Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finessanvändning

Produkter
(logga in för att koppla)

Roben

Aktiv medlem
Hej Alla.

Läser då och då att fotosidanmedlemmar ska köpa en ny ASLR*-kamera.
De vill ha tips.
De vanligaste tipsen är Nikon F55/65 & Canon EOS300 samt motsvarande modeller av andra fabrikat.

Nästa moment är de inlägg som kommer om att användaren snart kommer att växa ur sin kamera.
"Du kan inte göra dubbelexponeringar på den modellen, inte ändra ISO-inställning och inte stänga något okularlock när du ska göra en tretimmarsexponering." Bla-bla-bla...

Tips 1) "Köp F55! Jag har den och den fungerar bra."
Kommentar 1) "Saknar finessen XXX, köp F65"!
Kommentar 2) "För plastig, köp F100. Den håller bättre."
Och så vidare...

Är det inte så att de drivna, rutinerade fotograferna som fotar "svåra" motiv använder kompensationsratten ibland/ofta och en annan inställning någon annan gång.

Hur många av de som är nya inom fotografering använder finesserna?

Ska alla köpa EOS 1 eller F5 för att få finesser som kan vara bra att ha en gång var fjärde månförmörkelse när det är skottår?

*Analog enögd spegelreflex måste det heta på swenglish va?

Roben

Roben skrev:
Ska alla köpa EOS 1 eller F5 för att få finesser som kan vara bra att ha en gång var fjärde månförmörkelse när det är skottår?

Man köper inte dessa kameror för finesserna, utan för att de är gjorda med tanke på hård professionell användning under svåra förhållanden. Modellerna under har oftast lika många eller fler finesser. Exempelvis saknas ögonstyrd autofokus på Canon EOS-1V, men finns på EOS-3 och 33.

Nej.. ESR heter det på svenska...

Samt de skälen som du nämner är ju inte de enda skälen till varför man köper en EOS 1/F5....Naturligtvis skall en nybörjare köpa sig edn F65/300/Dynax5. Det är nog till att börja med.. Att det sen blir dyrare när man sen ska byta upp sig är en annan femma.. alltså tar vi lite mer vana fotografer det i hänsyn när vi vet hur det är...

F55/3000/Dynax 4 rekommenderar jag INTE någan att köpa... Prisskillnaden till modellerna över är inte tillräckligt stor.

Roben skrev:

Du har en poäng där. Min erfarenhet från fotoklubbar (och även från Fotosidan) är att det faktiskt finns väldigt många som odlar fotografi som hobby mer av teknikintresse än av bildintresse. För dem har alla finesser ett egenvärde, även de finesser som aldrig blir använda.

En nybörjare med bildintresse gör ofta klokt i att lägga slantarna på mer film i stället för på fler finesser.

Senast ändrad:
Syndabekännelse.......

Jag syndig människa har en F5. Jag använder aldrig autofocus.
Församlingen sjunger:"Förlåt honom"

Icke heller använder jag någon annan mätare än spot, ibland den inbyggda, mera ofta en handhållen...
Församlingen sjunger:" Svåra syndar denne"

Icke heller använder jag bländarförval.
Församlingen sjunger:"Förlåt honom"

Jag har aldrig provat slutarförval....
Församlingen sjunger:"Miserere domine"

Jag spolar ofta tillbaka filmen manuellt....
Församlingen nynnar Schuberts "ave Maria"

Det går bra ändå och det är en trevlig kamera.
Jag har inget behov av automatisk fotografering, det där kan jag ändå efter många år med foto som hobby. fast det blir ju en del turer till biktstolen förstås. Pax vobiscum!!
Us

Det absolut roligaste är ändå folket på dpreview.com som köper Canon EOS 1d och L-zoomar för många tiotusentals kronor för att fota barnen och hundarna. (jag behöver 45punkters autofokus och f2.8 zoomar för att kunna fota mina barn när de leker, ju).

Kameran är det absolut minst viktigaste delen i att skapa bilder! En otroligt bra fotograf kan använda vilken kamera som helst. Och samma sak gäller en absolut nybörjare. *Kameran* spelar egentligen ingen roll för nån av dom. Nybörjaren för att han gör så mycket andra fel så kamerans egenheter märks inte. Och för fotografen i världsklass betyder inte bristerna något för han vet hur man tar bilder med vilken utrustning som helst.

Det är bara folk imellan de två extrempunkterna som behöver kameror att luta sig på.

Mitt tipps till en "nybis" skulle var !
Köp en billig begagnad kamera och prova dej fram.
Vad saknar du i den billiga kameran? Rannsaka dig själv vilken typ av "fotograf" du är. (gillar finesser? gillar inte?, gillar mekanisk kvalité? gillar inte? har bra ekonomi? har inte? osv)
För hur det än är!! Hur många av oss är det som fortfarande använder våran första kamera ?
och blablabla amatör behöver inte ha osv. Spelar ingen roll bara man blir lycklig.

M-Wiklund skrev:
........................För hur det än är!! Hur många av oss är det som fortfarande använder våran första kamera ?
och blablabla amatör behöver inte ha osv. Spelar ingen roll bara man blir lycklig.
Jag har kvar min första kamera!! Och använder den ibland. En Canon VI-T, den som jag tog en stor del av bilderna i albumet "Haga i Göteborg" här på fotosidan med. Den köpte jag 1957 ....men filmräkneverket funkar inte längre. Skitkamera......;-)
Us

ANNONS
Götaplatsens Foto