Annons

Filter Ja eller nej

Produkter
(logga in för att koppla)

_knorre_

Ny medlem
Har funderat på att köpa ett filter till min Olympus E-500. Men är lite ovetande vad man ska satsa på.

Någon som sitter inne på kunskapen av vad man bör satsa på för filter först?

Mvh//Markus
 
Motivering

Tack för svaret på min fråga.

Du får gärna säga vad dom olika filtren gör också är helt grön på allt som har med filter att göra.

Tack på förhand//Markus
 
Polfilter: tar bort polariserat ljus. Vilket ger blåare himmel (vid viss vinkel) och tar bort reflexer i t.ex. rutor mm. (Sök på om du vill veta mer, finns hur mycket som helt om det, kan inte så mycket om det heller.;)

Gråfilter: (inte säker) mörkar ner bilden för att man ska kunna använda längre slutartider(?).

Avtonat gråfilter: halvt mörkt halvt genomskinligt, används t.ex. vid landskapsbilder för att mörka ner himmen så att den inte blir för ljus.

För att bara skydda dina objektiv så kan du använda ett skylightfilter eller ett uv-filter.

Edit: En artikel om polfilter: http://www.fotosidan.se/cldoc/2000.htm

/Fabian
 
Satsa på bra filter också, märke är mindre intressant då tester visar på små skillnader mellan olika märken. Däremot så är det stora skillnader mellan billiga filter och lite dyrare enligt tester som Kamera & Bild gjort. Det framträder t ex som sämre motljusegenskaper och sämre kontrast och liknande.

Mvh
Maverick
 
När det gäller filter så finns det dels filter som skruvas fast direkt på frontlinsen i filtergängan. Och dels filtersystem där man skruvar fast en filterhållare på filtergängan. Fördelen med det systemet är att du kan använda samma filter till alla dina objektiv, det enda du behöver göra är att skaffa olika anpassningringar till respektive objektiv. Du blir väldigt mångsidig som sagt, nackdelen är att vissa kan tycka att det är lite pilligt med filterring, filterhållare och slutligen filtret. Men jag tycker själv att fördelarna överväger nackdelarna.

Exempel på ett sådant filtersystem är Cokins P-serie. Du kan sätta tre filter i rad och kombinera dessa och ha exempelvis polarisationsfilter samt avtonat gråfilter på samtidigt. En annan fördel är att du kan justera dina filter genom att skjuta dom upp och ner i filterhållaren och på så sätt passa in en toning mot horisonten. På dom avtonade gråfilterna som man sätter direkt på linsen ligger toningen i mitten och hur ofta har man horisontlinjen i mitten av en bild?

Cokinfilter köper du bl.a. hos Scandinavian Photo. Sök mer här i forumen om just detta, det finns mängder i gamla trådar.

Mvh
Stefan
 
_knorre_ skrev:
Får se till att införskaffa ett av dom snarast.
Om du känner att du måste ha ett filter men bara ett så tycker jag att det bör vara ett polfilter. Det fyller i alla fall en funktion.

UV-filter säger många att man "ska" ha för att skydda objektivet, men det är onödigt och försämrar bara bildkvaliteten (det finns flera långa forumdiskussioner om detta här på fotosidan!).

Avtonat gråfilter är däremot användbart, men skaffa inget sånt innan du märker att du har ett behov, annars kommer du bara aldrig att använda det.

/Pia
 
ANNONS