Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filformat och färgprofil? Hur hänger de ihop?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Nu har jag ett litet bekymmer.

Mitt arbetsflöde i PS är att jag arbetar med bilden i Adobe RGB tills jag är nöjd, och sen konverterar jag den till den ICC-profil som gäller för resp labb.

Nu har jag testat att skicka bilder till proprint, och de tar emot bilder i JPG och BMP. Så jag valde att konvertera till deras profil och spara i BMP. MEN, när jag öppnar upp denna fil igen i PS ser färgerna helt skumma ut. Otroligt skarpa jämfört med när jag konverterade bilden i PS. Hur kommer det sig?

Väljer jag istället Tiff som filformat uppkommer inte detta fenomen, utan bilden ser likadan ut som när jag koverterade den. När jag däremot öppnar tiff-filen verkar PS känna av att det ligger en annan inbäddad profil i bilden och frågar hur jag vill handskas med detta, medan denna fråga inte kommer upp när det gäller BMP-filen.

Har inte hämtat ut bilderna ännu, men ser de ut som de gör när jag öppnar upp dem på skärmen igen är det nog bara att kassera dom direkt.

Vad beror det här på?

Har provat JPG också, liksom i tiff känner PS av att det ligger en annan inbäddad färgprofil i bilden. Och väljer jag då att använda den inbäddade är allt som det skall, precis som i tiff-formatet.

Det här övergår mitt förstånd!

Jag tror inte BMP har stöd för färgprofiler. I photoshop kan man ställa in när den ska klaga på färgprofiler i bilder - kryssa i alla rutorna så borde den upplysa dig om att bmp-bilden inte har någon färgprofil när du öppnar den.

chisel skrev:
Vill minnas att det står något om detta på proprints sida?

Det enda som står är att bilder med deras profil ser ut att ha för mycket färgmättnad när de öppnas i ett program som inte stödjer ICC-profiler, men det är ju i PS som detta uppstår.

Wake skrev:
Jag tror inte BMP har stöd för färgprofiler. I photoshop kan man ställa in när den ska klaga på färgprofiler i bilder - kryssa i alla rutorna så borde den upplysa dig om att bmp-bilden inte har någon färgprofil när du öppnar den.

Ja, det skulle ju kunna förklara saken. Bör man alltså då köra JPG istället. Konstigt att de inte tar emot Tiff?

Ja, verkar onekligen vara så att BMP inte stöder färgprofiler. Då får man väl leverera i JPG istället då. Borde då inte Proprint upplysa om det på hemsidan?

Vad som händer när du sparar en bmp i photoshop är att photoshop konverterar bilddatat direkt till hur bilden skall vara eftersom bmp inte stödjer att vara "bärare" av färgprofiler. När du sen öppnar bmp-filen i photoshop så¨kan inte photoshop "normalisera" bilden utan visar den som den ser ut. Jpeg däremot klarar av att vara "bärare" av en färgprofil som beskriver hur färgerna ska se ut. Resultatet blir helt annorlunda eftersom photoshop då kan analysera hur bilden egentligen ska se ut med den outputprofil som du har för din bildskärm.
Ganska förenklat men det är så ungefär det ligger till.

Så man kan säga att din bmp eller din jpeg + färgprofil egentligen ser likadana ut för fotolabbets utrustning. Bmp är bara färdigkonverterad medan jpeg'en innehåller information om hur den ska konverteras

Deagol skrev:
Så man kan säga att din bmp eller din jpeg + färgprofil egentligen ser likadana ut för fotolabbets utrustning. Bmp är bara färdigkonverterad medan jpeg'en innehåller information om hur den ska konverteras

Kontentan blir alltså att mina bilder bör se ok ut trots att jag skickade dem i BMP?

Hämtade ut mina bilder idag, och de överensstämde inte riktigt gällande färgerna. Enligt Stefan på Proprint kan man inte bifoga en färgprofil med BMP, eftersom det inte stödjer färgprofiler.

Bara att skicka efter nya med JPG då istället... Lite tråkigt, men så är det när inte kunskaperna räcker till.

Wake skrev:

När jag hade denna inställning påpekade PS att varenda bild jag öppnade inte hade någon färgprofil, även PSD-filer som jag vet är inscannade med Adobe RGB 1998, vilket jag även har som arbetsfärgrymd. Det tyckte jag var lite konstigt?!

mange78 skrev:
När jag hade denna inställning påpekade PS att varenda bild jag öppnade inte hade någon färgprofil, även PSD-filer som jag vet är inscannade med Adobe RGB 1998, vilket jag även har som arbetsfärgrymd. Det tyckte jag var lite konstigt?!

Ja det håller jag med om. Är du säker på att scannern lägger med profilen i bildfilen? Även om den scannar i Adobe RGB så kanske den bommar att skriva in det i filen. Vad säger Photoshop att den har för profil?

Förresten, nu läste jag en gång till... scannerprogrammet levererar väl inte psd-filer?

Så här ser iaf mina inställningar ut och det funkar som det ska...

Bilagor

• farginstallningar.gif
    farginstallningar.gif
    9.2 KB · Visningar: 362
Jag framkallade några bilder igår.

Jag tror jag hade adode RBG i færgprofil.

Færgerna blev inte de samme från min skærn som på bilderna, lite irriterande.

Så idag ska jag prøva sRGB, hoppas på bættre resultat.

Har det mkt att sæga om man har TIF (90mb) istællet før t.ex. jpg (10mb) ?

Wake skrev:
Ja det håller jag med om. Är du säker på att scannern lägger med profilen i bildfilen? Även om den scannar i Adobe RGB så kanske den bommar att skriva in det i filen. Vad säger Photoshop att den har för profil?

Förresten, nu läste jag en gång till... scannerprogrammet levererar väl inte psd-filer?

Så här ser iaf mina inställningar ut och det funkar som det ska...

Nej, det är riktigt. Efter att jag scannat in bilden sparar jag den som PSD-fil. Det kanske är så då att profilen inte sparas med?

Jag har samma inställningar som dig och det PS säger när jag öppnar en sån fil är att det inte finns någon inbäddad färgprofil i bilden. Sen kan jag då välja mellan att inte färghantera och tilldela aktuell profil (Adobe RGB). Spelar väl mindre roll kanske, men bör man då efter att ha scannat in bilden i Adobe RGB konvertera den till Adobe RGB?

Grejen är att när jag väljer att göra det så står det ju redan att målfärgrymden är Adobe RGB. Att då konvertera från en målfärgrymd till en identisk källfärgrymd känns ju lite som kaka på kaka?

christian_r skrev:
Jag framkallade några bilder igår.

Jag tror jag hade adode RBG i færgprofil.

Færgerna blev inte de samme från min skærn som på bilderna, lite irriterande.

Så idag ska jag prøva sRGB, hoppas på bættre resultat.

Har det mkt att sæga om man har TIF (90mb) istællet før t.ex. jpg (10mb) ?

Skall inte påverka färgerna vad jag förstår om man har Tiff eller JPG. Däremot kan kvaliteten i bilden påverkas men det skall inte märkas nån skillnad på förstoringar upp till 20x30.

mange78 skrev:
Att då konvertera från en målfärgrymd till en identisk källfärgrymd känns ju lite som kaka på kaka?
Du skall inte konvertera till Adobe RGB, du skall tilldela Adobe RGB för att se hur skannern tolkade bildens färger.

mipert skrev:
Du skall inte konvertera till Adobe RGB, du skall tilldela Adobe RGB för att se hur skannern tolkade bildens färger.

Ok. Men om man skannar i Adobe RGB och väljer spara som, så kan man ju där fylla i vilken profil den ska sparas i. Blir det samma sak som att tilldela då?

ANNONS
Götaplatsens Foto