Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Finns den här "prylen"? (portabel bildskärm?)

Produkter
(logga in för att koppla)

YoDi

Medlem
Hej alla!

När jag är ute och fotograferar i naturen önskar jag ofta att jag hade någon slags portabel bildskärm som visar upp bilden direkt efter att den är tagen, så att man ser bilden bättre än på kamerans lilla skärm, finns det?

Jag vet att det ska gå att koppla in kameran till en vanlig bildskärm och få upp bilderna man tar direkt, jag är även ute efter något sånt för inomhusbruk.

Är det en sladd som behövs eller är det mer avancerat än så?
Jag har en Nikon D90, har den en sådan funktion ens?

Tack på förhand!

Nu är jag inte så jättehemma på Nikon, men D90 har väl videofunktion och jag antar (kanske felaktigt) att den också har HDMI ut.

Om den har det borde det inte vara några problem att koppla den till en 7 eller 10 tums portabel skärm, typ http://goo.gl/zeG18

Antar att funktionen skulle bli att kameran skickar ut samma review-bild via HDMI som den visar på kamerans egen skärm.

Fast någon med bättre nikon uppgifter kan säkert ge ett bättre svar.

Edit. Det andra, enklare (varför jag inte sa det först får förbli en gåta.. :/ ), alternativet är så klart att via USB koppla den till en laptop och skjuta 'tethered' till Lightroom/Aperture eller Nikons egen programvara...

Edit. Det andra, enklare (varför jag inte sa det först får förbli en gåta.. :/ ), alternativet är så klart att via USB koppla den till en laptop och skjuta 'tethered' till Lightroom/Aperture eller Nikons egen programvara...

Tack för ditt svar!

Ursäkta en kanske dum fråga, men hur gör jag det du beskriver?
Inställning i kameran och/eller i programmet jag använder?

Jag har för tillfället inga andra "fotoprogram" än Photomatix och Photoshop, men jag antar att jag behöver någon annan specialare för att kunna se bilderna direkt?
Jag ska kika lite på Lightroom som man hör talas om så ofta, kanske dags att skaffa det. ;)

Ursäkta en kanske dum fråga, men hur gör jag det du beskriver?
Inställning i kameran och/eller i programmet jag använder?

Som sagt ingen nikon-kille, så ta min kommentarer med nya salt...

Men på ett ungeär:

Ha kameran som du har den normalt, men koppla in AV-sladden du fick med, troligen en hdmi (lång platt) i en sidan och en gul, en röd och en vi i ändra sidan (eller med lite tur en hdmi där också).

Komma in den i kameran och sen i tv'n (det MÅSTE finnas någonstanns i manualen hur du gör detta).

Sen är det bara att plåta på. Bilden som kommer upp på baksidan av skärmen på kameran borde vara idendtisk med vad den är på TV. Dvs zoomar du på kameran så borde tv'n följa med.

Funkar allt detta och du är nöjd så är det bara att skaffa en liten batteri-driven skärm med hdmi input och batteri....

Jag har för tillfället inga andra "fotoprogram" än Photomatix och Photoshop, men jag antar att jag behöver någon annan specialare för att kunna se bilderna direkt?
Jag ska kika lite på Lightroom som man hör talas om så ofta, kanske dags att skaffa det. ;)

Kika gärna på Lightroom, ett av många liknande som fungerar bra som bildbank/sortering och man kan göra lättare ljusteringar etc på ett kort och sen synca till hela serien. och Lightroom tillåter dig att skjuta dirkekt in i Lightroom.

Alternativ tre är att plåta på SDHC minneskort och direkt det är fullt/just den uppsättningen är klar ge kortet till en assistent med en iPad och en iPad Camera Connection Kit. Medan du plåtar vidare på ett annat kort. Fast där är inte det direkt-freedback på bilden.

Finns mängder av sätt att lösa problemen du är uteför, men utan budget så är det lite svårare att vara exakt.

(hoppas att en Nikon kille/tjej kommer in och slår mig på fingrarna och har enklare/billigare lösningar. :)

Okej, tack som tusan!
Ska prova det imorgon, verkade ju väldigt mycket lättare än jag trodde :D

Hittade en gammal tråd där vanliga små bärbara dvdspelare nämns:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=106168

Det borde väl funka när man är ute och traskar i naturen? Och dessutom kostar de ju mindre än tusenlappen.

Edit: såg nu att om det ska finnas HDMI utgång på spelaren kostar den visst runt två loppor.

Tyvärr är en iPad inte inom min budget, kan en billigare variant fungera?

http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/surfplatta/huawei-ideoss7-103/160978.5323/

Jag vill helst inte lägga mer än 1000, men om alla alternativ kostar kring två tusen kanske man rentav borde satsa på en netbook/mini-laptop med HDMI?

Tyvärr är en iPad inte inom min budget, kan en billigare variant fungera?

http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/surfplatta/huawei-ideoss7-103/160978.5323/

Jag vill helst inte lägga mer än 1000, men om alla alternativ kostar kring två tusen kanske man rentav borde satsa på en netbook/mini-laptop med HDMI?

Men en laptop är det nog USB som gäller och en programvara då jag inte vet någon laptop som kan ta en ren input-signal för att enbart agera som 'skärm'.

Så.

1. Laptop + lightroom (eller motsv) och plåta sk 'tethered'.
2. HDMI och portabel ren skärm, tex Lilleput eller motsv.

Har aldrig provat med en portabel dvd, så där har jag ingen aning.

Sådär ja!
Var iväg och köpte en HDMI mini och kopplade in i TVn och det funkade kanon!
Har inte fixat Lightroom ännu, men att bara köra direkt i utforskaren funkar ju i nödfall.

Tusen tack för hjälpen!

Nu ska jag bara hitta en billig bärbar rackare att ta med ut ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto