Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Film om Hilding Mickelsson /N på SVT2!

Produkter
(logga in för att koppla)
Kuriosa

Jag bor ganska nära Hildings "Sönnaåkern" och vi brukade prata foto ibland. En gång skulle han visa en bild, men hittade den inte. Då sa han med ett klurigt leende: -Jag ska visa dig var den kan finnas, fast det blir svårt att hitta den...
Så tog han av locket på kökssoffan och den var absolut fullproppad med bilder!
Så klart hittade vi inte bilden, men det var verkligen en högtidsstund att få bläddra bland de bilder han inte katalogiserat.

En annan gång hälsade jag på Per Forsell som också bodde i närheten. Och han förvarade sina "skräpbilder" i två spånkorgar. Men där ville han inte att jag skulle få botanisera...
 

Johan Ringblom

Aktiv medlem
JAMAS skrev...

Om inte TV:n gör en bild rättvisa, varför visar dom bilderna överhuvudtaget?

Tja och var för visas det konserter, sport, naturprogram, Tolvslaget på Skansen osv som gör sig bättre på plats än framför TV-n??

Jo när det gäller H.M´s program så beror det väl på att man vill visa på vilken slags människa han var och vad för slags bilder han tog, att väcka ett intresse. Det var ju inget bildvisningsprogram där bilderna låg i fokus utan det var människan som gjort bilderna som var det viktigaste.
 

xavslut

Avslutat medlemskap
Fick aldrig glädjen att träffa Hilding Mickelsson. Har däremot fått berättat många historier om honom, hans bilder och hans otaliga föredrag. Bland annat från min goda vän Åke Lindau (som tyvärr också har gått bort).

Har spårat upp de flesta av Hildings böcker. Tycker att en bok om hans fotograferande och där alla hans personliga toppbilder finns samlade, borde komma ut. En sådan bok finns tyvärr inte! Tycker Sällskapet ska se detta som en av sina huvuduppgifter - att samla Hildings bästa bilder i en bok. Givetvis med facklig expertis tillgänglig. Kanske en fotohistoriker som kan hans historia, som författare.

Att jämföra Hilding med P Gerdehag är inte rättvist. Två fotografer från olika tidsperioder och med helt olika inriktningar. Men om jag skulle tvingas att jämföra dessa två med varandra skulle nog Hilding komma före (inget ont om Peter förstås).

Att det tar lång tid att arbeta fram bra bilder är en självklarhet. Bilder blir givetvis inte bättre om de presenteras som "svårgjorda". Men bra bilder kommer aldrig av sig själv!

Om någon ska kunna sätta sig ned och verkligen kunna ge en rättvis bild av de olika naturfotograferna - då behövs självklart: En detaljerad bildhistorisk insyn till samtliga naturfotografer i Sverige, från Bengt Berg/Paul Rosenius och framåt. Först då har man en någorlunda rättvis bedömningsmöjlighet. Tyvärr är det alldeles för få som är naturfotohistoriskt intresserade idag.

Kanske kan det var en idé att öppna upp en egen avdelning här i forumen, kallad FOTOHISTORIA? Eller vad säger ni andra?

Terje
(som tillsammans med Malin självklart är medlemmar i HMS)
 
Senast ändrad:

Johan Ringblom

Aktiv medlem
Terje skrev...

Kanske kan det var en idé att öppna upp en egen avdelning här i forumen, kallad FOTOHISTORIA? Eller vad säger ni andra?


Jag tycker det låter som en förträfflig idé!
Bara det inte blir ett namedropping forum.
 

Lasse Mellberg

Aktiv medlem
Fotohistoria

Visst det är en jättebra ide´. Hur många av oss hittar inte glasplåtar eler negativ efter olika fotografer. En del kända en del okända. Stora bildskatter går förlorade efter dödsbon etc..Brukar själv i bland hitta glasplåtar mm på loppisar o.s.v..
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Terje skrev:
Tycker att en bok om hans fotograferande och där alla hans personliga toppbilder finns samlade, borde komma ut. En sådan bok finns tyvärr inte! Tycker Sällskapet ska se detta som en av sina huvuduppgifter - att samla Hildings bästa bilder i en bok..
Givetvis med facklig expertis tillgänglig. Kanske en fotohistoriker som kan hans historia, som författare
Att jämföra Hilding med P Gerdehag är inte rättvist. Två fotografer från olika tidsperioder och med helt olika inriktningar. Men om jag skulle tvingas att jämföra dessa två med varandra skulle nog Hilding komma före (inget ont om Peter förstås).

Absolut!! Så fort alla bilder är katalogiserade borde det göras! Ska höra mig för lite om det finns några liknande planer.

I samband med en utställning han hade på Hälsinglands museum trycktes ett liknade häfte upp, men långt ifrån med alla bästa bilderna.
Har du kikat i det Terje? Vilka böcker har du fått tag annars?
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Re: Kuriosa

Allan uti Hälsingland skrev:
Jag bor ganska nära Hildings "Sönnaåkern" och vi brukade prata foto ibland. En gång skulle han visa en bild, men hittade den inte. Då sa han med ett klurigt leende: -Jag ska visa dig var den kan finnas, fast det blir svårt att hitta den...
Så tog han av locket på kökssoffan och den var absolut fullproppad med bilder!
Så klart hittade vi inte bilden, men det var verkligen en högtidsstund att få bläddra bland de bilder han inte katalogiserat.
Jag kan förstå att det måste varit intressant! Tyvärr har jag aldrig gjort det, men min morbror, kusin med Hilding, har berättat om gånger han varit och kikat bland bilder och negativ. Vilken bild letade ni efter?
 

Maverick

Aktiv medlem
Hmm... Jag vet inte. Jag drar nog slutsatsen att tvprogrammet inte gjorde honom rättvisa. Det skulle ju inte vara första gången det hänt i TV.

Kanske var programmet lite för spretigt som försökte visa alla sidor av en fotograf på bara en halvtimme. Motsvarande program på Canal plus brukar vara en timme och betydligt smalare till sin karaktär, att dömma av de två som jag sett...

Får väl se om man springer över nån av Hildings böcker på bibblan nån gång.

Men är det så stor skillnad mellan Hilding och Peter? Båda har ju skildrat det gammla småländska bondelandskapet. Hilding när det begav sig och Peter det som finns kvar... typ... Fast Hilding verkade vara lite bredare med fågelfotografering och så också...

Mvh
Maverick
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Maverick skrev:

Men är det så stor skillnad mellan Hilding och Peter? Båda har ju skildrat det gammla småländska bondelandskapet. Hilding när det begav sig och Peter det som finns kvar... typ...
Den största skillnaden är ju att Hilding dokumenterade den Hälsingska allmogen, som höll på att förstöras runt 60-talet. Vilket nog dokumentären tog upp väldigt tydligt. :)

Det är den största kulturgärning han gjort och det är det han blivit hedersdoktor för bland annat. Hälsingegårdarna är nu på tal att att tas upp i världsarvet. Hans bok "Farstukvistar i Hälsingland" handlar om det..
 

Maverick

Aktiv medlem
Sorry att jag blandade ihop småland och Hälsingland.

Men jag tycker ändå att de är rätt lika. Tycker skillnaden mest ligger i färg kontra svartvitt...

Mvh
Maverick
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Succe!

SVT2 beräknade att 500 000 personer såg filmen om Hilding den 18/1. Det enda program som hade fler tittare var Nilecity med 600 000. Filmen kommer att visas i repris kanske 2-3 gånger.
 
ANNONS