Annons

Filma eller timelapse?

Produkter
(logga in för att koppla)

bach7617

Aktiv medlem
Jag ska filma/fotografera en långsam byggprocess i en ateljé med fast kamera och behöver råd. Min ursprungliga tanke var att göra det som en timelapse, 1 bild/sek. Jag har gjort några tester och har sett att jag även skulle kunna använda uppspelningshastighet för att påverka slutresultatet.

Min fråga är om man skulle kunna klara uppgiften med videoinspelning och sänka hastigheten? Resultatet blir ju förstås annorlunda men skulle det lämpa sig bättre att göra en video med manipulerad hastighet för att dokumentera byggprocessen?

Har gjort både och med olika typer av kameror. I slutändan spelar det faktiskt mindre roll resultatmässigt.

Fördelen med att låta kameran ta bilder är att det drar mindre batteri och att, om inställningarna är rätt, det i teorin blir högre kvalitét.

Fördelen med video är enkelheten. Kan bli mkt data dock.

Jag brukar faktiskt mest köra foton för att jag tycker det är kul men det är inte nödvändigt tycker jag.

Nu vet jag inte vad du ska ha videon till men actionkameror som t ex en Gopro producerar väldigt bra timelapses direkt i kameran och har dessutom en vid vinkel som fångar det mesta. Supersmidigt om du kan nöja dig med den typen av kvalitét.

EDIT: Eftersom du fillmar inomhus, så är det nog allra viktigast att du kollar att ljuset inte flimrar oavsett metod. Har vart med om det flera ggr och då spelar det ingen som helst roll om du fotar eller spelar in video. Det blir skit ändå.

Senast ändrad:
Bästa resultat får du om du kör RAW bilder, men det kräver också mest jobb.

Dom flesta kameror kan idag producera timelapsefilm direkt i kameran. Det är smidigast och kräver minst lagringsutrymme.

1 bild per sekund ger bort mot en timmes film per dygn. Så är det en långsam byggprocess dvs flera dagar så bör du ta färre bilder. 1 per minut blir ca 1min per dygn.

Har gjort både och med olika typer av kameror. I slutändan spelar det faktiskt mindre roll resultatmässigt.

Fördelen med att låta kameran ta bilder är att det drar mindre batteri och att, om inställningarna är rätt, det i teorin blir högre kvalitét.

Fördelen med video är enkelheten. Kan bli mkt data dock.

Jag brukar faktiskt mest köra foton för att jag tycker det är kul men det är inte nödvändigt tycker jag.

Nu vet jag inte vad du ska ha videon till men actionkameror som t ex en Gopro producerar väldigt bra timelapses direkt i kameran och har dessutom en vid vinkel som fångar det mesta. Supersmidigt om du kan nöja dig med den typen av kvalitét.

EDIT: Eftersom du fillmar inomhus, så är det nog allra viktigast att du kollar att ljuset inte flimrar oavsett metod. Har vart med om det flera ggr och då spelar det ingen som helst roll om du fotar eller spelar in video. Det blir skit ändå.
Tack!
Om man väljer timelapse - rekommenderar du RAW eller högupplösta Jpeg? Det är ju rätt många att redigera men kanske att det är bäst att göra så mycket redigering som möjligt innan man sätter ihop den färdiga filen?

Bästa resultat får du om du kör RAW bilder, men det kräver också mest jobb.

Dom flesta kameror kan idag producera timelapsefilm direkt i kameran. Det är smidigast och kräver minst lagringsutrymme.

1 bild per sekund ger bort mot en timmes film per dygn. Så är det en långsam byggprocess dvs flera dagar så bör du ta färre bilder. 1 per minut blir ca 1min per dygn.
Tack! Jag tänkte använda en lumix GX80 och den har inbyggd intervallväljare och RAW filerna är inte gigantiska. 12 mm Olympus objektiv sitter på. Ev lånar jag en rhino räls för variation.

Tack!
Om man väljer timelapse - rekommenderar du RAW eller högupplösta Jpeg? Det är ju rätt många att redigera men kanske att det är bäst att göra så mycket redigering som möjligt innan man sätter ihop den färdiga filen?
Beror väl på ambitionen. Jag har aldrig kört RAW men så har jag inte heller haft det behovet.

Men som sagt har jag varit med om att det flimrar ibland, det kan bli sådana där horisontella band som rör sig långsamt genom den färdiga filmen som på gamla tv-apparater förr i tiden. Det har dock varit när jag testat olika cykel-lysen där det har blivit otakt mellan tagningarna o frekvensen på lampan. Händer alltså inte ofta men händer det så är ju hela tagningen förstörd. Testa först!

Som nämnts har actionkameror vanligen funktionen inbyggd.
Här exempel på en solnedgång filmad med min Garmin Virb.
Jag har också filmat när jag målat huset mm och det är betydligt mera uthärdligt att se processen på någon minut än att se filmen i realtid.

Om du behöver RAW har mest att göra om du behöver ljusa upp partier eller inte av filmen eller om ljusförhållandena är sådana att auto-vitbalansen inte kommer klara det.

Förmodligen så räcker JPG långt i detta fallet.

RAW är lite bökigt, du måste framkalla RAW-filerna vilket kan göras med batchjobb.

Du kommer i vilket fall förmodligen behöva batchkonvertera alla bilderna för att få rätt utsnitt i16:9, 9:16 eller 1:1 crop, vilket är det som oftast används för filmer.
Jag brukar använda irfanview för det, där kan du selektera alla bilder i ett bibliotek och sedan crop:a och dra ner upplösningen till fullHD eller 4k.

Sedan kan du med ffmpeg sätta ihop bilderna till en film.

Nu har jag ingen GX80 själv men enligt internet:
En Panasonic GX80 skall kunna göra en timelapsefilm direkt i kameran, det sparar dig en massa jobb.

Select Timelapse Mode: Turn the mode dial to the dedicated timelapse setting.
Set Parameters: In the menu, enable the Time Lapse Shot and set your shooting interval (e.g., every 1 second, 5 seconds) and the total number of images to capture.
Start: Press the shutter button to begin, or schedule a start time.
Post-Capture: The camera will prompt you to create the video file from the captured images once finished.

Om du behöver RAW har mest att göra om du behöver ljusa upp partier eller inte av filmen eller om ljusförhållandena är sådana att auto-vitbalansen inte kommer klara det.

Förmodligen så räcker JPG långt i detta fallet.

RAW är lite bökigt, du måste framkalla RAW-filerna vilket kan göras med batchjobb.

Du kommer i vilket fall förmodligen behöva batchkonvertera alla bilderna för att få rätt utsnitt i16:9, 9:16 eller 1:1 crop, vilket är det som oftast används för filmer.

Är det bättre att croppa utsnittet i post än att ändra inställningen i kameran? (om man på förhand vet vilket utsnitt som efterfrågas)
Jag brukar använda irfanview för det, där kan du selektera alla bilder i ett bibliotek och sedan crop:a och dra ner upplösningen till fullHD eller 4k.

Sedan kan du med ffmpeg sätta ihop bilderna till en film.

Nu har jag ingen GX80 själv men enligt internet:
En Panasonic GX80 skall kunna göra en timelapsefilm direkt i kameran, det sparar dig en massa jobb.
Jag ska kolla in irfanview och ffmpeg. Ja GX80 är enkel och bra för ändamålet även om den har några år på nacken.

Bra poäng! Jag hoppas kunna använda befintligt ljus (stort norrfönster) och möjligen ett fast fotoljus som jag tror är flimmerfritt men ska kolla.

Fin film! Gör den hela processen i kameran?

😅
Tack. Ja det är bara att starta kameran och filmen är klar när inspelningen stoppas. Det går att ställa in intervaller 0,5-60s mellan varje bildruta i just denna kamera. 1080p är upplösningen.
Att tänka på är batteritiden på c:a en timme. Det går möjligen att driva den via usb-kontakten. Har inte provat ännu.

ANNONS