Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

filmscanner kontra flatbädd

Produkter
(logga in för att koppla)

berra33

Medlem
Hejsan! Jag har en Canon scanner flatbädd m tillsats för negativ/dia-film. Jag har testat att scanna negativ, förstorat vid inläsning t 200% o sen innan utskrift ändrat om storleken t 10x15cm för att skriva ut på fotopapper, det blir ju inte bra, gör jag fel el måste man ha en filmscanner för att kunna göra bra fotoutskrifter i 10x15cm format?

Hälsn: berra

Det där med "förstora till 200%" är lite luddigt och kan betyda flera saker. Kan du beskriva mer i detalj hur du bestämmer bildupplösning i skannerns drivrutin?

De flesta apparater borde kunna prestera en godkänd kopia i åtminstone 10x15 cm.

Hej igen! I scannerprogrammet finns ju inställningar för vilken storlek man vill skanna in med upp t 200% sen ner till 10%, brukar använda de när jag scannar in A4-sidor o få dessa mindre när man ska ha dom i datorn. Det är inte m dpi inställningarna, där har jag max=1200 dpi. Ett negativ som man scannar in är väl ungefär 3x4cm, verkar lite underligt om man i så fall ska dra upp storleken t 10x15cm o få en bra kvalitet m en scanner kontra t.ex en förstoringsapparat el har jag fel? /berra

ANNONS
Götaplatsens Foto