Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Film om Hilding Mickelsson /N på SVT2!

Produkter
(logga in för att koppla)

skarpedjup

Aktiv medlem
Filmen "Bilder till Tusen" visas på SVT2 söndag 18/1 klockan 18.15

www.hildingmickel.com

"Fotografen Hilding Mickelsson var en folkbildare, talare, bokkskrivare och
självlärd kulturbärare från Hälsingland. Under mer än 50 år reste Hilding Mickelsson
runt i landet och föreläste till sina stillbilder. Men han blev framförallt en av
våra stora naturfotografer och det var med sina fågelbilder han placerade sig bland
världseliten.
Hösten 2001 följde ett reportageteam honom till minnesvärda platser i hans kära Hälsingland,
men mitt under resan så tog allt plötsligt slut."
 

avslut11

Aktiv medlem
Hej... Jag kikade in på hemsidan - men jag kan säga att jag nog blev rätt upprörd när jag tittade igenom "Fotografier". Skickade i väg ett mejl med mina åsikter. Tycker det är otroligt synd att så fina bilder bara avfotograferas på det sättet, snett och vint och med konstiga vinklar - rakt upp och ner - och läggs ut på hemsidan. Det gör ingen rättvisa av hans bilder. Det skulle väl kunnat gjorts på ett bättre sätt, eller vad säger du?

Blev hur som helst riktigt besviken när jag såg detta...
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Jo, jag håller med!!

Det kan självklart göras på bättre sett. Det du får tänka på är att det inte finns tid eller resurser för att få bilder till dator än. Hela bildsamlingen är ju dessutom lämnad till Hälsinglands museum för katalogisering med.

Bildsidan är ju tänk som att först i början visa hur det ser ut i utställningslokalen på logen.
 

forstheim

Aktiv medlem
Kan det inte vara så att det är meningen att det ska se lite snett och vingt ut..just bara för att förstärka intrycket av att det är tavlor/bilder man har avbildat!?

"Fotografier" kanske heller inte syftar på Mickelssons verk utan på de bilder som Sällskapet själva är upphovsmän till!?

Bilderna som presenteras under rubriken "fotografier" ska förmodligen mer framkalla en känsla av galleri än att visa Mickelssons alster. Om meningen är det senare (att visa upp Mickelssons storhet som fotograf) då håller jag helt och hållet med dig att det kunde gjorts på ett betydligt bättre sätt. Men jag tror inte det var syftet..
 

avslut11

Aktiv medlem
Jamas skrev:
Jo, jag håller med!!

Det kan självklart göras på bättre sett. Det du får tänka på är att det inte finns tid eller resurser för att få bilder till dator än. Hela bildsamlingen är ju dessutom lämnad till Hälsinglands museum för katalogisering med.

Bildsidan är ju tänk som att först i början visa hur det ser ut i utställningslokalen på logen.
Ok - jag förstår... Men om syftet var att visa hur det ser ut i utställningslokalen på logen skulle man ju kunnat haft mer miljö med, exempelvis mer vägg och framförallt hela ramar och rakare... Eller så har man ju kanske kunnat, i och med att syftet var att visa utställningslokalen, gjort en bild på interiören där man ser att Hildings bilder hänger längs väggarna. Bara en tanke. Jag kan förstå att det är meningen att det ska vara så - bara det att jag inte tycker att bilderna kommer till sin rätt. Jag har ju svårt att förstå varför det ska vara snett och vint, ramkanter som kapats o s v för att visa utställningslokalen, men jag förstår att det är brist på resurser.
 

avslut11

Aktiv medlem
forstheim skrev:
Kan det inte vara så att det är meningen att det ska se lite snett och vingt ut..just bara för att förstärka intrycket av att det är tavlor/bilder man har avbildat!?

"Fotografier" kanske heller inte syftar på Mickelssons verk utan på de bilder som Sällskapet själva är upphovsmän till!?

Bilderna som presenteras under rubriken "fotografier" ska förmodligen mer framkalla en känsla av galleri än att visa Mickelssons alster. Om meningen är det senare (att visa upp Mickelssons storhet som fotograf) då håller jag helt och hållet med dig att det kunde gjorts på ett betydligt bättre sätt. Men jag tror inte det var syftet..
Nu förstår jag inte riktigt... varför skulle det vara meningen att det ska se snett och vint ut? För att förstärka intrycket att det är fotografier i glas och ram ska man väl kunna göra det på annat sätt. Men - som Tobias skriver så handlar det väl om resurser också.
 

forstheim

Aktiv medlem
Jo, men har du inte ibland sett fotografer (även här på fotosidan) som i ett bildbehandlingsprogram har skapat en ram och sedan vridit själva bilden inuti ramen? Det känns ungefär som om man har velat uppnå samma effekt här fast utan inblandning av något bildbehandlingsprogram.

Jag har nämligen svårt att tänka mig att Mickelsson-sajtens "fotografier" omedvetet skulle vara tagna på det här "slarviga" sättet. Speciellt med tanke på att människorna bakom sajten representerar ett galleri och därmed borde ha en viss känsla för hur bilder kommunicerar.

Fast å andra sidan verkar inte heller själva porträttbilden av Mickelsson vara av någon högre kvalitet. Ganska taggig.. ;=)
 

forstheim

Aktiv medlem
Sedan ska man kanske inte heller skylla på fotografen. Det kan ju ha varit så att det var tavlorna som hängde snett.. :=))
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Fotografierna är som det står på sidan, tagna från Hilding utställningslokal, fotograferade som de hänger där. Det är helt enkelt s/v foton som sitter i en ram, utan glas. Många av bilder är väldigt stora med, så de kopiorna går inte att skanna in.

Det finns helt enkelt inga andra bilder att lägga ut på sidan, än så länge.

Läs mer om bildkatalogiserinen här:

Bildskatt räddas
 
Senast ändrad:

fjalstal

Aktiv medlem
Oerhört bra sätt att fotografera en utställning så att bilderna inte blir så lätta att kopiera från bildskärmen, tycker jag.
 

Johan Ringblom

Aktiv medlem
Oerhört bra sätt att fotografera en utställning så att bilderna inte blir så lätta att kopiera från bildskärmen, tycker jag.


Nä men man kunde väl iallafall sett till så at de
satt rakt.
 

avslut11

Aktiv medlem
Jamas skrev:
Fotografierna är som det står på sidan, tagna från Hilding utställningslokal, fotograferade som de hänger där. Det är helt enkelt s/v foton som sitter i en ram, utan glas. Många av bilder är väldigt stora med, så de kopiorna går inte att skanna in.

Det finns helt enkelt inga andra bilder att lägga ut på sidan, än så länge.

Läs mer om bildkatalogiserinen här:

Bildskatt räddas
Ok :) Ska kolla länken nu.
 

avslut11

Aktiv medlem
"Jo, men har du inte ibland sett fotografer (även här på fotosidan) som i ett bildbehandlingsprogram har skapat en ram och sedan vridit själva bilden inuti ramen? Det känns ungefär som om man har velat uppnå samma effekt här fast utan inblandning av något bildbehandlingsprogram."

Tror nog inte att det var det som var idén/tanken... ;)
 

Taiga

Aktiv medlem
Håller med dig Malin, det är ju bedrövligt att Hilding Mickelssons bilder presenteras på ett så ynkligt sätt.Det kanske vore en uppgift för dig eller någon annan fotointresserad i Hälsingland att hjälpa till så att bilderna kommer till sin rätt eller ?

Mvh
Lars-Göran Abrahamsson
 

forstheim

Aktiv medlem
malinphoto skrev:


Tror nog inte att det var det som var idén/tanken... ;)
Om inte bilderna medvetet är gjorda på det här viset så måste det ha varit världens sämsta fotograf som har varit i farten. Jag menar..det handlar inte om en något lutande horisont utan kraftigt vridna bilder.

Nej, jag tror fortfarande att det är gjort med tanken som jag skrev ovan. Dock kan inte resultatet ha blivit riktigt vad fotografen från början tänkte sig.. ;=)

Du får väl avvakta och se vad du får för svar från Mickelsson Sällskapet!
 

mipert

Aktiv medlem
forstheim skrev:
...Jag har nämligen svårt att tänka mig att Mickelsson-sajtens "fotografier" omedvetet skulle vara tagna på det här "slarviga" sättet. Speciellt med tanke på att människorna bakom sajten representerar ett galleri och därmed borde ha en viss känsla för hur bilder kommunicerar...
Min erfarenhet av många människor som jobbar med bild är att de inte alltid har koll på kvalitet och annat.

Jag har fotograferat en del konst åt konstnärer och ibland blir de förvånade över att ”så här bra brukar det inte bli annars”.

För tusan, det finns yrkesfotografer som har webbsidor som jag skulle skämmas över att bli förknippad med.
Usla bilder och uselt presenterat.

Sade han ödmjukt..
 

forstheim

Aktiv medlem
mipert skrev:
Min erfarenhet av många människor som jobbar med bild är att de inte alltid har koll på kvalitet och annat.
Jo, det är inte otänkbart..precis som det finns läkare som är massmördare :=)

Om det inte är medvetet gjort så ska jag äta upp min mössa..


Ps: Jag har satt på ugnen.. hehe
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Taiga skrev:
Håller med dig Malin, det är ju bedrövligt att Hilding Mickelssons bilder presenteras på ett så ynkligt sätt.Det kanske vore en uppgift för dig eller någon annan fotointresserad i Hälsingland att hjälpa till så att bilderna kommer till sin rätt eller ?

Mvh
Lars-Göran Abrahamsson

Som jag skrev i början av tråden.

Hildings bilder är deponerade till Hälsinglands museum för att sorteras och katalogiseras. Bara han själv hittade bland dem förut. Det handlar om mer än 150000 negativ och mer än tusen kopior.

Så det är inte möjligt att scanna in något för att lägga ut på hemsidan, ännu. Självklart är ju det så det ska vara! Det finns inte resurser till det heller.

Det är jag som gjort hemsidan åt sällskapet, är medlem där själv. Det är det material som finns att ta av för tillfället. Det är en tanke att visa upp den loge han inrett själv som utställningslokal. Det är en de bilder han själv valt att visa upp. Det är svårt att scanna in dem med, då flera kopior är 1.5 x 1.5 meter. Självklart går det väl att ta bättre bilder på dem med digitalkamera, men nu är det allt som finns.

Övrigt finns det bara sporadiska bilder att kunna scanna in från vykort, böcker etc. Men det kommer att komma med oxå, men det känns inte lika komplett.


Hoppas ni är nöjd med det svaret. :)
Jag gör så gott jag kan!
 

Taiga

Aktiv medlem
Hej
Finns det inte bilder som Hilding har tagit på Naturfotografernas bildbyrå, kanske kan dem hjälpa er med scanning och liknande.Hur som helst är det kul att Hilding Mickelsson sällskapet finns, och jag ser verkligen fram emot fler bilder på hemsidan, Självklart förstår jag att det inte är lätt att scanna såna jättekopior:)

Mvh
Lars-Göran
 
ANNONS