Annons

Finepix:kan inte föra över fotona till datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

Smultris

Aktiv medlem
Hejsan.
Jag har haft min finepix s5000 i ca 2 år nu och aldrig haft några problem. Men nu ikväll när jag skulle föra över mina bilder från kameran till datorn så verkar inte datorn känna av usb kabeln eller något. Jag kan helt enkelt inte föra över mina bilder...*SUCK*

Tyvärr kan jag inte hitta cd:n med drivrutinerna men jag har laddat ner nytt från nätet...
Det e möjligt att det e min dator, den har strulat efter diverse spyware osv.

Vet inte vad jag söker för svar av er, men har ni nån ide så dela gärna med er.

Tack på förhand/Jenny

1. Jag antar att du ansluter din kamera till ett USB-uttag på datorn. Har du någon annan utrustning som använder USB? I så fall,, har dessa också slutat att fungera? Denna information kan hjälpa till vid felsökandet.

Du kan också prova att koppla in kameran i ett annat USB-uttag på datorn.

2. Prova att avinstallera programvara och drivrutiner för din kamera och installera om allt från början. Här kan det vara viktigt att starta om datorn mellan avinstallation och nyinstallation.

3. Har du någon koll på vad för spy/virus du råkat ut för? Det blir lite enklare att söka efter boven med lite mer fakta här.

Oh,, en sak till. Kolla så du inte råkat ändra någon inställning på kameran. Vissa kameror har möjligheten att prata på två olika sätt via USB. Det brukar kallas för PTP och Mass Storage. Om det inte fungerar med det ena, prova då med det andra. Men som sagt, det är inte säkert att du har två olika möjligheter. Men det kan vara värt att kolla upp detta.

tack för ditt svar. jag har installerat om alla drivrutiner, men det verkar som om datorn inte känner av usb.n, jag har prövat båda portarna ,men det verkar inte funka... Ska kika vidare och läsa det du skrev lite mer ingående...

Mvh/Jenny

...ja, precis som Hans säger, kan det vara ett fel i SET-UP menu options. Fixade ett liknande fel på en Finepix för några dagar sedan.

USB MODE inställningen hade ändrats, och då gick det inte att föra över bilder från kameran till datorn. Datorn hittade inte kameran helt enkelt. Efter ändringen funkade allt som det skulle igen.

Om du inte har manualen kvar, så kan du hämta den engelska manualen här!

På sidan 73 i manualen ser du inställningen.

/Håkan

Jag ska kolla den sidan Håkan...Usb inställningen är iaf rätt. tack..

Senast ändrad:
Ahhh, jag fixade det för ett par veckor sedan.
Kan drivrutiner för usb ha raderats när jag raderade lite spyware kanske???

Jag har ju iaf lagt in fujis drivrutiner för usb, så det borde väl funka...

Drar man ur kabeln utan att stoppa USB-processen kan det bli så att datorn ignorerar kabeln nästa gång man stoppar i den. Detta har hänt mig vid ett flertal tillfällen.

Smultris skrev:
Japp, det verkar vara Usb portarna som inte "funkar"...

*AAAAHHHHRRGG*

Jag tolkar detta som om du provat att ansluta annan utrustning via USB än kameran och detta fungerade inte heller. Om detta är fallet så kan du sluta leta fel på kamerainställningar, kabel och drivrutiner för kameran.

Jag tycker det låter som om USB-hanteringen har packat ihop och gått hem, antingen i datorn eller i Windows (XP?). Detta kan vara lite svårt att lösa på detta sätt. Men du kan ju alltid ta en titt i enhetshanteraren i Windows för att se hur det ser ut. Om du har XP så hittar du den genom att högerklicka på ”Den här datorn” och välja egenskaper. Byt flik till ”Maskinvara” och klicka sedan på ”Enhetshanteraren”. Har hittar du en lista på den hårdvara som sitter i datorn eller som är ansluten till den. Saker som har ett rött kryss på sig är hårdvara som av någon anledning är avaktiverad. Saker som har en gul markering med ett utropstecken på sig är hårdvara som en gång har blivit installerad men som av någon anledning inte fungerar korrekt. Saker med ett gult frågetecken är hårdvara som XP hittat men som den inte förstår hur den skall hantera (ingen drivrutin installerad).
Längst ned i denna lista hittar du USB-hanteringen för datorn med dess sedvanliga symbol. Här får det inte finnas några felaktigheter för då kommer troligtvis inget fungera via USB.

Se till att du har kameran inkopplad när du kikar i enhetshanteraren. Om du inte har det så kommer den inte synas över huvud taget och med andra ord så får vi ingen uppgift om hur XP tycker den är installerad/ansluten. Iofs, om det är som så att USB-hanteringen inte fungerar alls så kommer vi troligtvis inte se kameran heller här. Men det är alltid värt ett försök att ha den inkopplad.

Det är jättesvårt att felsöka på detta vis, men om du hittar något konstigt i enhetshanteraren kan det vara värt att nämnas så man kan komma ett steg till i felsökningen.

Drivrutinerna skall det inte vara fel på, då kameran är mass storage och fungerar utan drivrutiner.

Problemet som jag nämnde nyss brukar fixa sig genom att byta till en annan port och/eller starta om datorn.

Annars så får du följa Hans lilla guide och titta om det är något fel på portarna.

Fler har nämnt det där med kamerainställningarna. Det är viktigt att det är rätt.
Menu -> Set -> Setup -> USB Mode
USB MODE skall ha två små symboler. Ser ut som ett minneskort och en blixt. Det skall INTE vara en kamera med bokstäverna PC.

Annars vet jag inte riktigt vad det kan vara för fel, men datorer kan ju tyvärr göra lite som dom vill med tiden.

Tack killar.
Det ni har beskrivit här har jag redan prövat.
I enhetshanteraren så står det att usb host controller är fungerande osv. däremot syns det inte att kameran är inkopplad och på, inte heller mp3-spelaren. Nu ska jag pröva på jobbet och se om det funkar.

Jo visst funkar det på jobbet, alltså är det nåt fel på min dator...

*Gråter*

Jag har inte gjort annat än bråkat med datorn senaste året.

Tack så jättemycket för er hjälp.

Mvh/Jenny

Senast ändrad:
Smultris skrev:
...Jag har inte gjort annat än bråkat med datorn senaste året...

Det här får mig att fundera lite. Kan det vara så att du varit inne i datorn och grottat?

Men först och främst,, sitter dina USB-portar som du använder på framsidan eller baksidan av datorn (jag förutsätter att det är en stationär dator och inte en bärbar)? Om det är så att dom sitter på framsidan så är det oftast så att det går en kabel på insidan från portarna till moderkortet. Och om du har varit i datorn och ”fixat” så kan det finnas risk för att kabeln hoppat på sned eller lossnat helt. Detta kan vara värt att kolla. Men samtidigt,, om det är så att du har portar på framsidan och det är dom du använt så kan det vara idé att kolla om det finns några USB-portar på baksidan också. Dessa brukar nämligen vara anslutna direkt till moderkortet utan kabel. Prova att använda dom i så fall.

Inte gråta,, upp med hakan,, kämpa på.
*skickar stooor glasstrut som tröst*

Senast ändrad:
Portarna sitter på baksidan... *Det en en stationär data*

Jag har inte varit inne i den och rotat runt, bara raderat lite virus och skit, kanske nåt viktigt som försvann samtidigt???

*Äter glass och småsparkar på datorn*

Smultris skrev:
*Äter glass och småsparkar på datorn*
:)

Hmm,, vad skall jag hitta på nu då…

Visst kan det vara så att du tagit bort något som skulle vara kvar,, eller att det som du fick in i datorn ställde till det för dig.

Det finns ett ställe till i XP där vi kan få ut information om sådant som har gått fel, och det är ”Loggboken”. Du hittar den under Start/Kontrollpanelen/Administrationsverktyg.
Här skall du först och främst titta under ”System”. Men det kan även vara värt att ta en titt under ”Program”. Leta efter röda markeringar med kryss i och gula markeringar med utropstecken i. Bubblorna med ett blått ”i” i är bara information om händelser som gått riktigt till, så dom kan man oftast hoppa över.
Sortera efter datum och kika lite på vad som hänt dom senaste dagarna. Dubbelklicka på röda och gula markeringar och försök se om dessa kan vara relaterade till dina problem.

åhh nu kan jag knappt vänta tills jag slutar jobbet så jag får åka hem och filurera lite...*S*

Jag ska kika på detta hemma sen så återkommer jag.

*Hoppas och håller tummarna*

Tack igen...

ANNONS
Götaplatsens Foto