Annons

Filstorlekar Dynax 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Gagarin

Avslutat medlemskap
Hur stora blir filerna på högsta upplösningen i Dynax 7D?

JPEG
RAW
JPEG + RAW

Ska beställa minneskort med kameran, så det vore bra att få ett tips av någon som vet!

Jag får för mig att de där siffrorna faktiskt är i överkant. På mitt minneskort ligger just nu 39 stora fina (JPEG, Large, Fine) bilder, och dessa har en snittstorlek på 1955kB (från 1654-2688, median 1912kB). De bilderna är kanske förhållandevis lättkomprimerade (ganska låg "detaljtäthet"), men överlag så är det sällan man ser bilder över KM:s värde. De bilder som ändå är större är det just såpass, men man får ofta bilder som är betydligt mindre. I praktiken räcker minneskortet lite längre än de själva skriver.

Om man ska vara riktigt petig får jag däremot RAW-bilderna till 8.74-8.77MB (inte 8.6 som de säger). Varför det varierar med 30kB vet jag inte. I praktiken kvittar det ju fullständigt, men jag undrar ändå vad det beror på.

För övrigt ser jag inte bildens kvalisort (X-fine, fine, standard) i Photoshop, däremot hittar jag den i Dimage Viewer (2 sekunder innan programmet kraschar och dör), så det finns ju bevisligen nånstans i bildfilen.

ANNONS