Annons

Film med passerat utgångsdatum

Produkter
(logga in för att koppla)

Welkin

Medlem
Jag är på väg att köpa film i andra hand, till en Pentax Spotmatic F. Som jag har förstått det, så är det enda man behöver tänka på vad gäller film till denna kamera, att det är av slaget 135mm eller 35mm - kan någon möjligtvis bekräfta det?

Denna film är dessutom förbi sitt utgångsdatum. Om den inte hade varit kylförvarad, då hade filmen varit obrukbar - stämmer det? Nu har den däremot varit kylförvarad, och jag undrar hur pass lång tid efter sitt utgångsdatum som den då ändå är okej.

När man använder sig av film med passerat utgångsdatum, är det då än mer brådskande att man framkallar den?

Mycket tacksam för hjälp!
 

Erik Petersson

Aktiv medlem
Tjena!

är det en sån här?

http://www.camerapedia.org/wiki/Pentax_Spotmatic

Då är det vanlig 135-film som du säger.

Om man köper begagnad film så vet man aldrig. Om filmen har varit förvarad varmt, eller kanske har passerat för många flygplatsröntgen eller om man har otur så är filmen dålig. Hög ISO - kortare lagringstid. Är det färgfilm? Då blir färgen fel. Ofta kan man ändå använda film som är ett eller några år gammal utan problem. Ibland kan det hjälpa att dubbla exponeringstiden. Man vet aldrig.

Men köp några rullar billigt begagnat att lära dig kameran med, det skadar inte!
 

Welkin

Medlem
Just precis en sådan (som på andra bilden uppifrån)! Så 135-film är alltid 35mm? Det är inget annat man behöver vara uppmärksam på, när man köper film till en sådan kamera - det räcker att be om 135/35mm, så blir det alltid rätt?

Om det är svartvit-film - är det betydligt mindre känsligt då, vad gäller åldern på filmen?

Och slutligen två frågor (förmodligen) av det dummare slaget:

1) med hög ISO - syftar du till en kamerainställning eller till filmens kapacitet?

2) vad menas med exponeringstid? är det ett steg vid framkallningen, eller vid fotograferingen?
 

Erik Petersson

Aktiv medlem
Just precis en sådan (som på andra bilden uppifrån)! Så 135-film är alltid 35mm? Det är inget annat man behöver vara uppmärksam på, när man köper film till en sådan kamera - det räcker att be om 135/35mm, så blir det alltid rätt?

Om det är svartvit-film - är det betydligt mindre känsligt då, vad gäller åldern på filmen?

Och slutligen två frågor (förmodligen) av det dummare slaget:

1) med hög ISO - syftar du till en kamerainställning eller till filmens kapacitet?

2) vad menas med exponeringstid? är det ett steg vid framkallningen, eller vid fotograferingen?

Hej igen! 135-film och 35mm. Samma sak! Kallas också för småbildsfilm. Det är sån du ska ha, det kan inte bli fel.

Ja, svartvitt kan vara mindre känsligt, bland annat eftersom det är lättare att ändra på framkallningen. Vilken film är det?

Med ISO syftar jag på filmens kapacitet, eller känslighet som det brukar kallas. Undvik filmer med ISO 1600 eller 3200 om du köper utgånget. 400, 200, 100 och 50 är tryggare.

Med exponeringstid menar jag den tidsrymd som kamerans slutare är öppen och ljuset faller in på filmen. Oftast är den mycket kort, som tex 1/250 sekund.

Du verkar vara nybörjare, så du ska få ett konkret råd. Om filmen har ISO 400, ställ in kameran på ISO 200. Om filmen har ISO 100 - ställ kameran på ISO 50. Då blir exponeringstiden dubbelt så lång, vilket alltså kan hjälpa upp utgången film.

Hur framkallar du?

Erik
 

Nemesis

Aktiv medlem
De flesta filmer har ganska stora marginaler, jag har framkallat svart-vit film som har varit förvarad i rumstemperatur i 15 år efter exponeringen och varit 10 år över bäst före. Blev gryningt men det blev bilder.

Negativ färgfilm, det som man lämnar in och får kopior på papper, håller ett antal år efter bäst före.
Som Erik skriver en ISO 100 (eller 100 ASA) film håller bättre än en ISO 400, men det är rätt stor maiginal.

Att öka exponeringstiden är att göra tiden då man tar bilden längre, om ljusmätaren säger 1/200 så tar man dubbla tiden dvs 1/100. Det går också att göra genom att ställa in en lägre känslighet än vad filmen har, tex ISO50 för en ISO100 film eller ISO200 för en ISO400 film.

Tänk dock på att en gammal kamera som inte varit servad kan bli lite seg i alla rörliga delar, vilket kan ge lite konstiga tider på exponeringen, dvs inte det du tror. Det är väldigt svårt att höra, men kan visa sig som felexponerat när man framkallat filmen.

Lycka till!

Edit: Erik var snabbare ;)
 

Welkin

Medlem
Tack för välformulerade och oerhört hjälpsamma svar!

Det är inte en specifik typ av film som jag är på gång att köpa. Det är i stället lite olika typer som dyker upp då och då, och då är det ju verkligen otroligt bra att veta lite om vad som gäller!

Du gissade fullständigt rätt, och jättemycket tack för tipset!

Jag har inte plåtat så mycket, men tanken är väl att jag ska lämna in filmen för framkallning. Jag har dessvärre ingen tillgång till något slags mörkerrum, men du kanske har något (mindre budgetförödande) alternativ att föreslå? Är det ett besvärligt projekt att förvandla tvättstugan till mörkerrum? Är det avancerat och kräver oerhörda mängder kunskap?
 
Senast ändrad:

Welkin

Medlem
Tack för svar, Peter!

Menar du alltså att de negativ på olika foton som t.ex. mina föräldrar har liggandes från gamla tider, att de blir oanvändbara/värdelösa efter ett tag? Även om de ligger i ett mörkt och svalt utrymme?

Är negativ något som är besvärligare att framkalla själv, än foton på vanliga fotopapper?
 

Erik Petersson

Aktiv medlem
Hej igen,

jag tycker att du kan lämna in de första rullarna på framkallning, så att du slipper tänka på för många moment. Om det är svartvit film som gäller sen kan du börja framkalla själv efter ett tag. Det är steget från exponerad film till negativ. Inte mycket svårare än att blanda en drink.

Kopiering - steget från negativ till (pappers)kopia kräver mer utrustning och ett riktigt mörkrum.
 

Nemesis

Aktiv medlem
Tack för svar, Peter!

Menar du alltså att de negativ på olika foton som t.ex. mina föräldrar har liggandes från gamla tider, att de blir oanvändbara/värdelösa efter ett tag? Även om de ligger i ett mörkt och svalt utrymme?

Är negativ något som är besvärligare att framkalla själv, än foton på vanliga fotopapper?
Hej igen,
nix, är filmen framkallad efter alla konstens regler håller den säkert i 100-tals år om den ligger svalt och mörkt. Det jag syftade på var att min film hade tagits ur kameran efter jag fotograferat och sedan blivit liggande i 15 år innan jag framkallade den! och det blev bilder ändå! Det visar lite vilken marginal som finns.
 

Welkin

Medlem
Aha! Jättemycket tack till er båda! Nu tror jag bestämt att jag har fått slut på frågor! Får googla lite på det här med hur man framkallar sina negativ själv så småningom i alla fall.

Hoppas även att någon annan kan tänkas ha användning av denna tråd någon gång - det är ju ändå något som berör många, kan jag tänka mig. :)
 

millhouse

Aktiv medlem
Jag är på väg att köpa film i andra hand, till en Pentax Spotmatic F. Som jag har förstått det, så är det enda man behöver tänka på vad gäller film till denna kamera, att det är av slaget 135mm eller 35mm - kan någon möjligtvis bekräfta det?

Denna film är dessutom förbi sitt utgångsdatum. Om den inte hade varit kylförvarad, då hade filmen varit obrukbar - stämmer det? Nu har den däremot varit kylförvarad, och jag undrar hur pass lång tid efter sitt utgångsdatum som den då ändå är okej.

När man använder sig av film med passerat utgångsdatum, är det då än mer brådskande att man framkallar den?

Mycket tacksam för hjälp!
Hej Peter !
Dom tekniska frågorna om Pentaxen har du fått bra tycker jag och där finns väl inget annat säga att träning och misstag som vi alla har gjort är bästa vägen till framgång.
När det gäller film kan man säga:
- all film oberoende om det är s/v eller neg.färg eller dia har en "deadline" -alltså en bäst föredatum.
- all film kan man "bryta" denna "deadline" genom att frysa filmen. Du läser rätt -frysa. Tyvärr så tror många att kylskåpet hemma är lika bra. Men tyvärr så är det inte det. Orsak ? Jo, ett kylskåp håller inte samma "djupa" och jämna temperatur. Du öppnar kylskåp så ofta att man "oroar" filmen.
- all film som har förvarats i rumstemperatur åldras dubbelt mot frystfilm. För när du fryser film så "avstannar" "åldrandet. Jag framkallning för andra ofta film som "glömnts" i äldre kamror. Dessa filmer är det 50% möjlighet att det blir bildrutor av. Och ännu svårare är det med färgfilm. Men för ett tag sedan fick jag en 116-film-s/v som var cirka 30 år. Det blev bildrutor men inte av någon bättre sort.
Så att köpa "begagnad" film går bra MEN alltid med frågan till säljare " var har du förvararat den".
Har man något som man absolut inte vill skall misslyckas i framkallningen så är det bästa tipset NY FILM. Din kamera använder ju sig av 135 mm -alltså film som finns att köpa i alla former.

Lycka till .
Rolf
 

FotoZ

Aktiv medlem
Om du inte framkallar själv så ställ kameran på filmens rekommenderade ISO-värde.
Om du använder ett annat ISO värde kan detta behöva kompenseras för vid framkallningen, och då gäller det att kommunicera detta på rätt sätt till fotolabben så de gör denna kompensering.

Det som kan hända med en för gammal film, det är att man får ett färgstick på bilderna.
 

millhouse

Aktiv medlem
Om du inte framkallar själv så ställ kameran på filmens rekommenderade ISO-värde.
Om du använder ett annat ISO värde kan detta behöva kompenseras för vid framkallningen, och då gäller det att kommunicera detta på rätt sätt till fotolabben så de gör denna kompensering.

Det som kan hända med en för gammal film, det är att man får ett färgstick på bilderna.
Hej Roland.
Just det du tar upp löser jag ofta. Rätt info och det är inga problem att framkalla.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Tack för svar, Peter!

Menar du alltså att de negativ på olika foton som t.ex. mina föräldrar har liggandes från gamla tider, att de blir oanvändbara/värdelösa efter ett tag? Även om de ligger i ett mörkt och svalt utrymme?

Är negativ något som är besvärligare att framkalla själv, än foton på vanliga fotopapper?
Oframkallade filmer och papper har en viss känslighet
så du kan få en bild, alltså känslighet för strålning.
Fixeringen efter framkallningen tar bort känsligheten och gör
att du kan titta på filmen/kopian i dagsljus.

Att framkalla s/v neg är i stort sett en fix process, temp, kemi och tid i kombination
med metod och om du körde normal iso eller tex överexponerade filmen.

Att sen framkalla kopian är mycket lätt och går att göra om otaliga
gånger om det blir fel, lägg på kanske 50% på angiven tid i framkallaren.

Det knepiga är att ta Bilden och göra en fin Kopia.
 

Ryhfeed

Aktiv medlem
Hej Peter !
Dom tekniska frågorna om Pentaxen har du fått bra tycker jag och där finns väl inget annat säga att träning och misstag som vi alla har gjort är bästa vägen till framgång.
När det gäller film kan man säga:
- all film oberoende om det är s/v eller neg.färg eller dia har en "deadline" -alltså en bäst föredatum.
- all film kan man "bryta" denna "deadline" genom att frysa filmen. Du läser rätt -frysa. Tyvärr så tror många att kylskåpet hemma är lika bra. Men tyvärr så är det inte det. Orsak ? Jo, ett kylskåp håller inte samma "djupa" och jämna temperatur. Du öppnar kylskåp så ofta att man "oroar" filmen.
- all film som har förvarats i rumstemperatur åldras dubbelt mot frystfilm. För när du fryser film så "avstannar" "åldrandet. Jag framkallning för andra ofta film som "glömnts" i äldre kamror. Dessa filmer är det 50% möjlighet att det blir bildrutor av. Och ännu svårare är det med färgfilm. Men för ett tag sedan fick jag en 116-film-s/v som var cirka 30 år. Det blev bildrutor men inte av någon bättre sort.
Så att köpa "begagnad" film går bra MEN alltid med frågan till säljare " var har du förvararat den".
Har man något som man absolut inte vill skall misslyckas i framkallningen så är det bästa tipset NY FILM. Din kamera använder ju sig av 135 mm -alltså film som finns att köpa i alla former.

Lycka till .
Rolf
Instämmer med ovanstående och fyller på med att:

Om filmen varit fryst under hela lagringstiden så stannar åldrandeprocessen av med avsevärt mera än dubbla tiden. Vissa talar om hundradubbla hållbarhetstiden.
 

Welkin

Medlem
- all film kan man "bryta" denna "deadline" genom att frysa filmen. Du läser rätt -frysa. Tyvärr så tror många att kylskåpet hemma är lika bra. Men tyvärr så är det inte det. Orsak ? Jo, ett kylskåp håller inte samma "djupa" och jämna temperatur. Du öppnar kylskåp så ofta att man "oroar" filmen.
- all film som har förvarats i rumstemperatur åldras dubbelt mot frystfilm. För när du fryser film så "avstannar" "åldrandet.
Jättemycket tack för den informationen, Rolf! Får jag kontra med en fråga, nämligen om det finns någon lägstatemperatur som kan bör förvara film i. Dvs kan jag lägga filmerna i frysboxen för bättre resultat än i kylskåpet?
 

millhouse

Aktiv medlem
Jättemycket tack för den informationen, Rolf! Får jag kontra med en fråga, nämligen om det finns någon lägstatemperatur som kan bör förvara film i. Dvs kan jag lägga filmerna i frysboxen för bättre resultat än i kylskåpet?
Hej Peter.
Det är alltså fryskåp/box jag menar som det bästa alternativet att förvara film. Låt filmen vara kvar i sin orginalkartong/förpackning. Du stoppar allt sedan i en plastpåse som du "suger" luften ur.Temperatur under -18 grader är den temperatur man anger vid långtidsförvaring (år). Men har man mer "omsättning" på film menar jag att det räcker att låta filmen var kvar enbart i sin orginalkartong. Upptining av film tar lite olika tid beroende av vilken typ av film det är och från vilken "frystemperatur "man skall "tina upp"
135/småbild - från -10 til +21 cirka 1 timma, från ca -20 till +21 cirka 1-2 timmar.
120 film motsvarande ½ timma och 1 timma.
Jag brukar ta ut film på kvällen innan och låta den ligga upp i rumstemperatur över natten, då är jag på den säkra sidan,
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Kul med någon som vill köra analogt igen! Jag har tyvärr inte tagit en endaste analog bild sedan jag köpte D300 för tre år sedan, sorgligt nog. Men en sak som skymtat i det föregående är att ISO-talet avgör kvaliteten rätt mycket. ISO 50 eller 100 är det bästa för dia. Högre än det då blir det kornigt ("brusigt"). Ofta hittar man en filmtyp som man trivs med färgerna i. Dessa skiljer sig rätt mycket åt mellan olika filmer. Velvia 50 och 100 har varit mycket populärt hos naturfotografer t ex. Och rätt förvarad gick det att överskrida datum ett år utan större förlust, men jag skulle aldrig ta viktiga bilder med en sådan film. Det är däremot viktigt att inte dröja för länge efter det att man tagit bilden med att framkalla. Visst en månad var OK med s k bruksfilm, proffsfilmen (särskilda emulsioner) skulle framkallas snabbare. Hittade en gång en halvtagen rulle som blivit liggande i rumstemperatur ca 5 år. Visst, det blev bilder, men gulstick och skärpeförlust. /hälsn Joakim
 

millhouse

Aktiv medlem
Kul med någon som vill köra analogt igen! Jag har tyvärr inte tagit en endaste analog bild sedan jag köpte D300 för tre år sedan, sorgligt nog. Men en sak som skymtat i det föregående är att ISO-talet avgör kvaliteten rätt mycket. ISO 50 eller 100 är det bästa för dia. Högre än det då blir det kornigt ("brusigt"). Ofta hittar man en filmtyp som man trivs med färgerna i. Dessa skiljer sig rätt mycket åt mellan olika filmer. Velvia 50 och 100 har varit mycket populärt hos naturfotografer t ex. Och rätt förvarad gick det att överskrida datum ett år utan större förlust, men jag skulle aldrig ta viktiga bilder med en sådan film. Det är däremot viktigt att inte dröja för länge efter det att man tagit bilden med att framkalla. Visst en månad var OK med s k bruksfilm, proffsfilmen (särskilda emulsioner) skulle framkallas snabbare. Hittade en gång en halvtagen rulle som blivit liggande i rumstemperatur ca 5 år. Visst, det blev bilder, men gulstick och skärpeförlust. /hälsn Joakim
Hej Joakim.
Man brukar säga att tex. s/vfilm skall framkallas inom 72 timmar. Nu menar jag att så slaviskt behöver man inte följa vad tillverkarna rekommenderar. Vad gäller neg.färg och dia så bör den framkallas så fort man kan, Men jag har inte upplevet att film som är några dagar innan framkallningen skulle ta skada oberoende av vilken film det gäller. Och jag framkallar mycke film. Men du har helt rätt när du skriver att film som blivit liggande i rumstemperatur i ca 5 år den är inte så "fräch".
Jag har nyligen framkallat en s/v 116-film som var sedan mitten av 1970-talet. Och jo, det blev bildrutor, kanske inte dom bästa men dock. Jag var inställd på att det bara skulle bli svart. Filmen fanns i en ,kamera som låg i en kartong i rumsteperatur. Ja, så kan det vara.
 
ANNONS