Annons

Filter

Produkter
(logga in för att koppla)

JP Collén

Aktiv medlem
Vad ska man köpa för filter till porträttfotografering?? Vad är ett bra filter till det, som passar att ha på hela dagen..Soligt som mulet...dåligt ljus/bra ljus..

Och sedan till skidfotografering. Vad ska man ha för att slippa få så mycket reflekterande ljus in i kameran..

Finns ju så mycket att välja mellan att det blir lite svårt att veta...

Luke skrev:
Vad ska man köpa för filter till porträttfotografering?? Vad är ett bra filter till det, som passar att ha på hela dagen..Soligt som mulet...dåligt ljus/bra ljus..
Vad är syftet med filtret, vad vill du uppnå? Det är i knappast samma filter till alla de där situationerna i vilket fall som helst. Prova med ett 81A i skuggan om du vill värma upp ljuset en smula. Förutsatt att du kör dia förstås. Med negativ färgfilm är det inte säkert att du upptäcker någon skillnad efter att labbet varit inblandat. Vad är dåligt och bra ljus förresten? :)
Luke skrev:
Och sedan till skidfotografering. Vad ska man ha för att slippa få så mycket reflekterande ljus in i kameran..
Ett bra motljusskydd.

Tänkte mest använd det till färgfilm, men en och en annan svart film blir det vell...

Är det bara att köpa ett UV filter typ...? Funkar det??? Eller är det bara att köra på som normal man har gjort utan filer??

till svartvitt kan man tex använda ett gulfilter ( eller orange, eller rödfilter beroende på hur pass stark effekt du vill ha. det röda ger mest effekt) då blir huden ljusare (och även jämnare tror jag man kan säga)det röda ger väldigt ljus hy, typ vit.
vill man ha mörkare hud kan man ha ett grönfilter eller blåfilter.

ett annat filter som kommer fram när det gäller porträtt är väl softfilter, men det är ju olika vad man tycker om det. prova först med en nylonstrumpa över linsen för att se om du gillar effekten

att säga om filter mer är väl kvaliten på filtret, vilket iofs säger sig själv att om du sätter på ett filter med dålig optisk kvalite så förämras kvaliten på bilderna oavsett vilken glugg du har under, men själv tänkte jag inte så långt....köp hellre färre filter med bättre kvalite. jag köpte på mig alldeles för många filter av för dåliga kvalite.

det finns väl inga måsten vad gäller filter, är du nöjd med bilderna så finns det ju ingen anledning att köpa filter, är det däremot något i bilderna som du inte är nöjd med så kan man ju utgå från det och se om det finns nåt filter som kunde lösa det problemet. själv övervägde jag tex att köpa ett blåtonat filter när jag fotade i färg för att korten blev så jävla gula när jag fotade inomhus, och det blir ju bilderna om det är vanligt glödlampsljus. ett blåtonat filter skulle kunna korrigera det. men nu fotar jag i princip bara i svartvitt så det blev inte aktuellt.hursomhelst , vänta tills du vet vad det är du vill förändra, det finns vad jag vet inget filter som "funkar för allt" ändå

ANNONS
Götaplatsens Foto