Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Filnumrering D40x

Produkter
(logga in för att koppla)

vbkarlsson

Ny medlem
Jag har sökt i forumet men inte hittat något om detta.
Jag har en Nikon D40x och efter formatering av minneskortet började filnumren om på DSC_0001. Kameran var inställd på filnummersekvens-off. Finns det någon chans att komma tillbaka till den gamla filnummreringen?

kan jag inte tänka mig, ställer man den på off så är det ju inte meningen att den ska räkna. Men varför vill du det?

Jo, eftersom jag redan har bilder med numreringen 0001.. och uppåt. Nu blir det ju bilder med samma filnummer. Grundinställningen i kameran, vid inköp, stod på off. Det upptäcktes efter formatering av kortet. Nu är det alltså kört och det blir kaos i mina mappar...
Finns det verklingen ingen möjlighet att få tillbaka de tidigare filnumren?

Tacksam för svar..

när du för över bilderna till datorn med nikon transfer, om du har det, så kan du ställa in hur de ska heta, själv döper jag om alla automatiskt till datum och klockslag, praktiskt tycker jag. kanske du har något annat program som också kan döpa om bilderna automatiskt?

ANNONS
Götaplatsens Foto