Annons

Filma med nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy-tott

Medlem
Nu är det så här att jag ej har tillgång till mina böcker till min D90!
Det är så här att jag får verkligen inte i gång filmfunktionen, vill testa den om den är bra eller dålig.

Någon som kan tala om hur jag ska göra?
 

CeeJay

Aktiv medlem
Just köpt en likadan kamera idag och pratade med säljaren om att autofokus inte funkar i film-mod. Han sa' att Nikon är på väg ut med en (mjukvaru-)uppdatering som gör att AF ska fungera även vid filmning. Om än ganska långsamt. Ska enl uppg gå att ladda ned gratis från nätet. När den kommer.


Peter
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Just köpt en likadan kamera idag och pratade med säljaren om att autofokus inte funkar i film-mod. Han sa' att Nikon är på väg ut med en (mjukvaru-)uppdatering som gör att AF ska fungera även vid filmning. Om än ganska långsamt. Ska enl uppg gå att ladda ned gratis från nätet. När den kommer.


Peter
Det var väl ett tidigarelagt aprilskämt ? Sådana nyheter brukar inte komma från
en säljare !
 

Tell

Aktiv medlem
Det var väl ett tidigarelagt aprilskämt ? Sådana nyheter brukar inte komma från
en säljare !
Men det finns rykten om firmwaren faktiskt!

http://nikonrumors.com/2009/12/05/firmware-updates-coming-in-december-according-to-nikon-europe.aspx

Dock hoppas jag verkligen inte att det är autofokus dom lägger till, den är ju ändå totalt oanvändbar ändå. Ge mig helt manuella kontroller istället!

Och ett tips för när ni filmar: Gå in under Anpassningsmenyn, "Reglage" och sedan "Tilldela AE-L/AF-L-knapp" (f4) och sätt den på fjärde alternativet "AE-lås (håll)". Då kommer ni med AE-L/AF-L-knappen att kunna låsa exponeringen, så ni slipper dom fula exponeringsändringarna kameran gör konstant hela tiden och som fular till bilden.
 

Erik Normark

Aktiv medlem
Och ett tips för när ni filmar: Gå in under Anpassningsmenyn, "Reglage" och sedan "Tilldela AE-L/AF-L-knapp" (f4) och sätt den på fjärde alternativet "AE-lås (håll)". Då kommer ni med AE-L/AF-L-knappen att kunna låsa exponeringen, så ni slipper dom fula exponeringsändringarna kameran gör konstant hela tiden och som fular till bilden.
Den funktionen är mycket bra, jag använder den jämt!
 
ANNONS