Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fiber på gång - vad behöver jag göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Nu är det på gång att dras in fiber i mitt bostadrättsradhus. Fiberkonvertern är monterad, och tyvärr ganska långt från min stationära dator. Detta ger mig en del frågeställningar, och det är möjligt att jag kommer att få info från föreningen om hur jag går vidare. Systemet är ännu inte i drift, men jag är nyfiken :)

Jag antar att jag hos min internetleverantör måste anmäla att jag vill gå över från ADSL till fiber och då byta abonnemang samt få en ny router. Rätt?

Från denna nya router kan jag sen, antar jag, köra antingen trådlöst eller via kabel till de datorer vi har i huset. Rätt?

Laptops (och smartphones såklart) kör jag rimligen trådlöst, men hur är det bäst att göra med den stationära datorn? Vinner jag i hastighet på att köra kabel till den?

Jag tror att jag inte har ett trådlöst nätverkskort i datorn, och då jag kollar i enhetshanteraren står det under Nätverkskort endast Realtec PCIe GBE Family Controller

Alltså: Bör jag köra kabel eller trådlöst, och om trådlöst, vilket nätverkskort rekommenderas?

Ja, du behöver ett "modem" och ett abonnemang som kopplar upp dig mot nätet (fibern är ju bara som en tråd)
Ofta är "modemet" även en router som du kan koppla in flera nätverkskablar i för att koppla in i datorn.
Vill du köra trådlöst behöver du en trådlös router och ett trådlöst nätverkskort till datorn. Ett tips är att använda samma tillverkar i både router och nätverkskort. (det brukar bli färre problem då)
En kabel är i princip alltid snabbare än det trådlösa nätverket (och svårare att avlyssna/hacka)

Vilket märke du väljer är helt upp till dig och din plånbok.

Lycka till
/Peter

ADSL har ett modem och en router. Nu kanske man har ADSL modem med inbyggd router men det borde gå att använda samma router till den nya fiberlinan. Annars bara skaffa en ny router med trådlöst nät.

Det går snabbare och stabilare med kabel till stationära då du inte har trådlöst nätverkskort i den idag. Men jag hade beroende på hur det ser ut för dig funderat på att skaffa trådlöst nätverkskort till den och köra allt trådlöst. Om du inte har extrema krav på hastighet. Skönt att slippa sladdar!

1-1 mellan kabel och trådlöst alltså :) Hur mycket kan det tänkas skilja i hastighet? Idag kör jag kabel till den stationära och har ADSL 24/2 tror jag det är. Ibland går det lite segt, särskilt när jag skickar stora bildfiler via ftp.

Ett modem eller router eller vad det nu är har jag redan från Telia till mitt ADSL, och det kan alltså vara möjligt att det går att använda även fortsättningsvis om jag förstår rätt. Nåja, Telia lär väl veta det. Byta abonnemang lär jag väl göra antar jag.

Tilläggsfråga: Telia vill säkert att jag ska gå över till IP-telefoni också. Någon som har något att säga om det?

Använd mobilen och säg upp fasta, skönt att slippa sladdar! :)

Vad du än gör, välj inte TV över internet!

När det gäller TV ingår nån slags basutbud via fibern i månadsavgiften till föreningen och det bekymrar mig inte ett dugg. Jag är nämligen en sån där konstig typ som inte har nån TV. Jag har hittills nöjt mig med SVT Play, som förhoppningsvis kommer att rulla på lite bättre via fiber än via ADSL.

Jag gissar då du skriver anmäla hos din internetleverantör för att gå över till ADSL att det är Telia du har idag också. Vet inte hur Telia gör om de skickar med en router när de installerar fiber, gränssnittet är som du nämnde oftast en konverter (eller en CPE "smart" konverter).

Ang. köra trådat eller trådlöst beror lite på avstånd där routern ska sitta till dina enheter, om det är mycket väggar ivägen samt vilken hastighet du tänkt abbonera på (iof tecknar säkert föreningen en och samma hastighet för alla, gissningsvis 100mbit...får man hoppas ;).

I mitt fall funderade jag inte länge om att köra trådlöst eller inte...Ja, man förlorar rätt mycket i hastighet anser jag, iaf om du har ett abbonemang kring 100mbit. Troligtvis har du lite som du var inne på inte ett trådlöst nätverkskort i din stationära dator.

FTTP! (Fiber To The People)

Du behöver definitivt INTE någon router för fiber såvida du inte vill dela nätet med andra. Trådat nätverk är vida överlägset trådlöst men om du inte behov av högre hastigheter så kör trådlöst

Telia brukar skicka med en värdelös router av märket thomson typ. Riktigt horribel sak som dock inte behöver vara inkopplad såvida du inte behöver teknisk support av Telia då de kan vilja ha den inkopplad.

Jo, en router måste jag väl ha eftersom vi har några laptops och några smartphones i familjen. På vilket sätt är thomsons routrar värdelösa? Den jag har från Telia har hittills funkat såvitt jag kan bedöma alldeles utmärkt.

Jo, en router måste jag väl ha eftersom vi har några laptops och några smartphones i familjen. På vilket sätt är thomsons routrar värdelösa? Den jag har från Telia har hittills funkat såvitt jag kan bedöma alldeles utmärkt.

precis som jag sa så behöver du en router om du vill dela din internetuppkoppling med andra.

Telias Router de brukar skicka med är starkt begränsad på så sätt att du har inte full tillgång till alla funktioner på den. Den generella uppfattning av vad jag läst på nätet om den och efter att ha haft den själv är att den inte är speciellt bra. Ska man bara dela uppkopplingen med andra och INGET annat fungerar den bra. Allt utöver det så skulle jag köpa ny router.
Tror dessutom inte den är dual channel och den kommer förmodligen vara ruggigt slö över det trådlösa nätet jämfört med de lite bättre routrarna.

Jag kan som du märker väldigt lite om sånt här. Det är därför jag frågar :) Vad kan man mera göra med en router än dela uppkoppling? Vad innebär dual channel? Hur kan man kolla hastigheten i det trådlösa nätverket? Vilken router rekommenderas om jag skulle köpa en?

Jag kan som du märker väldigt lite om sånt här. Det är därför jag frågar :) Vad kan man mera göra med en router än dela uppkoppling? Vad innebär dual channel? Hur kan man kolla hastigheten i det trådlösa nätverket? Vilken router rekommenderas om jag skulle köpa en?

Du kan göra otroligt mkt med en router faktiskt men dock helt beroende på router. Du kan tex dela ut diskar du kopplar in till routern på nätverket och även komma åt de från andra ställen tex dela ut en mapp med kort?
blockera sajter. sätta upp Qos dvs viss typ av surfning ska alltid ha högsta prioritet över tex streama spotify osv, vpn( kanske inget för dig). öppna upp portar vilket du iofs kan i telias router men det är extremt irriterande att göra i deras router. schemalägga när var och hur routern ska vara igång och vem som ska kunna surfa via den. skapa gästnätverk som inte har tillgång till ditt nätverk men dock internet.

en bra router för ett bra pris där de även förklarar dual channel lite bättre http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/trdlsa-n-300-mbit/asus-rt-n56u/153071.5415/

testa hastigheten i nätverket är enkelt. kopiera en fil från en trådad nätverksenhet. gör det inte från en trådlös enhet för då kan det bli missvisande då det hänger även på hur pass bra anslutning den har

Jag använder Linksys Cisco Gigabit switch med 8 portar som signalerar mellan datorerna och fiberanslutningen. Utöver det så har jag en Linksys Cisco Gigabit router fristående som har hand om skrivaren samt alla mobila enheter i huset.

Jag kan ha en hel LAN hos mig utan problem när det gäller anslutningar, enda haket vore isf övernattningen. ;-)

Jag använder Linksys Cisco Gigabit switch med 8 portar som signalerar mellan datorerna och fiberanslutningen. Utöver det så har jag en Linksys Cisco Gigabit router fristående som har hand om skrivaren samt alla mobila enheter i huset.

Jag kan ha en hel LAN hos mig utan problem när det gäller anslutningar, enda haket vore isf övernattningen. ;-)

Har själv 3 switchar alla Gigabit samt en asus rtn66u och kablar kors å tvärs =) men det äre värt

precis som jag sa så behöver du en router om du vill dela din internetuppkoppling med andra.

Telias Router de brukar skicka med är starkt begränsad på så sätt att du har inte full tillgång till alla funktioner på den. Den generella uppfattning av vad jag läst på nätet om den och efter att ha haft den själv är att den inte är speciellt bra. Ska man bara dela uppkopplingen med andra och INGET annat fungerar den bra. Allt utöver det så skulle jag köpa ny router.
Tror dessutom inte den är dual channel och den kommer förmodligen vara ruggigt slö över det trådlösa nätet jämfört med de lite bättre routrarna.

Telias grundkonfiguration i deras Thomsonroutrar är "slö" mest beroende på att de stänger en massa portar och slår på all säkerhet. Om man vet vad man gör, så går det att ta sig runt detta. Routern är dessutom en 100/100 Mb/s. Om du vill använda Telias övriga utbud (TV/IP-telefoni) så behövs denna router, dessutom först i kedjan.

Men, om det är fiber rakt av, så levererar den oftast en högre hastighet. Jag har Telia Fiber, och får en hastighet på ca 500Mb/s ner och 380 Mb/s upp (det är 1Gb/s fiber till och inom huset, 1Gb/s koppar från switchen i källaren, dock behöver den resten till TV och IP-telefoni för mina grannar.)
Beroende på hur konfigurationen av ert nät i huset är kommer ev. "Max" hastighet ligga mellan 100-250 Mb/s, då det ofta är svårt att nå högre hastigheter på internet.

Som sagt, skall du bara ha internet, så behövs oftast inget mer än en TP-kabel till datorn :)
För laptops, telefoner etc. så kan du köpa vilken router med accesspunkt du vill, men jag rekommenderar att du tittar på en som håller 1Gb/s på insidan. Då vet du att ditt eget nätverk är snabbt....

Tilläggsfråga: Telia vill säkert att jag ska gå över till IP-telefoni också. Någon som har något att säga om det?

Om du drabbas av strömlöshet så fungerar inte IP-telefonin, medan vanligt POTS fungerar eftersom telestationerna har egen reservström.

(POTS = Plain Old Telephone Service).

Om du drabbas av strömlöshet så fungerar inte IP-telefonin, medan vanligt POTS fungerar eftersom telestationerna har egen reservström.

(POTS = Plain Old Telephone Service).

Vad jag vet så körs POTS på egen ström, inte någon reserv på stationen. Dessutom är det lägre voltage än på vanliga eluttaget i väggen.

Jag slängde ut min fasta telefon för några år sedan, det var ett bra beslut. Då blev jag också av med de sista säljarna som vägrade respektera NIX.

ANNONS
Götaplatsens Foto