Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Linus J

Medlem
Hej, jag tänkte att jag vill köpa något filter till min kamera.

2 frågor:

ett. Jag kör på Olympus optik. Kan jag köpa filter från vilket närke som hellst då?
Hur går jag väga med för att kolla upp om det passar till mina objektiv?

två: Kan någon tipsa om något ba filter som passar bra ? Jag är ute efter ett som kanske gör att fotot får lite mera kontrast och ser lite lortigare ut. Och ett annat som ger välldigt matta färger, så att det blir lite urblekt.

Vore snällt om jag kunde få lite svar ang detta. Har ni 'ven tips på andra filter som är bra så berätta gärna.

Mvh/ Linus

Det enda du behöver veta om optiken är vilken diameter det är på filterringen. Det står oftast i manuelen eller bladet som följde med objektivet. Annars så får du forska lite.

Det du vill göra är sådant som man gör i efterbehandlingen.

Fredrik Calabrese skrev:
Det enda du behöver veta om optiken är vilken diameter det är på filterringen. Det står oftast i manuelen eller bladet som följde med objektivet. Annars så får du forska lite.

Det du vill göra är sådant som man gör i efterbehandlingen.

tack fredrik. Naje nu kanske jag inte forumlerade det rätt. om man kollar på denna bild http://www.fotosidan.se/pools/view/10/622245.htm . det är något sådant ajg vill åt, när färgerna blir förstärkta. Förlara grna vad som menad med IR-filter.

Jag har ingen egen erfarenhet av detta filtret, men detta är som jag har uppfattat det hela. Har jag fel får någon gärna rätta mig.

IR är en förkortning av InfraRött och ett IR-filter förstärker/framhäver det infraröda ljuset som vi inte ser med blotta ögat och då blir resultatet som i den bilden som du länkar till.

Ja, det stämmer. Man ska vara medveten om att olika digitala kameror svarar olika bra på IR-ljus. Vissa går bra att fotografera IR med, tex flera Sony-modeller, Nikon D70 och D50 osv. Sedan finns det andra som är mindre bra, tex Canon 20D och och 350D och så finns det ju de som är helt värdelösa (inga bra exempel där dock).
Detta beror på att det sitter ett filter framför sensorn som tar bort IR-ljus, eftersom sensorerna är mycket känsliga för IR. Detta filter kan ha olika brytfrekvens och branthet.

Hur det är med E-300 vet jag dock inte.

ANNONS
Götaplatsens Foto