Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter till s5600

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad120524

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är nybörjare och skulle vilja köpa någon typ av filter till min Fujifilm S5600, t ex detta http://www.cyberphoto.se/info.php?article=198055 . Min fråga är kanske korkad, men på objektivet står det att den har en diameter på 55 mm. Innebär det att jag kan skruva på allt som säger sig passa till 55 mm? Alla förkortningar och typer ... och allt gör mig förvirrad.

MVH Mats

Det är riktigt. Alla 55mm filter kan gängas på.
Jag skulle rekomendera dig att köpa ett polfilter. Hoya HMC ska tydligen vara bra. Jag har ett Hoya vanligt utan antireflexbehandling, och det blir det reflexer i väldigt lätt. Köp inte.
Har även ett UV-filter. Tanken var att jag skulle ha det vid fotografering av motorsport å grejer, när det sprutar mycket skit. Men jag har aldrig använd det hittils.

Passa på att köpa ett linsskydd till filtret. Om du har ett lika orginalskydd som jag kommer det inte att passa på filtret.

Hej, tack för svaret. Jag har ett några frågor till:

1. Är filtret också gängat så att jag kan skruva på ett motljusskydd utanpå alltihopa?

2. Är det något speciellt man bör tänka på beträffande motljusskydd? Funderade på detta: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=55155

3. Vart köper man ett linskydd som passar filtret, cyberfoto verkar inte ha några(?)

det behövs inget motljusskydd det sitter redan på kameran som filteret skruvas på,
hadde en gång finepix s5000 och provade polfilter men det funkar inte bra, bättre att köpa UV som skydd men orginal locket passade inte på filteret så jag använde lock för 55mm filter.

ANNONS
Götaplatsens Foto