Annons

Filmer med anknytning till stillbildsfotografi?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Tänkte att vi kunde dra igång en tråd där vi tipsar varandra om filmer som på ett eller annat sätt har anknytning till eller handling om stillbildsfotografi.

Själv kom jag att tänka på filmen "Killing Fields" ikväll. Den handlar ju om Vietnamkriget och kuppen i Kambodja. Riktigt bra och stark film, där en viktig karaktär är en fotograf vars arbete man får en viss inblick i.

Kom gärna med tips på flera! tänker främst på spelfilmer...
 

Graal

Avslutat medlemskap
Alla Ingemar Bergmans filmer som har Sven Nyqvist som fotograf. Sven Nyqvist arbetade i huvudsak utan konstbelysning, han var det befintliga ljusets mästare och otroligt skicklig vad gäller komposition. Främst de svartvita filmerna är sevärda. Här har vi stillbildsfotografer mycket att lära genom att se hur han behandlar ljuset och komponerar sina scenbilder. Inte konstigt att han fick två Oscars för sin filmfotografi.
 

mange78

Aktiv medlem
Intressant, tror också att vi har mycket att lära av filmfotografer och vice versa!

Men jag tänkte i och för sig på filmer som har stillbildsfotografi med i handlingen alt. någon annan anknytning till just den specifika filmen, som i mitt exempel ovan. Annars får vi kanske en tråd om just olika filmfotografer, och det var inte riktigt tanken.

Men ett intressant tips ändå Nils!
 

macmolarin

Aktiv medlem
Finns väl en del filmer som handlar om Harry Friberg, pressfotograf.

Bygger på Stig Trenters böcker.

Tillägg: Tydligen bara tv-filmer
 

Jimsan

Aktiv medlem
Pecker från 1998 med Edward Furlong i huvudrollen.
Handlar om en kille som gatufotograferar i sin hemstad och blir upptäckt och berömd.

Kan rekommenderas.
 

-Ale

Aktiv medlem
mange78 skrev:
Tänkte att vi kunde dra igång en tråd där vi tipsar varandra om filmer som på ett eller annat sätt har anknytning till eller handling om stillbildsfotografi.

Själv kom jag att tänka på filmen "Killing Fields" ikväll. Den handlar ju om Vietnamkriget och kuppen i Kambodja. Riktigt bra och stark film, där en viktig karaktär är en fotograf vars arbete man får en viss inblick i.

Kom gärna med tips på flera! tänker främst på spelfilmer...
Är det den med Nick Nolte , som fotograf för Times ?
Om så är fallet är den riktigt bra !
Den gestaltar en fotograf i hårda situationer och dillemman. Om jag kommer ihåg rätt så har han 5 kamerahus hängandes på sig hela tiden , tungt tungt.
mvh Ale
 

Tobiasl

Aktiv medlem
För några år sedan gick en miniserie på TV som baserades på Tim Page självbiografi.
Page var legendarisk frilansfotograf under Vietnamkriget.

Hittade denna sida där några av hans bilder finns:
http://www.vietnampix.com/

siten är väl värd ett besök.

Enligt IMDB så finns serien som film också,den engelska titeln är "Frankie's House".

Så vitt jag kommer ihåg var miniserien riktigt bra.
 

Rudy

Medlem
På dokumentärsidan är Jan Troells film om Georg Oddner "Närvarande" oumbärlig - ett mästerligt porträtt av en lika mästerlig fotograf. Rekommenderas starkt!

Finns även en mycket bra dokumentär om James Nachtway som heter "War photographer" där filmaren följer Nachtway på uppdrag i olika krigszoner. Spännande och intressant av fotoetiska skäl - Nachtway förklarar bl.a. hur han kan klara av att skildra krigets ofattbara hemskheter och fotografera lemlästade och döende civila.
Jag tror båda filmer finns att köpa på DVD...
 

stoltz

Aktiv medlem
Harrisons Flowers

Sen finns det ju olika dokumentärer förstås

Cartier-Besson som visades för ca ett halvår sedan.

George Odner

Osv
 

mange78

Aktiv medlem
Re: Re: Filmer med anknytning till stillbildsfotografi?

-Ale skrev:
Är det den med Nick Nolte , som fotograf för Times ?
Om så är fallet är den riktigt bra !
Den gestaltar en fotograf i hårda situationer och dillemman. Om jag kommer ihåg rätt så har han 5 kamerahus hängandes på sig hela tiden , tungt tungt.
mvh Ale
Nej, det är en ung John Malkovich som spelar en riktigt energisk fotograf. Dock har han också ett gäng kamerahus runt hulsen.

Vilken är det du menar?
 

Millacamilla

Aktiv medlem
Closer. Mycket bra film, som kanske inte handlar främst om fotografi.. men Julia Roberts finns med med en fin Hasselblad på några ställen...
 

mange78

Aktiv medlem
Härligt att denna tråd kommit igång så bra som den gjort!

Guds Stad är en riktig höjdare, och War Photographer lär man ju kolla upp!
 
blow up

Blow-Up (1966) is director Michelangelo Antonioni's view of the world of mod fashion, and an engaging, provocative murder mystery that examines the existential nature of reality through photography. Antonioni's first film in English, it quickly became one of the most important films of its decade, and a milestone in liberalized attitudes toward film nudity and expressions of sexuality. The film was nominated for two Academy Awards (with no wins): Best Director, and Best Original Screenplay (Edward Bond, Michelangelo Antonioni, and Tonino Guerra).

A desensitized-to-life, nihilistic, high-fashion photographer Thomas (David Hemmings) in London, who lives a mid-60s life of excess (riches, fame, and women), becomes bored with his lucrative career of glamour photography. So he resorts to photographing, in documentary style, the seamy and sordid side of life in London, in flophouses and slums.

Innocently, he takes candid photos in a deserted park of a lover's tryst-rendezvous between a kerchief-wearing woman (Vanessa Redgrave) and a middle-aged, gray-haired man in a light-gray suit. She pursues him to ask for the illicit photos, as he imagines that he has witnessed a scene of sexual intrigue - never thinking that he may have accidentally obtained visual, criminal evidence of a murder.

Memorable scenes:

- the photographer's erotic, photo-shoot crawl - to the point of orgasmic release and satisfaction - over the supine body of model Verushka, while he snaps fashion photos.

- the woman from the park's visit to his studio, to again desperately and persistently beg for the undeveloped roll of film by becoming topless. He becomes both intrigued and suspicious. To get her to leave, he gives her a different roll of undeveloped film.

- the suspenseful, obsessive sequence of the photographer processing and blowing up several pictures from his park visit, and magnifying them larger and larger to poster size. As tension heightens, he pins the pictures on the wall of his living room - in sequence - giving them life as if they were individual frames in a motion picture. Ultimately, they reveal a riveting possibility - a man and a gun in the shadows of some bushes behind a fence. He speculates that he foiled a potential murder - but further blow-ups reveal what could be a dead body.

- a very sexual, menage a trois romp with two wanna-be teenage models (blonde Jane Birkin and brunette Gillian Hills), who wrestle with him on a large roll of purplish-blue backdrop paper, with quick glimpses of female pubic hair after they have been stripped of their clothes.

- his voyeuristic viewing of his unhappily-married friend Patricia (Sarah Miles) making love to her husband - his presence arouses the passion of the woman.

- Thomas' return to the park to find the corpse next to some bushes, but before the following morning, the corpse has disappeared and his photographs are stolen. The evidence gets at once more difficult to ignore and more impossible to define. Without photographic evidence produced by his camera-tool - his sole means of communicating with the world, he is left with nothing.

Another indelible image emphasizing the slim line between objective reality and illusion - in the film's finale, he participates with a group of pantomiming students in white-face, tossing an invisible tennis ball to them as they play an invisible game of tennis with non-existent rackets and balls, and an audience. On the soundtrack, one can hear the illusion in Thomas' mind - the sound of an actual tennis game. The film ends with an aerial view of Thomas standing in the middle of a grassy field in the park near the tennis court, with his camera in his hand.

Finns att köpa här: http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=37966&subsite=movies&&ref=
 
Senast ändrad:

andgi

Aktiv medlem
Re: Re: Filmer med anknytning till stillbildsfotografi?

-Ale skrev:
Är det den med Nick Nolte , som fotograf för Times ?
Om så är fallet är den riktigt bra !
Den gestaltar en fotograf i hårda situationer och dillemman. Om jag kommer ihåg rätt så har han 5 kamerahus hängandes på sig hela tiden , tungt tungt.
mvh Ale
Jag tror att filmen du tänker på är 'Under Fire'. Jag kommer inte ihåg vad den har för titel på svenska.
 
ANNONS