Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filma i 3d

Produkter
(logga in för att koppla)

eek

Aktiv medlem
Är intresserad av filmning i 3d och tänkte på 2st 5d mark II i rig, finns det rig att köpa någonstans?
bara hittat folk som byggt själva..

eller andra smarta & billiga alternativ, för mesta & bästa bildkvalité.

/Erik
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag vet att det har funnits plattor för dubbla kameror o simultan avtryckare via trådutlösare för 135-film.
Kamerorna ställs då på ögonbredds avstånd. I princip ett plattjärn med dubbla kvartstumsskruvar.

Sett exempel med dia som kördes i dubbla projektorer. Kanonbra resultat.
Bildvisningen jag såg var på Elmia för några år sedan. Tror att "i Schackletons fotspår" visades i anslutning till denna bildvisning. Men fotografens namn kommer jag inte ihåg.
Kanske ngn annan kan vara behjälplig?
 

StaffanW

Aktiv medlem
Jag tror att man får bäst resultat om man har samma avstånd mellan objektiven som mellan ögonen, och helst inte över 8cm.
Med två 5D blir det 15cm mellan objektiven. Sen måste man naturligtvis ha två likadana objektiv.

Undrar om det inte blir bättre resultat med två kompaktkameror som ger kortare avstånd mellan objektiven, tex Nikon Coolpix S01 eller liknande.
 

Lok

Aktiv medlem
Om man monterar ena kameran uppochner är avståndet inget problem. Lite extra tid i pp när man ska vända klippen men det kan det ju vara värt.
 

Ventures

Aktiv medlem
Är intresserad av filmning i 3d och tänkte på 2st 5d mark II i rig, finns det rig att köpa någonstans?
bara hittat folk som byggt själva..

eller andra smarta & billiga alternativ, för mesta & bästa bildkvalité.

/Erik
Lite nyfiken på hur du tänkt titta på filmerna. Två TV-apparater?
Finns det mjukvara för konsumenter som kan "sy ihop" de två filmerna till lämpligt 3D-format?
 

Kimster

Aktiv medlem
Lite nyfiken på hur du tänkt titta på filmerna. Två TV-apparater?
Finns det mjukvara för konsumenter som kan "sy ihop" de två filmerna till lämpligt 3D-format?
Moderna redigeringsprogram som Adobe Premiere Pro och Avid Media Composer har inbyggt stöd för att klipp i stereo/3D. Man bör ha ett grafikkort som kan tekniken också.
När man klippt färdigt osv. exporterar man till ett format som kan innehålla stereo/3D-material. Sen är det upp till spelaren att klara koda av det, och givetvis så får man titta på det med hjälp av anpassad TV som finns att köpa idag eller skärm och i flera fall innebär det att man måste bära stereo/3D-glasögon.

För att man ska få en bra upplevelse av det (både att klippa och titta) krävs en stereo3D-skärm/TV och glasögon som är optimerade för varandra. Men allt finns att köpa.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag köpte en 3D-TV för ett tag sedan och skaffade då också en 3D-videokamera. En riktigt billig Toshiba. Det blir helt ok 3D-effekt men bilden i övrigt lämnar lite att önska.

För uppspelning är faktiskt YouTube riktigt bra, finns inbyggt i dom flesta 3D-TVn och då spelas det upp bra. Annars så fixar Youtube annars att konvertera till uppspelning för röd/blå glasögen eller simpel 2D. Det man dock skall passa sig för är att använda youtubes antiskakfunktion, den klarar inte 3D-film.

/Karl
 

eek

Aktiv medlem
är det nån som sett nån rig att köpa, vill inte bygga / hålla på med det själv ?

och mycket riktigt för att få sensorerna närmare varandra så ska en va upp och ner.


tyvärr, video kameror med 3d idag (kompakt hållet) har inte alls den bild kvalité, som är intressant.
 
ANNONS