Annons

Felsökning - kamera eller objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Jag sitter med min Nikon D800 och Sigma 24/1,4, som jag skaffat USB-docka till och tänkte efter bästa förmåga kalibrera fokus på.

Det verkar funka fint för det mesta, utom när jag väljer fokuspunkt i övre högra hörnet på långa avstånd (mer än typ två meter), då jag får felfokus. Och det verkar inte vara slumpvariationer som man kan förvänta sig av perifer fokuspunkt och halvdåligt ljus, utan ett systematiskt fel.
Ska jag tro att felet uppstår i kameran eller objektivet?

Hm. Medan jag skrev ovanstående slog det mig att jag borde väl börja med att ta ett annat objektiv och se om samma fokusfel uppstår där. Det kunde ju ge en tydlig indikation.
...men jag postar det här ändå. Jag kan ju i alla fall fråga:

OM det visar sig vara kameran som gör fel, är det något som Nikon kan justera? Och ungefär vad brukar det kosta? Mellan tummen och pekfingret.
 

horvendile

Aktiv medlem
Uppdatering.
Jag såg inte samma fel med Sigma 50/1,4.
Därmed ökar väl plausibeliteten i att det är objektivet som ställer till det.

Jag har för mig att Sigma 24/1,4 har en inte försumbar field curvature, men det borde inte spela någon roll egentligen va?
Kan det spela någon roll att det är ett vidvinkelobjektiv? Jag är inte riktigt säker på varför det skulle göra det.
 

horvendile

Aktiv medlem
Tanken slog mig, men gällde inte det vänster sida? Och när felfokuseringen verkar vara objektivberoende låter det väl inte som en kameragrej?

Med det sagt har jag funderat på att lämna in kameran för fokuskontroll. Men jag har inte kommit så långt som att kolla vad det skulle kosta. (Utöver frågan här ovan.)
 

Photocon

Aktiv medlem
Tanken slog mig, men gällde inte det vänster sida? Och när felfokuseringen verkar vara objektivberoende låter det väl inte som en kameragrej?

Med det sagt har jag funderat på att lämna in kameran för fokuskontroll. Men jag har inte kommit så långt som att kolla vad det skulle kosta. (Utöver frågan här ovan.)
Rätt! Gällde "left side AF-point(s)". Dock är det svårt att avgöra om man jämför en ljusstark 24mm med ett dito 50mm-objektiv.

Antar att du använt rekommenderat referensavstånd (50xbrännvid=50x24mm=1,2 m.

Blir det bättre om du först ställer kameran på stativ och använder AF och tar en bild samt därefter använder LV med kontrastsökande AF eller MF?
 
ANNONS