Annons

Finepix 2800 eller 4900?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nickodemus

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa antingen en Finepix 2800 eller en 4900. Eller, jag har beställt en 2800 men fick igår ett erbjudande att köpa en 4900 begagnad och billigare än 2800'n.
4900'n har ju fler manuella inställningsmöjligheter vilket är bra om man vill ta mer än semesterbilder. Men hur bra är den egentligen? Har kikat igenom rätt många recensioner och testbilder men det vore bra med lite fler åsikter.

Har kollat runt och läst om kamerorna..du verkar få betydligt mycket mer kamera om du köper en 4900,
helt andra inställningsmöjligheter och en slutartid på 1/2000 istället för 1/500..flera ISOsteg mm.
bildkvalitén på 4900 ska vara ganska bra..på den andra vet jag inte.
vad får du betala för 4900án?

Vi har en 2800 på jobbet som vi fick i förra veckan, det var faktiskt en liten besvikelse då den är mycket mycket liten. En perfekt kamera att ta med för att knäppa lite kort till hemsidan, men inte mer. Ganska plastig och plottrig. Om man enbart ska gå efter bilderna så ser 4900 bra mycket bättre ut, lite rejälare.

Jag skulle gå på 4900!

/Anders

jag beställde 2800'n för 3995:-
jag får 4900'n för 3500:-

men frågan är om inte bilderna som tas med 2800'n är skarpare än de som tas med 4900'n...
men 4900'n är en myckte bättre kamera annars.

Svårt att säg..kanske..jag tycker iaf att 2800'n är alldeles för begränsad..känns inte som en "riktig" kamera..mer som en "titt och klick" kamera.
hittade inga bra jämförelsebilder mellan kamerorna.
men tydligen ska man använda 1600 x 1200 på 4900án..istället för den interpolerade 2400 x 1800, som ger suddigare bilder.
mvh/Kim

Kim7i skrev:
..känns inte som en "riktig" kamera..mer som en "titt och klick" kamera.
Exakt, dock så måste jag erkänna att 2800 gav rysligt skarpa bilder (kan lägga ut några när jag kommer till jobbet imorgon). Är det någon som vet om även 4900 har Grind on demand? Det var mycket användbart måste jag säga, saknar det på min analoga ...

/Anders

Jo, jag håller med om att 2800'n känns mer som en "titt och klick" kamera. Det är ju som sagt min första kamera men det känns som om jag vill ha tillgång till flera manuella funktioner än det som finns på 2800'n (nästan inga alls).
Jag funderade på 3800'n också men jag tror den kommer bli rätt dyr, grejen med 4900'n var att jag fick ett sånt kanonpris på den.

Apropå ingenting: Jag har hört att man kan sätta på något filter för att förhindra damm och smuts att komma in i kameran. Är jag helt ute och cyklar? Är det bra att ja isåfall? (pris jämfört med hur bra det är)

ANNONS
Götaplatsens Foto