Annons

filterkit

Produkter
(logga in för att koppla)

Piko

Aktiv medlem
jag har köpt illfords filterkit för multigradepapper idag på kameradoktorn.
dom sa att den passar till i stort sett alla förstoringsapparater.
jag har en kaiser vp 3500. men det passar ju inte alls! jag kan inte fästa själva filterhållaren på optiken för då störs bländarringen och när jag skruvar av objektivet för att sätta in adaptern så går den inte in och objektivet kan inte skruvas på. nån som har nån fundering om detta?

Du sätter på filterhållaren mellan objektiv och förstoringsapparat sedan skruvar du i så att bländarfönstret hamnar fram. Annars så är det väl bara att ta gaffa och lite glaspinnar så har du löst det på nolltid.

Jag kör med klippfilter som man lägger i en utragbar låda (på Durst och LPL) som ligger mellan lampan och optik. Det är bökigare med bättre eftersom filtret inte har en negativ inverkan på skärpan och damm på filtet har också mindre effekt.

jag har funderar på att köra på filter som du säger mellan lampan istället. men hur funkar sånna? är det sånna som klipps ner till rätt storlek eller hur är det?

Du köper en låda med gelatinfilter i grader från 00 till 5. Filtren kommer i storlek 9x9cm. Du tar ut filterlådan, mäter glasytan och klipper till i rätt storlek. Det är inte lika praktiskt som ett VC huvud men det funkar.

men då är det kanske det jag ska ha istället då eftersom att inte skärpan störs. vet du hur mycket sådana filter brukar kosta? å vad är ett VChuvud?

ANNONS
Götaplatsens Foto