Annons

Filter och tillbehör/objektiv till Canon Powershot?

Produkter
(logga in för att koppla)

Taka

Aktiv medlem
Hur fungerar detta? Kan ni förklara? Såg att det fanns några adaptrar och filter och objektiv.

Jag som är nybörjare undrar hur detta fungerar! Det verkar intressant i alla fall! :)

Man monterar en adapter på kameran och kan då montera dit filter och konverters för att få olika effekter/egenskaper.
Svårare än så är det inte. :)

Vad som sedan händer med bilderna beror ju på vad man monterar på för saker. :)

Telekonverter för att komma "närmare". Närbildslinser för bättre makroegenskaper.
Vidvinkelkonverter för mer vidvinkel.
Polfilter för att ta bort reflexer i ickemetalliska ytor.
osv osv

Mer som just "konverters". Det är ju inget objektiv i den bemärkelsen att de går att använda på egen hand, sas. De gör att man får mer vidvinkel eller tele tillsammans med det befintliga objektivet. :)

Jag tror att jag förstår vad ni menar, detta är alltså bara just "filters" som man sätter på utanpå det riktiga objektivet?

Som att byta glasögon och inte ögon, eller har jag fattat det rätt?

Det stämmer. Om man har en systemkamera så brukar det sitta en filtergänga längst fram på objektivet där man kan skruva fast filtret eller filterhållaren.

På kompaktkameror finns oftast ingen filtergänga utan där kan det finnas lösningar som att man snäpper på filter eller fäster dom med olika anordningar på exempelvis stativfästet och sen går det fram som en arm till framför linsen där själv filtret sitter.

Taka skrev:
Som att byta glasögon och inte ögon, eller har jag fattat det rätt?

Precis. :)

Jag har använt närbildslinser i olika form till min gamla Canon A70. Dessa är precis som glasögon. De justerar avståndet man kan klara fokusera på. Håller man dem framför ögat så händer samma sak. :)

Själv tycker jag kanske inte riktigt att vidvinkel- och telekonvertrarna är värda sitt pris, men visst kan de vara ett alternativ om man har ett tillräckligt stort behov.

Okej!

Som sagt verkar det ju finnas någon pryl som man alltså sätter fast utanför själva kameraobjektivet som inte verkar vara så dyr!

Jag måste i alla fall ha ett Pol. filter då jag fotografera mycket fiske och fiskar!
Och ev. en macrolins. Men Tele och vidvinkel känns lite onödigt, känns som sagt som om jag inte kommer att ha så stor nytta av dem!

En följdfråga: Jag ser att det finns både Canons Original filteradapter som ger 58mm filtergänga, medans Soligors ger 52mm

Har detta någon praktisk betydelse förutom priset?

Har läst lite nu och det verkar bra att ha ett UV filter också, mest som skydd verkar det som?

Billiga är de ju i alla fall1

Senast ändrad:
Nja... Nu kan ju resultatet variera lite beroende på kamera, men säg att du behöver stapla fler än ett filter på varandra, av någon anledning. Då är risken för vinjettering mindre med större filtergänga. Med större filter använder du en mindre del av dess yta i mitten, vilket kan vara positivt för bildkvaliteten med närbildslinser.
Men i praktiken spelar det antagligen inte nån jätteroll.

Jag funderar också på om det är nödvändigt för mig som nybörjare att köpa det dyraste på en gång? Det var ju inte överdrivet dyrt att uppgradera sig precis!

Det går alltså att stapla filter med en adapter?

Ja, du skruvar ett filter i adaptern och sedan skruvar du nästa i filtret du precis skruvat på osv osv.

Ang. om det är värt att köpa det dyraste med en gång... Det beror ju på hur höga krav man ställer och vad det är för saker man tänkt köpa.
Upptäcker man sedan att man måste köpa bättre blir det ju åas dyrare i slutändan att köpa billigt från början.

Märkte nu att det inte blev så mycket dyrare, runt 300:- dyrare, det var ju inte så farligt (Om man köpte adapter plus all de filter jag var sugen på)

Njae... Det finns väl eg ingen särskild ordning som är bäst. Rent generellt är det ju bäst att ha så få filter som möjligt dock.

Vilken styrka på närbildlinserna du ska ha beror lite på var du vill åstadkomma.
Vill du komma extremt nära så bör du ju ha ett som är så kraftigt som möjligt. Har du lång brännvidd på din kamera så kan du använda en lite mer moderat närbildslins och zooma in mycket för att få bra arbetsavstånd till insekter och så.

Ja du, min kamera är en Canon powershot A610, jag vet inte vilken brännvidd den har?

Vilket filter är ett allround filter?

Den har motsv. 35-140mm. Jag skulle gissa på att du kanske kommer att ha mest användning för en närbildslins på +4 dioptrier.
Du kan ju alltid köpa ett set med några olika åxå.
Jag har använt vanliga "enkla" närbildsliner tillsammans med min A70 med bra resultat, men annars anses de lite dyrare akromatiska linserna ge bättre bildkvalitet. Men prova med de billigare till att börja med, så att du vet om du kommer att använda dem.

ANNONS
Götaplatsens Foto