Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FG-20 med Winder, MD-E

Produkter
(logga in för att koppla)

SmåbildsJohn

Avslutat medlemskap
Hejsan.

När jag slår på windern till min FG-20, så spänner den slutaren...Redo att ta en bild.

Hur länge kan man ha kameran redo att fota, (har något minne av att det inte är bra för kamerans slutare att ha den spänd längre tid....?) När jag är på väg att ta sista bilden, stänger jag av windern.

Lite flummigt skrivet, men jag tror poängen går fram.(?)

/John

Hejsan.

När jag slår på windern till min FG-20, så spänner den slutaren...Redo att ta en bild.

Hur länge kan man ha kameran redo att fota, (har något minne av att det inte är bra för kamerans slutare att ha den spänd längre tid....?) När jag är på väg att ta sista bilden, stänger jag av windern.

Lite flummigt skrivet, men jag tror poängen går fram.(?)

/John

Hjäääääääääääääääääääälp!!...Svar önskas!!!

Hejsan.

Hur länge kan man ha kameran redo att fota, (har något minne av att det inte är bra för kamerans slutare att ha den spänd längre tid....?)
/John

Har aldrig hört något sådant. Alla kameror med inbygd motor spänner slutaren. Vad skulle ta skada?

Windern drar väl bara fram filmen en ruta på samma sätt som du skulle gjort med frammatararmen även på en FG. Jag har alltid dragit fram filmen efter varje bild på alla mina kameror och aldrig märkt att slutaren skulle tagit skada av att vara i "spänt" läge. På gamla MD-11 drog strömmen ur kamerans ljusmätningsbatterier om man lämnade motorn påslagen. Annars lär väl inget hända.

Windern drar väl bara fram filmen en ruta på samma sätt som du skulle gjort med frammatararmen även på en FG. Jag har alltid dragit fram filmen efter varje bild på alla mina kameror och aldrig märkt att slutaren skulle tagit skada av att vara i "spänt" läge. På gamla MD-11 drog strömmen ur kamerans ljusmätningsbatterier om man lämnade motorn påslagen. Annars lär väl inget hända.

MD-E´n drar fram filmen & spänner slutaren...Vet inte om det är i nån gammal fotobok jag läst om det, el. vars fan(?)

Hursom, så fortsätter jag med att göra det precis innan jag tar bilden...

Du tänker på att man borde spänna av slutaren på samma sätt som man inte ska låta vapen stå med spänd slagfjäder och så?

Isåfall hade väl alla moderna kameror haft en avspänn-knapp för det finns ju inget sätt att få en DSLR att inte spänna slutaren efter att man tagit en bild.

Du tänker på att man borde spänna av slutaren på samma sätt som man inte ska låta vapen stå med spänd slagfjäder och så?

Isåfall hade väl alla moderna kameror haft en avspänn-knapp för det finns ju inget sätt att få en DSLR att inte spänna slutaren efter att man tagit en bild.

Något i den stilen...min FG-20 från -84. Men som sagt, jag har ingen aning om vartifrån jag hört/ läst det.

ANNONS
Götaplatsens Foto