Annons

filmscanner kontra flatbädd

Produkter
(logga in för att koppla)

berra33

Medlem
Hejsan! Jag har en Canon scanner flatbädd m tillsats för negativ/dia-film. Jag har testat att scanna negativ, förstorat vid inläsning t 200% o sen innan utskrift ändrat om storleken t 10x15cm för att skriva ut på fotopapper, det blir ju inte bra, gör jag fel el måste man ha en filmscanner för att kunna göra bra fotoutskrifter i 10x15cm format?

Hälsn: berra

Det där med "förstora till 200%" är lite luddigt och kan betyda flera saker. Kan du beskriva mer i detalj hur du bestämmer bildupplösning i skannerns drivrutin?

De flesta apparater borde kunna prestera en godkänd kopia i åtminstone 10x15 cm.

Hej igen! I scannerprogrammet finns ju inställningar för vilken storlek man vill skanna in med upp t 200% sen ner till 10%, brukar använda de när jag scannar in A4-sidor o få dessa mindre när man ska ha dom i datorn. Det är inte m dpi inställningarna, där har jag max=1200 dpi. Ett negativ som man scannar in är väl ungefär 3x4cm, verkar lite underligt om man i så fall ska dra upp storleken t 10x15cm o få en bra kvalitet m en scanner kontra t.ex en förstoringsapparat el har jag fel? /berra

ANNONS
Götaplatsens Foto