Annons

Filmscanner.

Produkter
(logga in för att koppla)

uchman

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag har i dagsläget en Nikon Coolscan IV som jag tycker fungerar helt ok för att scanna småbild. Men har nu införskaffat en mellanformatskamera och vill till ett vettigt pris uppgradera mig till en scanner som tar mellanformatsfilm.

Som det ser ut är det enda alternativet att komma undan någorlunda billigt är att köpa en flatbädd med stöd för film. Har tittat på Canons 8800F men är lite osäker då omdömen om scannern varierar kraftigt, vissa anser att den är otroligt bra medan andra menar att den knappt är värd att nämnas.

Så, någon som har erfarenhet av flatbäddscanner? Kanske kan visa några exempel på resultat, gärna fullstora filer.

Tack på förhand.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Jag har en 8000F som är alldeles utmärkt för mellanformat och den duger långt även till småbild, trots lägre upplösning än 8800F. Använder Silverfast SE till den vilket fungerar mycket bättre än Canons egna programvara. Tror inte 8800F är sämre än 8000F, så den kan varmt rekommenderas. De som har dåliga omdömen har väl inte provat Silverfast (som ju faktiskt följer med).
 

uchman

Avslutat medlemskap
Låter lovande. Hur fungerar det med "batch scan" med silverfast? Kan den scanna 12 neg i stöten utan att man behöver spara varje fil?
 

norragryta

Aktiv medlem
Hej,

jag har också en Coolscan IV och behövde en skanner för mellanformat. Var precis som du på jakt efter en billigare variant eftersom de som annars är intressanta helt enkelt kostar mer än vad jag nu har råd att lägga ut. Vill man ha en bra skannad fil eller en print är det ju bättre att lämna in på labb.

Jag fick låna en 8800F av en kompis och jag måste säga att jag blev väldigt besviken på den. Färgerna blev helt fel och bilderna krävde mycket efterarbete för att se någorlunda ok ut. När jag häromveckan såg ett erbjudande på Epson V500 köpte jag den och tänkte att det kunde ju i alla fall inte vara sämre än Canonskannern och jag behöver hur som helst en skanner. Och jämfört med mina resultat av 8800F är Epson V500 mycket, mycket bättre. Inte att jämföra med vad man får ut av ett småbildsnegg och Nikon Coolscan IV, men duger för webben eller maila som exempel och testbilder.
 

uchman

Avslutat medlemskap
Carl, Om det finns möjlighet att få en "fullsize" bild att inspektera någonstans vore det otroligt hjälpsamt. Behöver ju inte vara en TIFF men åtminstone stort antal pixlar.

Johan, Tyvärr så är upplösningen för låg för att jag skall kunna avgöra något om upplösningen.
 

flygnord

Aktiv medlem
jag har kikat på epson V700 eller V750, och måste säga att båda verkar riktigt prisvärda om du vill ha fler alternativ.
 

kjellric

Aktiv medlem
Jag har kört med en Epson 4990 i flera år och den ger bra resultat vid skanning av MF neg/dior. Ett råd är att använda SilverFast i stället för epsons mjukvara. Om du slår till på en Epson V750 så ingår SilverFast AI som jag tycker är ett mycket bra skannerprogram.
 

uchman

Avslutat medlemskap
Joakim, Läste precis en review och de fick otroligt bra betyg. Såg även side-to-side bilder jämfört med nikon coolscan 9000 och det var nästan jämförbart.
 
ANNONS