Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filma med Canon 55-250 eller Sigma 50-150

Produkter
(logga in för att koppla)

Gabblarn

Aktiv medlem
Jag har en Canon 7D och vill ha en bra zoom för att kunna få extremet skärpedjup. Jag undrar om någon här inne har testat filma med Canon 55-250 IS 4-5,6 och Sigmas 50-150 2,8.
Skärpdjupet säger sitt. Men då man zoomar in en del så tycker jag man ändå får ganska extremet skärpedjup med Canonen. Men hur stor syns kvalitetskillnaden på själva linsen emellan.
Priset är över 5000 kr objektiven emellan. Är prislappen värd den skillnaden? Skulle uppskatta svar :)

Jag har en Canon 7D och vill ha en bra zoom för att kunna få extremet skärpedjup. Jag undrar om någon här inne har testat filma med Canon 55-250 IS 4-5,6 och Sigmas 50-150 2,8.
Skärpdjupet säger sitt. Men då man zoomar in en del så tycker jag man ändå får ganska extremet skärpedjup med Canonen. Men hur stor syns kvalitetskillnaden på själva linsen emellan.
Priset är över 5000 kr objektiven emellan. Är prislappen värd den skillnaden? Skulle uppskatta svar :)

Glömde även nämna om ett Canon 70-200 (hitta beg för 4800) är vinnaren av dessa 3 i 7D filmning?
Eller slutligen Canon 80-200 f2,8?????

Min erfarenhet säger att det inte alls är så noga med kvalitén på objektivet om du bara ska filma med det. Trots allt är högsta upplösningen (1080p) för film extremt låg jämfört med stillbild.
Någon annan med mer insyn får gärna rätta mig om jag har fel.

Senast ändrad:
Min erfarenhet säger att det inte alls är så noga med kvalitén på objektivet om du bara ska filma med det. Trots allt är högsta upplösningen (1080p) för film extremt låg jämfört med stillbild.
Någon annan med mer insyn får gärna rätta mig om jag har fel.

Ja men kvalitén på själva optiken struntar jag i. 55-250 kändes väldigt platstig. Det jag undrar är om det är värt att köp t.ex ett beg Canon 70-200 utan bildstabb för 4800:-, eller om det är helt klart värt 8000 för 50-150 2.8? Jag har inte dom pengarna tyvärr. Men 55-250 kostar 2600, man har bildstabb och helt okej zoom vad jag förstår men svårt att jobba med i mörker.

ANNONS
Götaplatsens Foto