Annons

Filmskanner för sv/v

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Jag tänkte köpa en filmskanner för småbild eftersom jag inte tycker att min Epson flatbäddsskanner ger bra resultat.

Det finns en del skannrar att välja på, och flera av dem är säkert mycket bra. Men vilken passar bäst för svartvita negativ. Jag får en del motstridga slutsatser när jag läser tester.

Nu är min enkla fråga. Är det någon som kan tipsa om en film/diskannefr som enligt er (helst egna) erfarenhet ger bra inskanningar av sv/v film.

Tack på förhand!

/F

Jag har en Nikon Coolscan 50 som jag är relativt nöjd med. Oftast skannar jag i negativlägen. Förr rekommenderade de flesta att skanna i dialägen och vända bilden i PS. Men de nya skannrarna klarar negativ mycket bättre.
Resultatet blir lite olika beroende på vilken film jag använder, bäst fungerar Ilford XP2 och Kodak BW CN400 för mig, då kan jag också använda skannerns damm- och repbortagning ICE, eftersom dessa filmer har samma typ av emulsion som färgneg. Annars har jag fått goda resultat med Deltafilmerna, Tmax 100 samt HP5

De skannrar jag skulle titta på i rimlig prisklass är ovanstående Nikon, Konica Minoltas Elite Scan 5400 II och Epson 4990.

Möjligen är Minoltan den bästa, jag har inte testat den själv än. Nikon har jag som sagt själv och kan rekommendera med vissa resarvationer. Jag har också sett fina resultat med Epson 4990.

/Thomas

ANNONS