Annons

Rådvill inför datorköp - hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

yamahafj

Aktiv medlem
Hej alla forumvänner!

Har planer på att skaffa mig en ny dator. Kör just nu enbart med laptop men jag inser att jag nog behöver mer kraft, därför är det en stationär som hägrar. Tänkte att det nog finns en hel del folk här på forumet som kan ett och annat om datorer - själv är jag ganska rudis...

Tänkte alltså försöka mig på att bygga en själv. Hoppas det inte är för svårt. Finns det något jag behöver tänka på - har tex hört att man ska akta sig för statisk elektricitet. Händer det ofta att delarna inte "lirar samman" med varandra om man köper från olika tillverkare?

Har en budget på runt 15 papp exklusive skärm och tänker använda maskinen främst för bildbehandling men även för surfning. Spelar gör jag inte.

Funderar på att köra Vista. Är sugen på nytt operativsystem och antar att det bör lira ihop med hårdvaran om man köper helt färska prylar. Funderar på om jag ska välja 32 eller 64 bitar. Har båda lika usla stöd för äldre drivrutiner och program?

Processor lutar åt Dual Core från intel med 2,4GHz. De ska visst sjunka i pris den 22 april?

Internminne vill jag nog ha 3 gig, vet inte hur snabbt man behöver eller vilket märke som är bäst.

Moderkort kan jag inget om, tänker inte klocka men vill gärna ha trådlöst internet inbyggt samt lagom många PCI-ingångar. Vilket märke gäller?

Chassit ska vara tyst och expanderbart inför framtiden. Miditower tror jag. Några tips?

Grafikkort utan fläkt, men jag tänker inte spela så jag behöver inte massa lullull, ska klara av två skärmar, HD-TV och allt det där. Hur avancerat kort behöver man för bildbehandling?

Vill ha ett OK ljudkort eftersom jag tänker koppla in datorn till mig fina hifianläggning, vad ska jag tänka på då?

Tänkte skaffa trådlös mus och tangentbord samt kanske en ritplatta också. Vad rekommenderar du? Hur stor ritplatta behöver man?

Hårddiskar tänkte jag först ha en 10.000 rpm för Windows enbart men de ska visst väsnas mycket. Kanske ska ha en liten 7.200 till systemet istället. Funderar också på RAID-koppling - är det bra? Tar det "datakraft". Tänkte i såfall ha en systemdisk, två Raid-diskar för fotobackup och en "slaskdisk" för musik, film med mera.

DVD-brännare. Vad ska man tänka på?

Skärm vet jag inte riktigt ännu, funderar på en Benq 24-tums. Vet inte vad jag ska ha för kalibrator heller.

Har kikat på komplett och datorbutiken.com, ska visst finnas ett dansk bolag som är billiga också sgh.biz eller vad det hette? Vet inte var jag ska handla.

Kom igen - överös mig med tips nu!
 
Hej

Släng på så mycket minne det går. Photoshop ÄLSKAR mycket minne och ihop med Vista så börja nog med 3GB......

Glöm Billiga RAID controller. Dom ställer ofta till mera problem än dom hjälper. Börja med en stor snabb disk och köp en till när behovet växer.

Titta inte hela tiden på snabbaste CPU utan köp den som ger mest för pengarna. Då får du pengar över till annat istället.

Grafikkort kan du klara dig nog med vad som helst som finns på marknaden.

Tja. Ska man jobba seriöst i PS så måste man har tillgång till en monitor kalibrator. Själv har jag en GretagMacbeth Eye-One Display 2 och är mycket nöjd.

Monitor. Se till att du får IPS panel eller dyligt. Har själv en Sony SDM S205 med IPS panel och det var ordenligt lyft när jag bytte. Mycket monitor för dom pengarna.

Ljudkort. Bra ljudkort hittar man oftast i musik affärer.

Min bästa råd är faktiskt. Varför inte skaffa en mac istället?

Du slipper en massa strul gämfört att bygga ihop en egen dator och kan lägga tiden på att fotografera.....

// Fredrik
 
Tack för feedback, Fredrik.

Tänker helt klart skaffa mig en kalibrator, men måste man ha en så pass avancerad som du föreslog?

MAC har vi på jobbet, hemma vill jag nog ha PC...

:)
 
yamahafj skrev:
Tack för feedback, Fredrik.

Tänker helt klart skaffa mig en kalibrator, men måste man ha en så pass avancerad som du föreslog?

MAC har vi på jobbet, hemma vill jag nog ha PC...

:)

Man kan vara flera som delar på en kalibrator.

Tyvärr så har jag inte sett några tester som gämför dom olika modellerna men det finns säkert någon på forumet som vet mera vad som skiljer.

Min laptop (Dell Latitude D505) är helt var tidigare oandvändbar innan jag kalibrerade montitorn på den.

// Fredrik
 
För 15 kkr ex skärm blir det mycket dator. Jag skulle egentligen köpt en Mac, men efter lite tankar så kom jag fram till att det blev för mycket pengar.

Moderkort:
MSI P965 Platinum - 1300:-
Processor:
Core 2 Duo E6400 2.13MHz 2100:-
Minne:
4GB (4x1) Corsair XMS2 Xtreme PC-6400 3200:-
Grafikkort:
MSI GeForce 7600GT 256MB Dual DVI - 1300:-
Hårddisk:
Hitachi Deskstar 250GB (2st) - 1300:-

Sen blev det även ett nytt aggregat, då mitt gamla var för klent. Zalman 600W Heatpipe 900:-

Totalt: 10100:-

Processorn skall enligt THG gå att köra utan större problem i 3GHz med orginalkylare, vilket gör den oerhört prisvärd, men då bör man inte köra budgetminnen (därav PC-6400 från Corsair).
 
Glömde säga, att om du vill ha inbyggt wifi, så kolla på ASUS Deluxe-modeller. De har oftast detta med, annrs kostar ett löst PCI-kort inte många hundralappar.

Ljudkort behöver du inte tänka på. De flesta brädor har 7.1 ljud med toslink ut.

Grafikkortet som jag köpte är nog en lagom kompromiss mellan pris/prestanda, det är dessutom passivt kylt. Finns dock en uppsjö olika.

När det gäller minnet så är corsair xms erkänt bra minnen. Jag valde PC-6400 (800MHz) för att vara på säkra sidan. De kostar inte många kronor mer och är dessutom framtidssäkra.

När det gäller chassie, så¨är det naturligtvis en fråga om tycke och smak. Men jag fastnade för ett från Chieftec.

När det gäller var man ska handla ifrån, så är dustin riktigt bra, med snabba leveranser. inte billigast, men man får grejorna. Annars är www.prisjakt.se en bra sida. Själv handlade jag från tre olika ställen (blev billigast så, trots frakterna).
 
Jag hade köpt en Mac, du slipper bygga och krångla och oroa dig för drivrutiner som inte funkar som de ska. Skall enligt mina PC-polare vara knöligt som tusan under Vista.
Har tom polare som jobbar som avancerade utvecklare på pc-platformen som svär över Vista.

Köper du en Mac slipper du mkt av den problematiken och det blir nödvändigtvis inte mkt dyrarare.

Kör du dessutom Mac på jobbet så är det väl bara fördelar.
alla kortkommandon osv stämmer.

Själv kör jag både mac och pc och måste säga att PS rullar betydligt smidigare på min G5:a än på hp workstation.
Bara en sån sak att Windows inte förmår att känna skillnad på om det PS eller AI EPS-filer i burken kan ju få en att välja Macen,

andra starka skäl är att OSX har en inbyggt och smidigt stöd för RAID

Oavsett ditt val av plattform, släng i så mkt minne du har råd med. En god ide är att istället för att köpa värstingmodell av processor gå ner en modell och köpa mer minne för pengarna.
 
Tack för bra info Jesper!

Hur kraftigt nätaggregat behöver man? Tänkte köra ungefär samma grejer som du specade men kanske tre hårddiskar istället.

Ska nog inte klocka för det kan jag ingenting om - vill ha en stabil dator!

Känner till prisjakt men har inte tänkt tanken på att det kan löna sig att shoppa lite här och lite där trots frakter.
 
Aggregatet ska klara att ge spänning till datorns alla delar, nytt är att grafikkortet har fått extra strömförsörjning och att det numera sitter en 8-pinnars kontakt istället för den ganla 4-pinnars. Man kan tydligen köra med en 4-pinnars kontakt, även om det inte är att rekommendera. Det som händer om man har för lite kräm, är att datorn botar om och har sig. Vet inte exakt hur mycket (eller hur lite) som krävs. Men ett bra 400W kostar ca 600:- och ett bra 600W kostar ca 900:- Inga större skillnader. Jag valde ett som sägs vara relativt tyst, då det är viktigt för mig. Dessutom behöver inte ett kraftigare aggregat jobba lika hårt och blir därmed tystare, eftersom fläkten inte måste kyla lika mycket.
 
Hysteriskt kul attt detta nästan blev ett Mac vs PC...

Jag kör en 3,6:a med 2 gB intern minne och Vista.
Det är verkligen inga problem, förstår inte vad folk skall gnälla på PC. Har alltid haft det o har aldrig haft några större problem...

Kör PS på denna burk o den mosar många andra burkar med mera intern minne...
Så 4gb i minne är nog i överkant...med 3 klarar du dig galant!

//P
 
Peter Nessler skrev:
Så 4gb i minne är nog i överkant...med 3 klarar du dig galant!

//P

Beror ju på hur man redigerar sina bilder och framförallt vad man gör. En RAW fil med en 10 justeringslager och lite andra godsaker äter snabbt ramminne.

Naturligtvis funkar 3GB i princip lika bra som 4GB. Många behöver inte mer än 2GB.
 
Jeppe skrev:
Beror ju på hur man redigerar sina bilder och framförallt vad man gör. En RAW fil med en 10 justeringslager och lite andra godsaker äter snabbt ramminne.

Naturligtvis funkar 3GB i princip lika bra som 4GB. Många behöver inte mer än 2GB.

Sant, menade bara att man skall ju köpa till vad man har användning för...

Idag finns det ju knappt användning för 4gb om man inte är proffs eller sysslar med andra tunga applikationer, inte många som gör det.

Jag kör applikationer i mitt jobb som skulle tugga upp och spotta ut 1gb, men funkar hyfsat på 2gb.

Men det är klart, applikationerna blir ju bara tyngre o tyngre varje år, så snart får väl alla köra 3-4 gb... :)

Var det inte nån som sade att man alltid i princip skulle kunna klara sig med 56k i ram...hehehe!

//P
 
antec P150 är ett jättetrevligt chassi. Kör med 4gb på en gång, vista är bra på att utnyttja minne och kör du på 3gb (2*1gb + 2*512mb) så har du utnyttjat alla minnesslots.

Lite ballt vore det såklart att köpa en Q6600 om den också går ner i pris (eftersom QX6700 blir Q6700 och sjunker i pris då det kommit en QX6800)

Angående ljudkort så använder jag ett X-FI extreme music (bulk, 600kr) och det låter väldigt bra. Dock finns det ju andra varianter där man kopplar till optiska utgångar och liknande och det har jag inte koll på tyvärr.
 
Om du tänker köpa mer minne än 3 gb, måste du använda Vista 64. Vista 32 kan bara använda 3 gb

Det här köpte jag för några veckor sedan:

Moderkort Asus P5B- e plus 1500:-
CPU Intel C2D E 6600 2900:-
Minne Corsair XMS 2x 1024 1900:-
PSU Corsair 520 W 1100:-
Grafikkort ASUS X1950 pro 1700:-
Hårddisk Samsung 500 Sata 1200:-
DVD/RW NEC 18x 400:-
Floppy Std 100:-
Ljudkort SB Xtreme Music 800:-

Moderkortet är ganska basic men har både nätverk och ljud.RAID också. Jag använder varken ljud eller RAID från Moderkortet.

CPU och minne räcker gott och väl enligt mig.

Grafikkortet har visserligen fläkt, men är helt ljudlös.

Ljudkortet är ett av de bästa när det gäller musik.

Vad gäller chassi hade jag sedan tidigare ett LianLi. Ganska dyra, men vi pratar kvalitet här ! Dessutom väldigt snygga och lätta att jobba med. Finns i en uppsjö av modeller. Rekommenderas !

Lycka till med bygget !

Hälsningar Hasse
 
Gården skrev:
Om du tänker köpa mer minne än 3 gb, måste du använda Vista 64. Vista 32 kan bara använda 3 gb

Det här köpte jag för några veckor sedan:

Moderkort Asus P5B- e plus 1500:-
CPU Intel C2D E 6600 2900:-
Minne Corsair XMS 2x 1024 1900:-
PSU Corsair 520 W 1100:-
Grafikkort ASUS X1950 pro 1700:-
Hårddisk Samsung 500 Sata 1200:-
DVD/RW NEC 18x 400:-
Floppy Std 100:-
Ljudkort SB Xtreme Music 800:-

Moderkortet är ganska basic men har både nätverk och ljud.RAID också. Jag använder varken ljud eller RAID från Moderkortet.

CPU och minne räcker gott och väl enligt mig.

Grafikkortet har visserligen fläkt, men är helt ljudlös.

Ljudkortet är ett av de bästa när det gäller musik.

Vad gäller chassi hade jag sedan tidigare ett LianLi. Ganska dyra, men vi pratar kvalitet här ! Dessutom väldigt snygga och lätta att jobba med. Finns i en uppsjö av modeller. Rekommenderas !

Lycka till med bygget !

Hälsningar Hasse

Tjena Hasse!

Kör du med 64-bitars-Vista? Om du inter använder ljudkort eller Raid kunde du kanske ha köpt ett ännu enklare moderkort?
 
ANNONS