Annons

Film Rekommendation för Thailand (Färg)

Produkter
(logga in för att koppla)

Adrian.shields

Aktiv medlem
Hej,

Jag ska till Thailand i november på en tre veckors semester, tänkte att jag skulle ta och fotografera en hel del analogt. Har tidigare fotograferat en del analogt svart/vit och framkallat/kopierat själv, denna gång hade jag dock tänkt fotografera med färg film och framkalla på lab och scanna själv.

Vad ska man välja för film? Vill inte köra någon billig standardfilm.

Har klurat lite på Velvia, men den kanske ger lite för varma färger tex hud osv. (färgerna går ju iofs att efterbehandla digital)

Har ni som plåtat mycket med färg film några rekommendationer? Samt vilken iso ska man satsa på? 400 eller 100.

Mvh

Adrian

Jag körde medn velvia först sedan gick jag över till kodak 100 vs den gillade jag väldigt mycket.
Upplevde den bättre till bilder på människor samt bra tryck i färgerna.
På min hemsida så är bla bilderna från seychellerna samt vietnam o grekland taget med kodak 100vs.

Det var på den gamla goda analoga tiden då man behövde bara klipöpa filmen o lämna ifrån sig den.

Ljuset i Thailand är hårt, så Velvia kommer inte fungera så bra som allroundfilm.

Eftesom du ska scanna och kan justera färger i efterhand, tror jag mer på Fuji Astia eller
Provia. De har båda lite mer allroundkaraktär i färgåtergivningen. Astia är nog den diafilm som är mest lättscannad.

Om du ska ut i "bushen" och fotografera behöver du ljusstark film. Jag gjorde av med mycket Provia 400 när jag var på Borneo.

Så min rekommendation är att ta med en blandning av 100 (Astia eller Provia) och 400 (Provia). Men man ska ändå alltid ha ett par rullar Velvia eller Ektachrome 100vs med sig. ;-)

/Henrik

filmen heter idag ektachrome 100 vs en film med hög färgmättnad samt neutrala gråtoner.
Astia o provia är mer renodlade poträttfilmer med neutrala färger/kalla. Skulle inte rekommendera dom till resefoto jag tycker dom har alldeles för låg färgmättnad rätt trist film till resefoto i mina ögon.
Att det är hårt ljus är ännu bättre med kodak 100vs för då får du ännu mer kontrast/färgmättnad i bilderna bra tryck med andra ord.
Men ett varningens ord ha lite koll på hur mycket du drar på med polfilter för himmlen kan lätt bli för mörk om man kör med en film med hög färgmättnad.
Jag köpte min film från hegethorns foto
0380-10928 fråga efter samuel.
mvh Ove

snap skrev:
Astia o provia är mer renodlade poträttfilmer med neutrala färger/kalla. Skulle inte rekommendera dom till resefoto jag tycker dom har alldeles för låg färgmättnad rätt trist film till resefoto i mina ögon.

Resefoto är för mig "spontanfotrafering" av människor, arkitektur, landskap och annat. För den typen av fotografering tycker jag man behöver en film som är en bra kompromiss.

Använder själv Ektachrome 100VS flitigt, men den är ingen höjdare för att tex fotografera människor. Och skuggpartier blir lätt svarta.

Astian kan man tycka är blek i färgerna, men Provian har mer allroundkaraktär. Jag använder den som standardfilm, och Velvia/Ektachrome 100VS för landskap.

Här är tex ett album fotograferat med Provia 100: http://www.vonklopp.se/galleri/thumbnails.php?album=22

Färgerna är ojusterade i efterbehandlingen.

/Henrik

tycker det är en myt att 100vs inte är bra till poträtt.Har tagit massor förut som har tryckts i kataloger o ser bra ut.
Har testat Astia/provia helt korrekta i färgerna ingen färgmättnad ser inte lika bra ut på ett ljusbord.
Ska du ha en film med hög färgmättnad som passar utmärkt till resefoto så tycker jag 100vs är vida överlägsen provia/astia.
Dessutom dian är klar att använda att gå in o öka färgmättnaden på bilderna efteråt då känns det som man borde valt en film med högre från början.

Hej
Innan digitaltiden körde jag en hel del 100vs, men som det skrevs ovan ger polfiltret en turisthimmel ganska lätt. Denna bild är iofs på Teide på tenneriffa.
Har inte så mycket analoga bilder från Thailand, men fotat en hel del där och ljuset är ruggit svårt. Soldis o solen är stark sen blir det plötsligt mörkt.

http://www.roine.nu/ten2002/crop0016.htm

Roine

Varför ska du fota dia och riskera att få många bilder felexponerade och oanvändbara? Pröva neg-färgfilmen Fuji Reala istället, den är fantastisk och lättskannad, se bara till att överexponera ca ett halvt till ett helt steg så vet du att varje bild ruta blir perfekt, komposition och motivval är förstås upp till fotografen att få till ;)

Jag ska berätta en liten histora: Jag kan min exponeringslära. Därför kände jag att jag ville pröva dia igen som jag gjort några år tidigare (för att den gången bara få tillbaka rutor som var antingen jättemörka eller jätteljusa..)

Jag exponerade mina rulle noggrant, varje bild mätte jag ljuset med ljusmätare och försökte kompensera för olika ljussituationer.

Diorna kom tillbaka och var helt fantastiska! Vilka färger, vilka kontraster, Halleluja!
Men tyvärr så varade bara glädjeruset tills det var dags att skanna..
Det gick inte att skanna mina perfekt exponerade dior.. färgerna blev helt ok, men problemet var kontrasten, det gick bara inte få till i photoshop efteråt... antingen blev de jättebrusiga bara för att jag inte ville ha kol-svart i Alla skuggor.. eller så blev de för mörka när jag försökte fixa ljusa partier..

Och, jo, jag kan mitt Photoshop likaväl som min exponering..

Därför är mitt tips, fota färgfilm, då går det alltid att göra något av bilderna.

Senast ändrad:
Hej,

Är de alltså lättare och plåta med neg-färgfilm, än med dia?

Och om man nu skulle välja att köra med neg-färgfilm, vad väljer man då?

Exakt vad är skillnaden mellan neg och dia.

Mvh

Adrian

SKillnaden mellan negativ och dia är att ett negativ så är allt tvärtom som att trycka control i photoshop och ett dia (positiv) är allt som det ser ut på riktigt.

Rekommenderar varmt Fuji Reala (som är Fujifilm skarpaste negativa film) och när ljusförhållandet är lite svagare så använd gärna Fuji 400 Xtra.

Tänk på att förvara filmen svalt.

10-pack Fuji Reala-36exp säljs för 316kr på Cyberfoto.

Diafilm kräver mera av fotografen och att man känner sin utrustning. Själv försöker jag nu lära mig hur Veliva fungerar. Hadde även problem tidigare att scanna Velia med min Epson flatbedd scanner men det går klart mycket bättre nu med min Nikon scanner.

// Fredrik

En sak man inte ska glömma är att dia-bilder kan man titta på i projektor, vilket är speciellt kul om man har varit ute och rest och vill visa sina bilder för andra. Jag tycker möjligheten att kunna projicera väger tyngre än svårigheterna att scanna. Många av bilderna som ser relativt misslyckade ut när man scannar dom blir helt fantastiska när man projicerar dom. Jag har aldrig sett en digital projektor som kan mäta sig med en vanlig analog diaprojektor.

Jag reste en månad i västafrika i vintras, jag hade bara med mig provia 100, det funkade utmärkt. Eftersom jag inte hade någon blixt eller stativ (försökte resa lätt) blev det nästa inte enda nattbild men det var väldigt skönt att bara ha en sorts film. Vi hade en enkel digitalkamera som vi kunde ta festbilder och sånt med. När jag har varit ute och rest förut med flera typer av film har jag alltid velat byta mitt i en rulle och aldrig vetat vad jag borde ladda när rullen är slut. Nu besparade jag mig själv den frustrationen genom att bara ha en sorts film. Frustration över att ha många filmer att välja mellan kanske mest drabbar neurotiska personer som mig dock. Men jag har faktiskt märkt att min kreativitet främjas när tekniken tvingar mig att anpassa mig lite (också anledingen till att jag ofta hellre använder fast optik än zoom-optik). Ska man ut i skogen/djungeln mycket tycker jag dock att det kan vara motiverat att ha lite 400-film med sig.

När ljuset inte är alltför krävande upplever jag färgåtergivningen/mättnaden som väldigt bra i provia. Så otroligt svårexponerat är det inte heller med dia, min EOS-1N gjorde ett tillräckligt bra jobb för mer än 90% av bilderna skulle jag säga, och då litade jag helt på den evaluerande mätningen.

några bilder från Mali alla med provia 100:
http://www.flickr.com/photos/7586587@N04/

Snygga färger.

Ska prova Provia om några veckor.

Idag så är analoga hus gratis att köpa så ett enklare extra hus för snabbare film är inga problem att skaffa.

ANNONS
Götaplatsens Foto