Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filnamn och serier börjar om på 0?

Produkter
(logga in för att koppla)

Third eye

Aktiv medlem
Hej på er, tror jag behöverhjälp...hittar inget på google.
För ett tag sedan på tjejens 60d och nu på min 80d.
Kort å gott, vi fårbåda ny mapp på minneskortet och bildnumreringen börjar om?
Inte gjort nögra ändringar i husen vad vi vet...men plötsljgt börjar de räkna från noll igen. Otroligt irriterande.
Någon id'e?
 

Ventures

Aktiv medlem
Ni hade inte nått fil nummer 9999? Jag tror de flesta kameror börjar om från noll där.
Kolla inställningarna. För Nikon så kan man för bildsekvens välja på eller av, där på anger att numreringen fortsätter där man var när kortet formatteras eller ny mapp skapas (vid 999 bilder). Räkneverket startar om från 0001 oavsett då man nått 9999.
 

nivas

Aktiv medlem
Det brukar finnas en inställning för detta.

På 7DmkII så heter den "Filnumrering" och kan ställas in på tre sätt:
Kontinuerlig: kameran fortsätter numrera upp till 9999 oavsett om du byter minneskort eller skapar mappar.
Automatisk återställning: kameran börjar om på 0001 om du byter kort eller mapp
Manuell återställning: du återställer själv räknaren till 0001

Varför kameran självmant skapar en ny mapp i sig har jag dock ingen bra förklaring till.


Om man fotar ganska mycket, så inser man ganska fort att det inte finns något självändamål i att försöka få unika filnamn för sina bilder. Då är det mycket bättre att t.ex. sortera bilderna efter datum/tid-ordning om man är ute efter en sekvens bilder. Funkar även bra om man t.ex. använder två hus samtidigt.
 

Third eye

Aktiv medlem
Tackar, ska kolla det.
Kruxet för både mig ich flickvännen..och vi gör likadant, är att vi använder en varsin scratchmapp, allt från korten hamnar där som en sorts påtvingad självcensur så sorterar vi skräpet relativt omgående för att sedan sorteras i mappar utifrån olika kriterier och vidare till LR och PS. I denna mapp så börjar bildnamnen krocka :-(
Båda husen är ställda på kontinuerlig men ändå startas nya mappar och serier på korten.
Vi byter intekorten mellan husen och vi har inte gjort någon ändring, det enda jag själv kan ha teori om är att både mac och pc används. Då med copypaste och inga importfunktioner.
Jag vill bestämma:)
 

nivas

Aktiv medlem
Jag förstår frustationen. :)

Man skulle ju vilja veta vad det är som får kameran att börja på en ny mapp.
Copypaste på Windowsdator brukar aldrig vara något problem, jag brukar dessutom köra med cutpaste, men behåller mappen på minneskortet.
 

reboot81

Aktiv medlem
Varför hänga upp sig på filnamn?

Kör filnamnsändring i stil med "filnamn + märke/modell/serienummer/fotograf".
Då kan ni i praktiken köra identisk utrustning, bilder tagna samma sekund, men ändå skilja dem åt genom vem som är fotograf.

Spara en mall för filnamnsändring i importrutan, som ni sedan skapar en Användarförinställning för import.
 

Third eye

Aktiv medlem
Cutpaste menade jag såklart :)
Ja varför hänga upp sig på filnamn egentligen....men när man gjort nått år ut och år in så sitter det i muskelminnet, fungerar rasande bra och är tidseffektivt vad gäller min gallring så ser jag ingen anledning till att behöva byta metod, utan hellre försöka hitta en lösning på mitt nyss uppkomna problem :)
 

Ventures

Aktiv medlem
Vet inte hur Canon funkar men för Nikon kan man byta "DSC" i filnamnet mot tre valfria bokstäver. Det eliminerar att filnamnen krockar mellan kamerorna åtminstone.
 

iSolen.se

Guest
Vet inte hur Canon funkar men för Nikon kan man byta "DSC" i filnamnet mot tre valfria bokstäver. Det eliminerar att filnamnen krockar mellan kamerorna åtminstone.
Det där är ett mycket bra tips, när man fotar med två kameror och dessutom rör till det med samma minneskort kan det hjälpa bra. Jag brukar iofs klara mig med att lägga bilderna i en mapp 2016-08-16 W och en annan 2016-08-16 T där W står för vidvinkligare och T går nog gissa. Om det är 24-70 på den ena och 16-35 på den ena eller ett 70-200 spelar ingen roll, mentalt har jag alltid koll på vilken kamera/serie som är vidvinkligare.
 
ANNONS