Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filtersystem till Canon 14/2.8?

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_gbg

Aktiv medlem
Hej!
Slog till och köpte ett Canon EF 14/2.8. Nu till problemet. Objektivet saknar ju filtergänga. Har tittat lite på olika filterlösningar till det här objektivet men det sticker iväg bra mycket. Någon som har objektivet i fråga och kör något filtersystem och vill tipsa?
Vill ha polfilter och ett graderat polfilter som minimum.
Mvh
Peter
 

Astroscapist

Aktiv medlem
LEE är ett populärt märke. De har alla typer av filterhållare för dessa specialare.
Är inte precis billigt vare sig systemet eller filtrena som är enorma. Hade Haidasystemt till min Tamron 15-30/2.8. De har säkert också för Canon.

/Stefan
 

peter_gbg

Aktiv medlem
Det är inte så att du har filterhållare i aktern precis som 14/2.8 L II har?
Polfilter blir inte bra om det är blå himmel du är ute efter.
Lite osäker på hur jag skall tolka ditt svar. Jag är inte ute efter några rear filter utan 150mm system som sitter framför linsen. Finns sådana system som innehåller ett cirkulärt pol-filter.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Ok, du menar att himlen blir svart?
Nej, att himlen får olika blå nyans i olika delar av bilden. Upptäckte det när jag satte på ett pol-filter på mitt Zeiss 15/2,8.

Precis som Stefan påpekar finns det olika tillverkare av filtersystem för denna typen av objektiv (har precis köpt ett Tamron 15 -30). Nisi är en, för att nämna något.

Till saken hör att dessa filtersystem blir ganska kostsamma (jag har ett tidigare, men i 100 x100 mm som jag dessutom aldrig använder).

Till mitt Tamron 15-30 (och övriga objektiv), tänkte jag försöka simulera effekten av filter med hjälp av graduatet filter i Lr men det går naturligtvis inte att simulera effekten av ett pol- filter i efterbehandlingen, lika lite som att det (mig veterligen inte) går att simulera lång slutartid på moln eller rinnande vatten, med graduated filter i Lr.
 
Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Det beror på när på dagen, och i vilken riktning i förhållande till solen, som du fotograferar också. Effekten är högst reell.
 
ANNONS