Annons

Filterförvirring

Produkter
(logga in för att koppla)

tobias l

Aktiv medlem
Vad är fördelarna/nackdelarna mellan de olika filtermärkena? Hoya, Hama, B&W etc. Hoya har dessutom två kvaliteter på polfilter. Vad skiljer?
 
Vet inte om det är någon stor skillnad kvalitetsmässigt, men det skiljer lite mellan filterna. Vissa filter kan vara t ex lite svagt färgade jämfört med motsvarande märke och filter, det är en smaksak.

Skillnaden på Hoyas HMC och Super är just att det är bättre kvalite på glaset mot sämre. Har provat båda på UV filterna men inte sett någon skillnad med ögat, men det finns säkert där. Tror att den största skillnaden blir om man har ett riktigt skarpt objektív som t ex 70-200L, då är det nog bättre med Super HMC.

För mig så har det aldrig stått mellan Hoya och B&W utan jag tycker dom gör bra filter båda, däremot så har jag oftast varit tvungen att köpa det ena eller det andra för att filterna har inte funnits hos försäljaren (Warm-up osv).

Hoya använder en typ av metal som filter gänga som är lite bättre tycker jag. Den vill gärna fastna, tyvärr, men om du skulle råka stöta till kanten mot något så kan du fortfarande ta av filtret men B&w använder aluminium (tror jag det var) och då får du skära upp filtret om du skulle göra något liknande. Sedan påstår många att Hoya har problem med vatten på linsen, att det ska vara svårt att bli av med, men det är inget jag har upplevt.

Båda är bra tillverkare och du blir säkert nöjd med vilket du än köper, det är jag i alla fall.
 

larsor

Aktiv medlem
Hoya samt japanska filtertillverkare använder aluminium i sina ringar, vilka mycket lätt kan fastna på objektivet. (Har själv varit med om att lämna in objektiv för att få loss filtergängan).
B+W filter använder mässing i filtergängan vilket INTE fastnar på objektivet. Enda nackdelen med mässingsgänga är att den är något tyngre.
I övrigt anses B+W filter vara bäst på marknaden p.g.a mycket hög kvalitet på glaset.
 

Hassan

Aktiv medlem
Det är väl ganska många nya objektiv som har plastgänga. Då minskar väl risken att det kärvar? Risken för att vrida sönder gängan är ju å andra sidan stor.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Är inte helt säker men tror att Hoya Super har mässing istället för aluminium som är på standardvarianten HMC som lätt fastnar/låser sig. B+W gör riktigt bra filter med mässingsring.

Skärpemässigt skiljer det knappt någonting mellan olika filter-märken däremot antireflexbehandlingen. Hoyas normalserie HMC är dock riktigt bra när det gäller antireflexbehandlingen.

När det gäller polarfilter skilljer sig kvaliten ganska mycket mellan olika märken. En tysk fototidning hade ett test för något år sedan. (Har tyvärr ej i huvudet vilka filter som var bra)
 
Senast ändrad:

Lex

Aktiv medlem
Både Hoya och B&W gör filter av hög kvalité. Själv föredrar jag B6W därför att de har filterringar i mässing som inta fastnar så lätt(nyper fast). Hoya har filterringar i aluminium och kan därför fastna och vara riktigt besvärliga att få lös. B6W tillverkar originalfiltren till Hasselblad, Rollei och Leica vilket bör garantera en mycket hög kvalité.
Pol-filter finns i två varianter, linjär och cirkulär. Har du en autofokuskamera är det inte säkert att du kan använda annat än cirkulär. En del kameror med spotmärning kräver också cirkulära filter.
Känner inte till Hama, men vet att de betraktas som lite sämre än de två andra.
 

soulskater

Aktiv medlem
Angående Hama filter

Att det skulle vara sämre kvalite på Hama bara för att dom är lite billigare skulle jag vilja dementera direkt.

Om du åker över till Tyskland så hittar du nästan bara Hama filter, dom är dominanta
i Tyskland när det gäller kamera tillbehör
och då anser jag att då är där inte dålig
kvalite, det enda som skulle tala för det du säger är att jag aldrig sett deras grejor i sverige varför vet jag inte.

Då jag inte är någon expert på Filter eller dylikt så kan jag inte utala mig om vilket som är bättre eller sämre, men jag kan säga så pass mycket att visar sig det att Hama är bra vilket jag lär komma fram till när jag testar det så kommer jag att använda deras filter, då
jag anser att man inte behöver gå och köpa ett filter till dubbla priser bara för att det är ett
välkänt märke.
 

Lex

Aktiv medlem
Re: Angående Hama filter

soulskater skrev:
Att det skulle vara sämre kvalite på Hama bara för att dom är lite billigare skulle jag vilja dementera direkt.

Om du åker över till Tyskland så hittar du nästan bara Hama filter, dom är dominanta
i Tyskland när det gäller kamera tillbehör
och då anser jag att då är där inte dålig
kvalite, det enda som skulle tala för det du säger är att jag aldrig sett deras grejor i sverige varför vet jag inte.

Då jag inte är någon expert på Filter eller dylikt så kan jag inte utala mig om vilket som är bättre eller sämre, men jag kan säga så pass mycket att visar sig det att Hama är bra vilket jag lär komma fram till när jag testar det så kommer jag att använda deras filter, då
jag anser att man inte behöver gå och köpa ett filter till dubbla priser bara för att det är ett
välkänt märke.
Jag påstod aldrig att jag ansåg Hama vara sämre än andra, bara att de ANSES vara sämre än Hoya och B&W. Som jag skrev hade jag ingen egen kännedom om Hamas filter.
Att Hama är dominanta i Tyskland på kameratillbehör kanske beror på dels att de har ett brett sortiment och dels på att de är just tyska.
Hamas grejor är inte ovanliga i Sverige heller, jag har själv använt flera tillbehör, dock inte filter som sagt. Det är intressant också att du innan du har prövat dem kan säga att de är lika bra som de dyrare fabrikaten. Man kan ju hoppas att de är det, men kom annars ihåg att inte köpa filter med sämre kvalité än dina objektiv.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Det lär ju finnas en anledning till varför där är prisskillnad på filtermärken, precis som det är prisskillnad på allt annat här.... men köp du då blåvit ketchup och makaroner "soulskater"...själv köper jag felix och kungsörnen för det är godare.
 

tobias l

Aktiv medlem
Finns det någon vänlig själ som kan leta rätt på det tyska polfiltertestet (eller ge mig ett råd i vilken riktning jag skall leta)?

Att man får vad man betalar för är för övrigt en härligt naiv tanke. Känns lite 50-tal och folkhem liksom...
 

Jocke

Aktiv medlem
necromancer skrev:
Sedan påstår många att Hoya har problem med vatten på linsen, att det ska vara svårt att bli av med, men det är inget jag har upplevt.
Det är något jag definitivt upplevt! Minsta regnstänk på filtret och det blir märken som är svåra att putsa bort. Är det någon som kan jämföra Hoya och andra märken i det här avseendet? Själv har jag bara använt Hoyafilter.

/jocke
 

PatrikAdolfsson

Aktiv medlem
Jag har beställt HAMA filter via NetOnNet. Väntar leverans i nästa vecka.

Då skall jag testa med HOYA och HAMA för att se skillnader. Jag meddelar mina erfaranheter om 1 - 2 veckor.

Men som någon sa. HOYA filter och vattenstänk är ingen bra kombination. Jag köpte en putsduk på Expert dock som klarar jobbet! Den luddar lite med fläckarna försvinner. Blås bort luddet bara så går det fin fint.

/P
 
Jocke skrev:


Det är något jag definitivt upplevt! Minsta regnstänk på filtret och det blir märken som är svåra att putsa bort. Är det någon som kan jämföra Hoya och andra märken i det här avseendet? Själv har jag bara använt Hoyafilter.

/jocke
Ja, jag! Men som sagt jag tycker inte dom är värre än andra filter, men jag har kanske en uber trasa som torkar rent allting utan problem.
 

Jeppe

Aktiv medlem
tobias l skrev:
Att man får vad man betalar för är för övrigt en härligt naiv tanke. Känns lite 50-tal och folkhem liksom...
Tyvärr..men SÅ är DET !!! Den må vara naiv och ha gamla anor, men det är bara att inse, vilket man gör om man en gång provat på det lite dyrare alternativet. Kanske inte så mycket i filtervärden, det är trots allt småpengar (ursäkta, men så är det ju) det handlar om.
 
Jeppe skrev:


Tyvärr..men SÅ är DET !!! Den må vara naiv och ha gamla anor, men det är bara att inse, vilket man gör om man en gång provat på det lite dyrare alternativet. Kanske inte så mycket i filtervärden, det är trots allt småpengar (ursäkta, men så är det ju) det handlar om.
Precis! Har man lagt ner 20 000 kr på ett objektiv så ska man inte knussla med 100-300 kr på något som påverkar bilden.

När filtret är dyrare än objektivet... Ja då kan man ju kanske diskutera....

Man ju göra så, men det är ju inte rätt :)
 

j.a.n

Aktiv medlem
Tiffen filter?

Hej!

Fick precis ett objektiv från USA med ett tillhörande Tiffen filter. Hur är dessa kvalitetsmässigt jämfört med tex Hoya och B&W som jag själv köppt tidigare.

Tack // Anders
 
ANNONS