Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Filma med systemkamera
- Trådstartare ingthi
- Start datum
kiwi
Aktiv medlem
Har bara ägt 5D III, men jag skulle säga att 6D II är bäst för ändamålet.
Först och främst för att den "bara" är runt 8 år gammal, medan de andra är runt 13 år. Sedan är 6D II den enda kameran som har en lcd-skärm som går att vinkla ut, vilket är otroligt smidigt i många sammanhang. Och sist för att den har Dual Pixel-autofokus, vilket de andra verkar sakna. Bra för att lättare sätta och behålla fokus under filmning, förutsatt att du har rätt objektiv.
/ Kiwi
Först och främst för att den "bara" är runt 8 år gammal, medan de andra är runt 13 år. Sedan är 6D II den enda kameran som har en lcd-skärm som går att vinkla ut, vilket är otroligt smidigt i många sammanhang. Och sist för att den har Dual Pixel-autofokus, vilket de andra verkar sakna. Bra för att lättare sätta och behålla fokus under filmning, förutsatt att du har rätt objektiv.
/ Kiwi
ingthi
Medlem
Tack snälla du! När du säger "rätt objektiv", har något särskilt i åtanke?Har bara ägt 5D III, men jag skulle säga att 6D II är bäst för ändamålet.
/ Kiwi
/Ingrid
apersson850
Aktiv medlem
"Rätt" objektiv för filmning, om man ska använda autofokus (det ska man inte alls alltid) är ett som har möjlighet till mjuk fokuseringsrörelse. Ofta heter Canons objektiv något med STM i när de har det.När du säger "rätt objektiv", har något särskilt i åtanke?
Ska man filma med manuellt fokus, något som ofta fungerar bättre, är det bra med objektiv med en väl fungerande manuell avståndsinställning. Det är det ofta dåligt med på objektiv som är konstruerade för just autofokus. Har de ändå en bra avståndsinställningsring är de ofta dyra.
apersson850
Aktiv medlem
Javisst. Jag tänkte mer på när man filmar något annat, eller några andra.
Anders Lindewall
Medlem
Hejsan! Jag lånar tråden för en fråga; funderar på att köpa ett begagnat Canon EF 70-200mm 2.8 L IS II USM som har använts primärt för film. Finns det risk för att stabilisator och autofokus har slitits mera vid filmande än vid traditionell fotografering/ stillbild?
Nån som har kunskap eller erfarenhet i ämnet?
Nån som har kunskap eller erfarenhet i ämnet?
Senast ändrad:
apersson850
Aktiv medlem
Som kanske framgår av tråden ovan beror det helt på hur det har filmats. Har det varit traditionellt, med kameran på stativ och någon som fokuserat, har varken autofokus eller stabilisering varit igång.
Men om någon har traskat omkring med kameran och ensam försökt filma motiv som far ikring, då kan båda funktionerna ha varit igång under lång tid.
Alltså är det omöjligt att svara på utan att veta på vilket sätt det använts.
Men om någon har traskat omkring med kameran och ensam försökt filma motiv som far ikring, då kan båda funktionerna ha varit igång under lång tid.
Anders Lindewall
Medlem
Som kanske framgår av tråden ovan beror det helt på hur det har filmats. Har det varit traditionellt, med kameran på stativ och någon som fokuserat, har varken autofokus eller stabilisering varit igång.
Ok, om vi leker med tanken att det fetade varit fallet - är det då stor risk att stabilisator och/ eller autofokus tagit skada eller "slitits" mer än normalt. Hur visar sig ett sådant slitage? Låter det mer än "normalt" om stabiliseringen tex.?
Senast ändrad:
Olle321
Medlem
Tillbaks till ursprungsfrågan och en undran från min sida. Varför vill man filma med en så pass gammal (och stor) kamera när det finns moderna alternativ till liknande pris som slår den med hästlängder?
Har själv testat o köpte klassikern Canon 5D ii. Fina färger men den är fullständigt antik och till o med min lilla skitkamera Sony ZV-1 har bättre bild, autofokus o stabilisering mm.
Skulle väl vara om man redan sitter på en sådan kamera och fina objektiv, men det är väl oxå enda anledningen. Nu kanske 6D ii inte är så gammal men mkt har ju hänt med stabilisering o autofokus de senaste åren.
Lite funderingar bara...
Har själv testat o köpte klassikern Canon 5D ii. Fina färger men den är fullständigt antik och till o med min lilla skitkamera Sony ZV-1 har bättre bild, autofokus o stabilisering mm.
Skulle väl vara om man redan sitter på en sådan kamera och fina objektiv, men det är väl oxå enda anledningen. Nu kanske 6D ii inte är så gammal men mkt har ju hänt med stabilisering o autofokus de senaste åren.
Lite funderingar bara...
Senast ändrad:
apersson850
Aktiv medlem
Jag har aldrig varit med om något annat än att det antingen fungerar normalt eller inte alls. Fast när det inte fungerat alls för mig (det har hänt) har det inte haft med slitage på de komponenterna att göra, utan exempelvis kablage som lossnat. Något som kan hända bara av att man bär omkring grejorna.Hur visar sig ett sådant slitage?
apersson850
Aktiv medlem
Glöm sedan inte bort ljudet när du ska filma. Den inbyggda mikrofonen på de flesta systemkameror gör ingen glad.