Annons

Film till bröllop!

Produkter
(logga in för att koppla)

philip

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag och min fästmö ska gifta oss i maj. Vi har anlitat två kamrater för fotografering, den ena med digital systemkamera och den andra med analogt system

Fotografering kommer ske både inne i kyrkan och utanför, samt på efterföljande tillställning, dock ej i studio någon gång.

Min fundering är om någon har erfarenhet av film val i den här frågan?

Jag talar om neg färgfilm, sv kort tror jag vi får konvertera fram med digitalen.

Mvh Marcus

Jag skulle nog köra på Kodak Portra 160NC om du vill ha naturliga fina färger och Kodak Portra 160VC för lite mer tryck i färgerna.

Om du har möjlighet så åk till kyrkan i förväg och mät ljuset för att se om det räcker för en 160 film. Annars så finns både NC och VC som 400 ASA. Jag har dock bara provat 160, men den är riktigt fin och jag har själv använt den på bla bröllop.

Greven

Fuji 400 NPH, en kanonfilm för ändamålet.
Framförallt kopierad på matt papper med vit kant.

Den har bytt namn, men det vet en bra försäljare.

Mer ljus så hade jag valt Porta 160NC.

Sedan gjorde Kodak en Porta 400 UC för just högkontrastmotiv, vit/svart klädsel. Ingen aning om den är bra.

Jag har ganska dåliga erfarenheter av Fuji NPH. Ska helst exponeras efter ISO 320. Annars bränner den lätt ut och ger bleka färger.

Fuji PRO 160S är en riktigt bra porträttfilm som kan passa bra till ändamålet.

Ska man fota inne i kyrkan så är det ofta lite mörkt. Jag har fotat dop och har då använt Fuji Superia 800 med gott resultat. Ska då tillägga att jag hade ett ljuskänsligt objektiv f:2.8 (28-75mm) och även stativ, tiderna hamnade då på runt 1/30 har jag för mig. Det svåra med kyrkfotografering är att mäta ljuset rätt. Ofta är ljuset kontrastrikt då det kommer från några enstaka fönster, dessutom luras ljusmätaren oerhört lätt av mörka kostymer och vita klänningar. Det krävs därför ganska mycket av fotografen för att få ett bra resultat. Underexponerar man högkänslig färgfilm får man väldigt fult korn. Det är faktiskt en extremt stor skillnad mellan en rätt (eller överexponerad) och en något underexponerad. Det bästa är att mäta ljuset innan själva akten och skriva ner värdena för olika platser i kyrkan där motiven kan befinna sig (kan vara bra att ha några bilder på "publiken" också). Man bör med andra ord köra helmanuellt, automatiken klarar sällan dessa förhållanden.

Här är en delförstoring av två bilder tagna i en kyrka med fuji superia 800, den vänstra är aningen underexponerad medan den högra är rätt exponerad.
superia.jpg

ANNONS
Götaplatsens Foto