Annons

Filterfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Beställde ett Hoya UV 77mm HMC Super till mitt 17-40 4L, men fick hem ett B+W UV 77mm (010) MRC 77 E. Ska jag skratta eller gråta mina fotovänner?
Tanken var att det skulle vara bra med det tunnare filtret som HMC ger nig, och detta B+W är en riktig klumpeduns. Om jag vill sätta mitt Cokin P- system framför sedan med ett polfilter, kan jag då få problem med vidvinkeln för att fltret är tjockare?

matnyttige skrev:
Synd på storleken men annars är B+W's filter bättre.
Ja, alltså "it´s still 77mm" men tjockare förstås, och det känns som det är mycket glas där. Jag funderade ochså på om detta var deras sämre eller bättre klass av filter.
Har ialla fall testat med mitt Cokin-system och jag klarar hörnorna verkar det som.

De Hoya filter jag har har samma tjocklek som de B+W jag har. Eller var det ett slim-filter du hade beställt Hoya av? (De slimfilter jag sett har ingen gängning framtill vilket innebär att du måste ha ett objektivlock man klämmer på utanpå, utöver det faktum att du inte kan gänga på ett annat filter utanför.)

Efter att ha kontrollerat med skjutmåttet och de filter jag hade i hyllan bakom mig kan jag konstatera att B+W's ring på ett 77mm ND-filter är nästan halvmillimetern tunnare än mitt Hoya 72mm skylight.

Hoya Super HMC PRO1 är tunna, 3mm, och har filtergänga framtill. Jag använder detta filter till en 20-35/2,8D för att minska risken för vinjettering.

2filter har en intressant jämförelsetabell om olika filterfabrikat.

boris.bonasin skrev:
Hoya Super HMC PRO1 är tunna, 3mm, och har filtergänga framtill.
Aha, kände inte till Hoyas PRO1-serie utan bara Ultra. Där ser man och lär sig något nytt varje dag. Tackar och bockar. De Hoya UV HMC och Super HMC jag äger har "standardtjocklek", men så är de ju också "vanliga" filter.

Mycket intressant att Hoya har gänga på de tunnare PRO1-filtren och att de löst det genom att ha tunnare glas. Detta med yttre gänga har hållit mig från att investera i ett slim-filter (förutom kostnaden).

Tack för den nyttiga länken, den sparades direkt i den stora allvetande bokmärkeshögen.

(Lite OT. Jag råkade gå förbi Expert Fridhemsplan när en kund fick hjälp med att ta loss det trasiga UV eller Skylight han hade på sin tele. Den hade gått i backen, glaset sprack och filterringen blev klämd. Jag var faktiskt lite förvånad över hur tjockt glaset var när man såg skärvorna. Inte för att jag hade förväntat mig något motsvarande täckglas till mikroskop men ändå... Man kanske borde ha sönder lite mer saker så man förstår hur de ser ut inuti :) Hans tele verkade dock ha klarat sig, om någon nu blev skrämd.)

Tack för all nyttig info. Jag ska vara nöjd med nitt filter vad jag förstår, dessutom har jag åt miinstnde innergängan vilket jag måste ha.
OT. Jag tappade min kittglugg, därav att jag just skaffat denna nya glugg. Filtret gick åt pipan som på det tele Max beskrev ovan. Måste jag såga av ringen för att få låss den? Den har en rejäl stukning. Hur gör proffsen?

Powershooter skrev:
Måste jag såga av ringen för att få låss den? Den har en rejäl stukning. Hur gör proffsen?
Jag vill minnas att både här och på Photo.Net har det diskuterats hur man gör med att få av trilskandes/trasiga filter. Såga tror jag är svårt. Man riskerar ju skada objektivets gängning och då kan det vara mycket svårt att få dit ett nytt.

Det tips jag kommer på från de tidigare trådarna rakt av är att försöka trycka/knacka ut den med en rundstav av trä så man får rätt form på den och sedan ta ett skräpfilter och gänga i det trasiga filtret för att sedan ta bort det. Är stukningen allvarlig kan det vara problematiskt.

Det finns lite speciella verktyg för att arbeta med filterringar som blivit stukade. MicroTools säljer några. Gissar att det är verktyg liknande dessa som reparationstekniker har.

Hoppas du lyckas. Hör gärna av dig med resultaten.

Kan bara säga att jag nuförtiden kör uteslutande med B+Ws dyraste/bästa filter. Hoya må ha "fina" dyra filter, men deras 'toppfilter' är i klass med de instegsfilter märkestillverkarna kör med..

B+W är strået vassare än Hoya, de sägs använda mässing istället för Hoyas aluminium vilket ger en starkare ring med mindre risk för att den ändrar form och fastnar eller spräcker glaset. Jag har också haft problem med att Hoyas låsring som håller glaset har lossnat, däremot aldrig några bekymmer med B+W. Efter några blandade inköp så blir det nu bara B+W, om det inte vore sån pengaförstöring skulle jag byta ut de Hoya jag har.

ANNONS
Götaplatsens Foto