Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Film vid bröllopsfotografering??

Produkter
(logga in för att koppla)

jazzanova

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska fota min mosters bröllop, men kan inte komma fram till vilken film jag ska använda. Har funderat på Fuji Provia. Men vet inte om det finns bättre dia för utomhus poträtt bilder? Det e ju på ett bröllop så allt måste ju bli prefekt.

Eller om nån har nått bra tips på plats för fotograferingen?

Är jätte tacksam för alla svar.

Diafilm är ingen hit. Ingen slarvmarginal och för hårda kontraster. Ska man absolut ha diafilm så skulle jag välja Fuji Astia som är mjukare och som ger best hudtoner.

Kodak 160 VPC och 400 VPC brukar jag använda. De är bra, mjuka och lite varma i tonen.

Vid riktigt dåligt ljus har jag kört Fuji 800 i Hasselbladaren.

Reala är jäkligt finkornig och har bra hudtoner, men om det är risk för väldigt hög kontrast kanske det är bättre med portra 160 nc/vc?

Fotade ett par kompisars bröllop förra året och använde Portra VC. Jag gillade den skarpt och bröllopsparet med, bör väl tilläggas.

/Henke

ANNONS
Götaplatsens Foto