Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filterhållare till 17-40/4.0L

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenneth R.

Aktiv medlem
Hej!

Jag vill köpa ett Tiffen avtonat gråfilter till att använda till ovanstående objektiv.

Problemet är bara att jag behöver en filterhållare som inte orsakar vinjettering i vidvinkelläget.

Dock använder jag en EOS 300D som ju inte använder hörnen av oblektivet.

Photax "tror" att Cokins vanliga filterhållare skall funka men vill inte lova något.

Någon här som vet?

Tack på förhand!

/Kenneth

Cokin har en sk vidvinkelhållare för ultra-vidvinkelobjektiv som bara har ett "fack" för filter istället för tre. Om inte Scandinavian/Photax kan få hem en sån kan du kapa en standardhållare med en kniv eller bågfil.

Jag har dock för mig att standardhållaren fungerar ner mot 20-24mm (småbild) och då skall ju 17mm på APS inte vara några problem (motsv 27mm). Har själv en 20-35mm som jag kommer använda med Cokin-filter men jag har inte testat än.

Jag använder Cokins "vanliga" P-hållare till mitt 17-40 (i kombination med 10D och avtonat gråfilter). Funkar finfint, ingen vinjettering som jag har kunnat se.

ANNONS
Götaplatsens Foto