Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter som skydd för objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

A W Trazom

Medlem
Hej!
Jag undrar i vilken utsträckning ni använder filter som skydd för era objektiv! Också lite grann hur ni resonerar kring detta. T.ex. om ni inte använder filter.
/Christer

Ja jag kör med Skylight 1B på alla mina objektiv. Det ger ett ganska bra skydd för linsen om något skulle hända. Betydligt billigare att byta filter än linsen...

Jag använder ett UV eller Skylight på alla gluggar för att skydda frontlinsen. Det har även läddat en och annan glugg.

Greven

filter som skydd

jag har ett skylight-filter på alla mina objektiv och en gång när jag tappade en kameraväska för hus med zoomobjektiv rätt ner i asfalten så höll linsen men filtret sprack, en billig försäkring.

/Mikael

Jag använder aldrig något slags filter om det inte är för att uppnå någon speciell effekt. Undantaget möjligen riktigt grisiga miljöer där det sprutar lera eller saltvatten.

Däremot använder jag alltid objektivlock när jag inte fotograferar.

Jag har också UV filter på mina gluggar för jämnan, om det försämrar bildkvaliteten så är det på akademisk nivå. Skulle vilja se den som kan se på bilden om filtret suttit på eller inte. Ett bra UV filter kan sitta där för jämnan men tänk på att kraven på filtrets kvalitet och optiska neutralitet ökar på en vidvinkel och spelar mindre roll på ett tele där ljuset kommer in mer parallellt.

I situationer där starka ljuskällor finns i bild kan ett filter faktiskt göra klart synbara skador. Man tillför glasytor som dessutom sticker ut utanför det område motljusskyddet är konstruerat att skydda.

Men det är sant att det inte gör någon skillnad i de allra flesta situationer. Så känner man sig skrajsen för att man skall repa sina frontelement så är det klart att man skall ha filter på dem. Man kan ju faktiskt också ta av dem i de där allra kämpigaste motljussituationerna.

Vilka märken gör bra UV eller Skylight filter då?
Jag står i beredskapen att köpa lite nya glyggar och har har mycket dåligt om flera märken, väldigt lite beröm om något märke över huvudtaget.
Eller är filter ett måste som alla hatar, därav så får de även dålig kritik.

alltid ett uv eller skylight på M-gluggarna .. har även alltid ett extra skylight som backup . .

mvh - Ale

Nome Nescio skrev:
Vilka märken gör bra UV eller Skylight filter då?
Hoyas HMC-filter och B+Ws filter verkar ingen klaga på. Jag tror inte att filtermärket är så noga bara man ser till att använda filter som har flerskiktig antireflexbehandling

PD

ANNONS
Götaplatsens Foto