Annons

Filter hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Honko

Medlem
Hade tänkt att köpa 2 filter har kollat på dessa två

Pol - Hoya Pol cirk 67mm HMC

GRÅ-filter - Hoya NDx8 67mm HMC

duger dom eller ska jag sikta på några andra?

Jag har använt både Hoya HMC och B+W MRC och jag rekomenderar B+W filtren, dom är gjorda i mässing och fastnar därför inte i objektivgängan lika lätt, sen är dom av någon anlednig enklare att göra ren.

Hoyas filter får en konstig grå slöja över ytan när man pusar dom som är svår att få bort.

kent.

Köpte billigt polfilter från en tyska sajt som har ganska mycket samma prylar som kaffebrus. De var rena skiten. Bara att slänga. Hoya HMC är bra och jag har aldrig haft något problem med som nämts ovan. Senast jag kollade var det cyberphoto som var billigast. De slog till och med alla utlänska sajter jag kollade på (bortsett från Hong Kong).

Funderar över vad som skiljer dessa 3 åt, är det värt att lägga ut 1000 kr på ett filter? Som sakt vad skiljer dom åt?

Hoya Pol cirk 67mm HMC 521 kr

Hoya Pol cirk 67mm HMC Super 644 kr

B+W Pol cirk E MRC 67mm (Käsemann) 999kr

//Jonas

Ett polfilter består av två glas med en polariserande plastfolie emellan. Det som skiljer Käsemannfilter från andra är att dom dom är helt tätade. Ingen fukt kan komma in mellan skikten.
B+W gör även polfilter som inte är av typen Käsemann. De är lite billigare

Olle

Honko skrev:
Funderar över vad som skiljer dessa 3 åt, är det värt att lägga ut 1000 kr på ett filter? Som sakt vad skiljer dom åt?

Hoya Pol cirk 67mm HMC 521 kr

Hoya Pol cirk 67mm HMC Super 644 kr

B+W Pol cirk E MRC 67mm (Käsemann) 999kr

//Jonas

Hej! Jag är själv också filternybörjare och ställer mig fortfarande dessa frågor.

Jag beslutade mig iallafall för att köra på medelmåtta (Hoya ej super och Cozo) och sen köpa på mig dyrare eller billigare, om jag efter bildresultaten börjar förstå vitsen.

Som jag läst mig till skiljer priset på hur lätt det är att göra rent, hur lätt skitiga de blir samt hur effektivt de filtrerar det ljus som ska filtreras.

Mvh / Jonas

ANNONS
Götaplatsens Foto