du nog räkna med.

Riv ner allt i delar, men se först till att du är urladdad från statisk elektricitet. När delarna väl ligger på bordet så tar du ur även CPUn. Pilla bort CMOS-batteriet och låt det vara ur en bra stund (1h skall räcka).

Nu gör du följande;

1. Montera batteriet
2. Montera CPUn + kylningen/fläkten
3. Montera EN minnessticka
4. Montera grafikkortet
5. Anslut nätdelen och starta datorn (anslut inga andra komponenter)

Startar inte datorn efter detta så får du prova;

1. Byta plats på minnet
2. Byta minnet (till ett av samma sort)
3. Byta grafikkortet
4. Byta nätdelen (till ett som du VET fungerar)

Börjar datorn pipa konstigt så får du konsultera manualen och där står det vilken del som krånglar beroende på hur datorn piper. Får du inte liv i datorn efter detta så se dig om efter en ny maskin.

Norton Ghost

Peter Thorén skrev:
Moderkortet bytt+nytt system installerat= fungerande dator.

Tack för all hjälp!

Peter
När du sen har installerad datorn med dina program och alla Ms uppdateringar skapar du en återställnings skiva med programmet Norton Ghost här med kan du på minutter återställe systemet till nyskick om du får Virus eller någon hårdvare skulle gå sönder :)Norton Ghost

ANNONS
Götaplatsens Foto