Annons

Köp av nytt makroobjektiv till Nikonkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Tack för svaret...det visste jag inte att man kan behöva lika mycket förlängning som brännvidden för att få 1:1. Sen har man ju ljusbortfallet också. Så jag får tänka till en gång till - kanske nöja mig med det Tamron 90 jag redan har - jag tar ju inte makro så ofta ändå. Kanske köpa en mellanring med ångervecka och testa...vi får se!
/B
Du kan använda denna kalkylator till att se vad det kan bli om du använder en mellanring X lång på tex ett 70-200 och att du vet närgränsen. Så får du förstorningsgrad som objektivet får i närgräns och i oändligheten. Testar du med ett 50mm så ser du att förstorninggraden ökar

 

pdahlen

Aktiv medlem
Njae... Mellanringen har förvisso ingen optik, men det du gör är motsvarigheten till att flytta OH-projektorn från bredvid katedern till längst bak bland de som väger på stolen, har läderjacka och smygröker på rasterna.
Ja det var ju en liknelse :), jag testar på en sedel så får vi se
 

niklaeri02

Medlem
Du kan både använda DX och FX objektiv på en DX kamera. Brännvidden för både DX och FX objektiv anges såsom det skulle vara FX objektiv. Så det objektiv du nu köpt ger 85x1,5 bildvinkel, precis lika som om du köpt ett FX objektiv som du satt på din DX kamera dvs bildvinkel såsom 85x1,5.

Om du skulle sätta ett DX objektiv på en FX kamera så kommer bildvinkeln vara som brännvidden i detta fallet såsom 85mm, men då FX tecknar ut en större yta så kommer du få en typ av vinjettering i kanterna
Ah, okej. Jag förstår hyffsat. (Skulle nästan behöva prova båda för att se skillnaden i verkligheten, men det lär ju inte bli då jag inte har båda objektiven :p)

Förstår i alla fall att man kan använda både FX och DX på min kamera, och det kan ju vara bra att veta inför framtiden. Tack igen.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ah, okej. Jag förstår hyffsat. (Skulle nästan behöva prova båda för att se skillnaden i verkligheten, men det lär ju inte bli då jag inte har båda objektiven :p)

Förstår i alla fall att man kan använda både FX och DX på min kamera, och det kan ju vara bra att veta inför framtiden. Tack igen.
Jag kan garantera du ser ingen skillnad i bildvinkel/ bildutsnitt. Brännvidden som står på objektivet är det som det är oberoende på var du sätter den. Men sätter du den på en DX kamera så blir det en snävare bildvinkel, brännvidd x 1,5 i ditt fall. Det är därför som tex 35mm sägs vara en normal på en DX kamera jämfört med 50mm på en FX. Efter hand har jag bytt bort alla mina DX objektiv och har nu enbart FX som jag använder till både min DX och FX kamera
 
ANNONS