Annons

Film för fotografering på natten

Produkter
(logga in för att koppla)

Felix Neldemo

Avslutat medlemskap
Tjena!!

Finns det någon film som speciellt lämpar sig för nattfotografering? Jag är främst sugen på diafilm men negativfärg film funkar också.

Fotolabb kan ha problem att göra papperskopior av nattbilder.

Många tycker att det blir snyggast med diafilm, men rent tekniskt får du större kontroll i efterhand med negativ.

Med stativ kan du ha vilken lågkänslig film som helst.

Det finns säkert dyra filmer som förändras mindre av långa exponeringstider, men jag är helt övertygad om att det går utmärkt med vilken standard diafilm som helst, exempelvis Kodak Elitechrome Extra Color (XC)

Har själv kört med Astia 100F och Provia 100F vid nattfoto och det har gett ett bra resultat. Velvian kan ha problem med färgstick vid nattbilder har jag märkt, så den kanske inte är det bästa valet. Framför allt ger den ofta ett kraftigt magentastick. Detta kan man dock kompensera för genom att sätta på ett 81A filter om man nu nödvändigtvis vill köra Velvia. Dock bör du köra lågkänslig film i vilket fall då den bättre klarar långa exponeringstider.

Kör du negativ film är Fujis Reala ett ypperligt val med mycket bra skärpa och mycket fint korn. Om du lämnar in den på ett labb som vet vad dom gör brukar det finnas möjlighet för viss manuell övervakning vid kopieringen och då kan du säga till om att det är nattbilder och att du inte vill att dom ska kompensera för det mörka i bilderna.

Kodak 100vs funkar utmärkt som sagt,men även Velvia o Provia funklar bra.
Tänk bara på reciprocitetseffekten.

men det är ju samma film som billigare Elitechrome...

Det var ju intressant,är det bara så att Elite chromen är "mognare eller"!

Re: men det är ju samma film som billigare Elitechrome...

Jimmy1 skrev:
Det var ju intressant,är det bara så att Elite chromen är "mognare eller"!

Ofta finns proffsfilmerna i en billigare konsumentvariant. Skillnaden är att proffsfilmen har specad emulsionsbatch, dvs att fotografen kan ha koll på att färgåtergivningen är exakt lika på alla rullar. Sedan är proffsfilmen optimerad så att den är perfekt vid leverans och därför också har en kortare livslängd.

Jag har svårt att se någon poäng med att köpa den dyrare proffsvarianten när samma film finns billigare.

pertoyra skrev:
Jag blev rekomenderad Provia 100F av min lärare i bildbehandling för detta. Den ska enligt specifikationen hos Fuji (http://fujifilm.com/JSP/fuji/epartners/bin/Provia100FAF3-036E.pdf) klara exponeringar upp till 4 min utan exponeringskompensation eller färgstick (om jag inte minns fel).

Plåtar man nattilder i stan är det ju ändå färgstick så det räcker... :)

Har man aldrig plåtat nattbilder ska man inte krångla med dyra proffsfilmer och krångla till det i huvudet med reciprocitetseffekter.

Bättre att bara plåta på och ta lite exponeringsvarianter. Kör plus och minus ett steg så räcker det säkert fint.

froderberg skrev:
Bättre att bara plåta på och ta lite exponeringsvarianter. Kör plus och minus ett steg så räcker det säkert fint.

När jag fotograferade med film brukade jag köra 1 min, 5 min och 15 min på negfilm. Med tanke på reciprociteten var det ingen idé att bara variera ett steg.

Och med tanke på de stora kontrastomfång som det ofta är på natten tror jag ju mer på negfilm än på dia. Hur vill du presentera bilderna sedan?

Stefan

stefohl skrev:
Och med tanke på de stora kontrastomfång som det ofta är på natten tror jag ju mer på negfilm än på dia.

Problemet är som sagt att labben inte klarar av att kopiera nattbilder.

Nattfotografering i stan brukar sällan handla om så långa tider som flera minuter. Men visst, är det mörkare så får man ta till större variationer.

/M (som brukar valla fotoklubbister i gamla stan på kvällarna)

:)

ANNONS
Götaplatsens Foto